Møte om helse og trening på Stortinget!


På vei inn til Stortinget for å snakke om helse og trening, og mine meninger rundt hva som bør gjøres for å fremme smartere løsninger i dagens samfunn!

Les mer på: Corneliselander.com

Jeg var i dag så heldig å få komme på besøk på Stortinget for å ha et spennende møte med stortingsrepresentant Tage PettersenVed siden av å sitte på Stortinget, være tidligere ordfører i Moss [i seks år], og i dag lede Ishockeyforbundet, sitter han også i familie- og kulturkomiteen. Og han er derfor også svært engasjert i mange av de samme emnene som jeg liker å ta opp her på bloggen.

På bakgrunn av dette hadde han derfor invitert meg til Stortinget for å se om vi kanskje kunne finne løsninger på hva som bør gjøres for å fremme bedre helse, mer trening, og smarte løsninger [særlig rettet mot barn og unge] i tiden framover.

Og vi hadde en veldig hyggelig prat (i Vandrehallen) der vi så på mulige løsninger og de utfordringer jeg også opplever innenfor helse- og treningsbransjen om dagen. I tillegg ble vi enige om at vi skal jobbe sammen for å se om idrett kanskje kan brukes som virkemiddel for å forebygge enkelte andre problemer en også ser i dagens samfunnet [les Oslo…].

Så følg med her på bloggen, og i mine sosiale mediekanaler – mer kommer veldig snart! #CornelisTrenerNorge 

Spørsmål om enten kosthold eller trening? Send meg gjerne en direkte email! 

Cornelis

Følg meg også på: Facebook HER – Instagram HER – eller Snapchat @corneliselander 

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #fitness #hverdag #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

Treningsprogram for å bygge en sunn og sterk kropp i sommer!


Sommerferien er rett rundt hjørnet for de fleste, og her er hvordan du da bør trene sommeren igjennom for å oppnå en litt strammere kropp og mage! Husk også å sjekke i sosiale medier hvor jeg er i Norge denne uken – for en mulighet til å slå av en prat og kosthold og trening, og vinn litt premier! 

Les mer på: Corneliselander.com

Ikke alle liker min terminologi og bruk av bruk av ordet «sommerkroppen», men med tanke på at vi i dag har over 2,5 millioner nordmenn som sliter med overvekt og at hele 1 av 5 sliter med fedme [!], trenger vi rett og slett litt mer fokus på sunn kost og trening! 

Programmet for deg som ønsker å stramme opp kroppen og magen: 
Når det gjelder å gå ned i størrelse, eventuelt vekt, ligger hemmeligheten hovedsakelig i et riktig kosthold bestående av nok protein og riktig fett. Og for å gå ned i vekt må også energiinntaket komme under det reelle dagsforbruket, mens en fortrinnsvis oppnår en strammere kropp av å trene riktig og hardt nok. Her er da programmet for deg! 

Økt 1: Bein og kardio
Varm godt opp med minimum 10min. på tredemølle eller sykkel, og starter så med:

– Knebøy med manualer eller stang (4-5 sett med mellom 8-12 repetisjoner)
– Bulgarsk utfall med manualer (4 sett med mellom 8-12 repetisjoner)
– Leg curls (3-4 sett med 15-20 repetisjoner på hver)

Avslutt med 15 minutter på sykkel eller tredemølle med opp mot 70-80% prosent av maksimal hjertefrekvens (moderat hardt arbeid).

Les også: Geriljakardio – den enkleste veien til en stram kropp!

Økt 2: Overkropp og mage/core
Varm godt opp, før du så starter med:

– Skråbenk med manualer (3 sett med mellom 8-12 repetisjoner)
– Flyes/kabel kryssovertrekk (3 sett med mellom 8-12 repetisjoner)
– Crunches på Swissball (1 sett med så mange repetisjoner du klarer)
– Bicepscurl med manualer (3 sett med mellom 8-12 repetisjoner)
– Side-, og forøverbøyd sidehev med manualer eller treningsstrikk (3 sett på hver øvelse, med mellom 8-12 repetisjoner på hver)

Avslutt så med to runder på «Cornelis planke-push-ups på swissball»

*** Ta én dag fri i mellom***

Økt 3: Kardio, mage, og nedre del av rygg 
Varm godt opp med 5min med rolig tempo på tredemølla før du så øker tempoet og intensiteten opp til moderat, hurtig tempo [opp mot ca.60-70% av maksimal hjertefrekvens], og fortsetter med dette i ytterlige 10-15min. Kjør så:

– Crunches (3 sett med så mange repetisjoner du klarer på hver)
– Ben- og rygghev (3 sett med så mange repetisjoner du klarer på hver – bytt på fram og tilbake!)

Avslutt så med 10-15min på enten tredemølla eller sykkel.

*** Ta en dag fri i mellom***

Økt 4: Overkropp og kardio
Varm godt opp på tredemølla i 10min. før du så starter med:

– Nedtrekk (3 sett med mellom 10-15 repetisjoner)
– Stående roing (3 sett med mellom 10-15 repetisjoner)
– Enarms tricepspress over hodet (3 sett med mellom 10-15 repetisjoner)
– Dips på kasse eller i apparat (3 sett med så mange repetisjoner du klarer på hver)
– Rygghev på Swissball (3 sett med så mange repetisjoner du klarer på hver)

Avslutt så med rundt 10min. på tredemølle eller sykkel med moderat, høyintensivt arbeid.

Spørsmål om enten kosthold eller trening? Send meg gjerne en direkte email! 

Cornelis

Følg meg også på: Facebook HER – Instagram HER – eller Snapchat @corneliselander 

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #fitness #trene #iform #hverdag #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander 
 

Når mindretallet er normalvektige er ikke “kroppspress” samfunnets største problem! 

Når mindretallet av nordmenn er normalvektige er ikke “kroppspress” samfunnets største problem! 

Les mer på: Corneliselander.com

Vi nordmenn er ifølge Folkehelseinstituttets nye rapport, Folkehelserapporten2018, verken så sunne eller flinke som mange av oss kanskje liker å tro. Ja, faktisk var det i mine øyne ganske dystre tall som nylig ble lagt fram, der det blant annet ble nevnt at “mindretallet er normalvektige”, “andelen unge med overvekt har økt de siste tiårene”, og at “søte, fete og salte matvarer med lav ernæringskvalitet har en altfor stor plass i kostholdet”… Men ikke få sjokk om du verken har hørt eller lest store overskrifter om dette – for det har nesten bare vært undertegnede som har skrevet og snakket om saken… 

Kroppspress
Samtidig som de fleste av oss altså verken trener, mosjoner, eller spiser sunt nok bruker politikere, media, og særlig mange av de som uttaler seg i nyhetsbildet tiden til å rope HØYT OG MYE om “kroppspress”. Nylig tok også barne- og likestillingsmininister, Linda H. Helleland, til orde for å bekjempe den negative påvirkningen enkelte bloggere, som enten retusjerer eller skriver om kosmetiske inngrep, kan ha for særlig barn og unge. Og jeg vil her presisere at jeg i prinsippet er enig – selv om jeg er mot at man eventuelt skal lovregulere dette gjennom å sensurere folks meninger og innhold på en blogg…

Les også: Den største feilen mange gjør på treningssenteret! 

Men samtidig som jeg ser denne kampen fra mange kanter opplever jeg altså lite opprør mot det som samfunnet faktisk sliter mest med; at vi kommer i dårlige form, og verken beveger oss nok eller spiser så sunt som vi burde. I fjor gikk jeg også hardt ut mot dette, da jeg var gjest på NRK med innlegget “Vi trenger MER kroppspress”. Her tok jeg nettopp til orde for at man faktisk kan trenge litt mer riktig fokus, ved å motivere folk flest til å spise mer og trener mer – ikke mindre – slik jeg opplever at mange andre i nyhetsbildet liker å fronte. For selv om kanskje ikke alle verken leste eller forsto innholdet (så at de fleste kun svarte på overskriften uten å ha lest igjennom) er det usedvanlig viktig at vi ser virkeligheten i øynene og holder oss til fakta. Og akkurat nå er det faktisk at “kroppspress” faktisk IKKE er samfunnets største problem, men de stadig økende fedme- og overvektstallene. 

LA MEG HØRE I KOMMENTARFELTET UNDER HVA DU MENER! 

Cornelis

Følg meg også på: Facebook HER – Instagram HER – eller Snapchat @corneliselander 

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #fitness #trene #iform #hverdag #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander

Søndagsøvelsen: Benløft med Swissball

#IformMedCornelis

Benløft med Swissball

Les mer på: Corneliselander.com

Søndagsøvelsen: Benløft med Swissball
Dagens øvelse er en av de mest effektive og beste øvelsene å utføre for nedre del av magen, og en øvelse jeg utfordrer deg til å utføre i dag! Denne kan enten utføres i et apparat, liggende på bakken, og eventuelt løftes kun med egen kroppsvekt (beina), eller som vist på bildet her med én swissball. 

Les også: Kom i form med Cornelis Elander! 

Slik gjør du: Ligg flatt, med treningsballen plassert kontrollert mellom føttene dine. Løft beina opp, mens du fortsetter å holde ballen med beina, og løft dem til de er strake rett opp. Senk så ekstremt sakte tilbake til utgangsposisjon, og repeter så mange ganger du klarer.



Les også: Grunnen til at du ikke får stram mage

Cornelis 

Spørsmål og/eller forespørsler? Send meg gjerne en direkte email!

Eller følg meg også @corneliselandereller lik fanpagen min HollywoodTrenerenpå Facebook

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #hverdag #foto #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

Den største feilen mange gjør på treningssenteret!


Ja, du skal ha 100% fokus på trening når du først trener! 

Les mer på: Corneliselander.com

Kjenner du ingen ting dagen derpå har du trolig ikke gjort det riktig, og alt for ofte ser jeg folk stå og trene på enten tredemølla eller i styrkerommet med kun delvis eller halvveis innsats. Ikke bare er det viktig å løfte/trene tung nok til at det faktisk tar, men du bør også konsentrere deg om det du faktisk driver med skal du få noe ut av tiden du bruker på treningssenteret. Og det selv om du skulle se på øvelsen/økten som “lett”. Av den grunn har jeg også bannlyst mine klienter å se på tv, mens de trener, og når du er hos meg skal du virkelig ha 100% fokus på det vi faktisk er der for å gjøre! 

Les også: Kom i form med Cornelis Elander! 

Ja, jeg vil dra det så langt som å si at det å ha riktig intensitet og innsats teller MER enn riktige øvelser og oppsett! Du kan nemlig trene så mye du vil med selv verdens beste treningsprogram og plan, men følger du ikke også opp med riktig fokus, og tankene dine konstant er andre steder, ja da kan jeg love deg at du heller IKKE vil få det til! 

Så her er min oppfordring til deg for denne nye treningsuka: 

– gi 100% på hver øvelse/økt du utfører! 
– føler du at innsatsen eller treningsviljen begynner å dabbe av; avslutt økten! 
– tren heller kortere, men med høyere intensitet og innsats! 
– kjenn etter at hver øvelse virkelig treffer den muskulaturen du er ute etter! 

Følger du disse enkle kjørereglene kan jeg love  deg at du vil få MYE MER utbytte av tiden du bruker på studioet! 

Cornelis

Følg meg også på: Facebook HER – Instagram HER – eller Snapchat @corneliselander 

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #fitness #trene #iform #hverdag #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander 
 

Bloggernes mening om kroppspress i sosiale medier


Bloggernes mening om kroppspress i sosiale medier 

Her er første episode av Martine Halvorsen og undertegnedes nye konsept, “Bloggernes Mening”, der vi nå hver uke vil ta for oss nye temaer og kjøre debatt om kosthold, trening, kroppspress, og andre ting fra norsk media. Håper dere alle klikker og ikke minst Subscriber til kanalen, og følger den nye serien vår her på bloggene! 

I dagens episode tar vi blant annet for oss dette med “Hvem som skal ha lov til å vise seg i bar overkropp”… Og la meg også gjerne vite i kommentarfeltet under om det er noe du vil at vi skal ta opp i neste episode! 

Og takk til alle dere som klikket innom! 

Cornelis

Følg meg også på: Facebook HER – Instagram HER – eller Snapchat @corneliselander 

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #fitness #trene #iform #hverdag #Norge #blogg #MartineHalvorsen #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

– Bare virkelig syke bør holde seg hjemme!


– Kronisk og alvorlig syke MÅ skjermes! 

Les mer på: Corneliselander.com

Verdens sykeste land 
Sykefraværet i Norge er for høyt, og faktisk ligger det (ifølge faktisk.no) HELT i verdenstoppen. Samtidig er det da et lite paradoks at verdens [rikeste og] lykkeligste land også har verdens sykeste befolkning, men som redaktør i Nettavisen, Gunnar Stavrum, nylig forklarte det er den “gunstige norske sykelønnsordningen, som medvirker til at vi har verdens beste helse – men samtidig verdens høyeste sykefravær.”. Uansett hva grunnen måtte være bør vi alle jobbe for å finne én løsning. Og den siste tiden har det derfor vært flere debatter om hva som bør og må gjøres for å få de farlige tallene ned. Samtidig mener jeg at det er UHYRE viktig at man også skjermer de som faktisk er alvorlig- og kronisk syke! For er du [virkelig] syk så er du virkelig syk – og da bør du også få hjelp!

MDG vil kutte
Miljøpartiet De Grønne vil nå imidlertid kutte sykelønnen fra 100 prosent til 80 prosent for dem som tjener over 270.000 kroner i året, og selv om jeg ikke er helt enig i hvordan de ønsker å løse det er dette et forslag i riktig retning. Men igjen, de som faktisk er syke bør fortsatt i mine øyne også få hjelp – og jeg mener det er andre tiltak som heller vil hjelpe nasjon som helhet mer enn å bare ta fra folk de første ørene. 

Friske ødelegger for de som sliter! 
Ja, det er vel slik, som blant annet Stavrum nevner, at med en så god og gunstig ordning [for lønnstagerne] så er det mange som holder seg hjemme selv om de strengt tatt ikke er nødt. Det er nok mange som bare føler for en fridag her og der, og det som er trist med dette er at de da i prinsippet ødelegger for de som faktisk sliter og som samfunnet bør støtte og hjelpe! 

Tjen penger på å trene!
Et av tiltakene som jeg da personlig heller foretrekker er å få på plass mer fysisk aktivitet og trening også i selve arbeidstiden. Enkelte bedrifter, blant annet i Danmark, har for eksempel gått så langt som å innført påtvungen aktivitet og mosjon. Og selv om jeg ikke tror vi vil se akkurat dette med det første, har jeg tidligere foreslått ideen om å betale ansatte for å trene. Med dette mener jeg altså ikke at du bare kan trene i selve arbeidstiden, men at du også vil tjene MER på å trene! Hvor mye den gyldne grensen for å få deg på tredemølla ligger vet jeg ikke, men hva med feks 1000 kr. i uka? 

Så hva mener du vil være en fin og smart løsning? Bør man ta fra folk de første kronene og ørene hver gang man er syk, eller bør vi heller belønne de som lever [trener] smartere? Uansett mener jeg i hvert fall at ordentlig, og kronisk, syke må skjermes FOR ENHVER PRIS! 

LA MEG HØRE I KOMMENTARFELTET UNDER HVA DU MENER! 

Cornelis

Følg meg også på: Facebook HER – Instagram HER – eller Snapchat @corneliselander 

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #fitness #trene #iform #hverdag #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander