Når mindretallet er normalvektige er ikke “kroppspress” samfunnets største problem! 

Når mindretallet av nordmenn er normalvektige er ikke “kroppspress” samfunnets største problem! 

Les mer på: Corneliselander.com

Vi nordmenn er ifølge Folkehelseinstituttets nye rapport, Folkehelserapporten2018, verken så sunne eller flinke som mange av oss kanskje liker å tro. Ja, faktisk var det i mine øyne ganske dystre tall som nylig ble lagt fram, der det blant annet ble nevnt at “mindretallet er normalvektige”, “andelen unge med overvekt har økt de siste tiårene”, og at “søte, fete og salte matvarer med lav ernæringskvalitet har en altfor stor plass i kostholdet”… Men ikke få sjokk om du verken har hørt eller lest store overskrifter om dette – for det har nesten bare vært undertegnede som har skrevet og snakket om saken… 

Kroppspress
Samtidig som de fleste av oss altså verken trener, mosjoner, eller spiser sunt nok bruker politikere, media, og særlig mange av de som uttaler seg i nyhetsbildet tiden til å rope HØYT OG MYE om “kroppspress”. Nylig tok også barne- og likestillingsmininister, Linda H. Helleland, til orde for å bekjempe den negative påvirkningen enkelte bloggere, som enten retusjerer eller skriver om kosmetiske inngrep, kan ha for særlig barn og unge. Og jeg vil her presisere at jeg i prinsippet er enig – selv om jeg er mot at man eventuelt skal lovregulere dette gjennom å sensurere folks meninger og innhold på en blogg…

Les også: Den største feilen mange gjør på treningssenteret! 

Men samtidig som jeg ser denne kampen fra mange kanter opplever jeg altså lite opprør mot det som samfunnet faktisk sliter mest med; at vi kommer i dårlige form, og verken beveger oss nok eller spiser så sunt som vi burde. I fjor gikk jeg også hardt ut mot dette, da jeg var gjest på NRK med innlegget “Vi trenger MER kroppspress”. Her tok jeg nettopp til orde for at man faktisk kan trenge litt mer riktig fokus, ved å motivere folk flest til å spise mer og trener mer – ikke mindre – slik jeg opplever at mange andre i nyhetsbildet liker å fronte. For selv om kanskje ikke alle verken leste eller forsto innholdet (så at de fleste kun svarte på overskriften uten å ha lest igjennom) er det usedvanlig viktig at vi ser virkeligheten i øynene og holder oss til fakta. Og akkurat nå er det faktisk at “kroppspress” faktisk IKKE er samfunnets største problem, men de stadig økende fedme- og overvektstallene. 

LA MEG HØRE I KOMMENTARFELTET UNDER HVA DU MENER! 

Cornelis

Følg meg også på: Facebook HER – Instagram HER – eller Snapchat @corneliselander 

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #fitness #trene #iform #hverdag #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander

19 kommentarer
    1. Hei Cornelis 😊
      Fantastisk innlegg av deg💪å jeg er helt enig i d du skriver. Det er idag blitt galt å ta vare på den eneste kroppen du har fått utdelt,spiser du sunt å trener kan man noen ganger(hvertfall jeg ) føle at man blir sett ned på på en måte,for da får man høre at “verden er blitt hysterisk”,D er ikke rart de unge blir syk av alt dette presset”,tenk at det skal være slik som dette”,”alt dreier seg om kropp”,Ja,jeg kunne fortsatt i det uendelige med alt av kommentarer jeg hører. Æ på lik linje med deg så provoserer dette meg også veldig,for man kan jo til tider føle seg mobbet i en form for å ta vare på seg selv,det er det ikke noen som tenker på,å den største grunnen til at de unge idag blir syke og late er jo nettopp fordi at en så stor andel putter i seg det jeg kaller gift,når kroppen får bare slik usunn mat så orker man jo ikke noe til slutt,det er jo DET som er det største problemet! Å hva skjedde med at d ble galt å ta vare på den absolutt eneste kroppen man får utdelt?
      Men når man ser i de fleste butikkene her i Norge at smågodt er billigere enn grønnsaker og frukt så skjønner man jo hvor det går. Det er galskap å jeg blir veldig frustrert over veien verden går å jeg syns det er så bra at du hvertfall har fokus på dette å skriver om det,for det er som du skriver at det er stort sett bare du som tør skrive å snakke om dette problemet så fortsett med det! Jeg heier på deg å syns det er fantastisk at du har dette fokuset å jeg håper du aldri stopper med å prøve å ” redde Norges befolkning “,For det trengs😅🙏💪

    2. Hei Cornelis. Jeg tror jeg skjønner hvor du vil med innlegget. Det er viktig å ta vare på kroppen sin. Spise sunt og trene for å holde seg i form til å tåle en stressende hverdag og alt den krever. Rett og slett trene for å bli gammel. Problemet er vel at det kroppspresset det snakkes om KAN være med på å vise et uoppnåelig ideal for svært unge jenter/gutter – ikke mann/kvinne 40-60 år. Det er ikke et press på å trene for å holde seg frisk, det er et press på å trene for å SE ut på en spesiell måte. Det er heller ikke nok å ha en normal kropp, for du skal helst ha syltynn midje, sixpack, stor rund rompe og store struttende pupper. Ting man ikke nødvendigvis kan oppnå med kun trening. Bloggere fronter silikonpupper og rumpeoperasjoner som om det er “den naturligste ting i verden”. Trening for helse og trivsel er kjempebra. Jeg digger det du skriver om dette temaet, og at du slår et slag for “folkehelsa”, og at du støtter oss “damer på 40 som går i tights på treningssenteret selv om vi har cellulitter”. Det er heller ikke feil å vise frem at man har trent og er “fit n’ fab”, det er bare at i sosiale medier ser man er brøkdel av den virkeligheten vi lever i, og for unge jenter og gutter er det vanskelig å forstå dette når de kaver rundt i en søken etter sin egen identitet.

    3. Problemet er at det ikke er noen god dekning for at kroppspress faktisk gjøre folk bedre til dette. Tror du det var mye mer kroppspress som gjorde at folk ikke var så tjukke på feks 70-tallet? Den gigantiske majoriteten vet at det er bedre å være trent og normalvektig enn overvektig og utrent. Ellers må jeg si det er mildt bisarr påstand å si at det “Nesten bare er undertegnede som har skrevet om dette”, har du virkelig ikke fått med deg fokuset på overvekt og usunt kosthold i samfunnet?

    4. Hei 🙂
      Psykiske lidelser er også ett økende problem, deriblant spiseforstyrrelser. Spiseforstyrrelser som bulimi eller overspising kommer ofte av deppresjoner, noe som kan komme av eks. kroppspresset. For kroppspresset er det, enten politikerne, influencerne, modeller eller reklame skriker om det. Sier ikke at dette er en årsak men det kan ha en medvirkning. Ellers har du mange bra poenger.
      Ønsker deg en fortsatt fin dag.

    5. Klarer ikke å ta denne fyren seriøst, når et MEGA-POSER-BILDE kommer rett i fleisen når man går inn på artikkelen, og det krydres med trenings-bilder i “tilfeldig normal positur”. Jeg har ingenting i mot trente menn, og bilder av dem, men når Elander prøver å være seriøs, er det et problem (for meg) at bloggen er lik en parodi av en treningsblogg. Han har kanskje et godt poeng eller to, men jeg er opptatt av kommunikasjon og der snubler han i ego(bildene) sine.

    6. Hei Cornelis,
      Du rykker i en samfunnstråd som har veldig stor viktighet for veldig mange! Jeg er av de mennene som faller i den overvektige kategorien, og er veldig klar over den jobben som ligger foran meg for å komme tilbake til der en ønsker å bør være.
      Desverre så er det så alt for mange fitness og helse personer som står frem og forteller deg at “det er bare å bestemme seg”. Det er desverre ikke så enkelt! Det er ofte en enkel grunn til at de fleste (som ikke lider av en eller annen form for sykdom) er overvektige, de får i seg flere kalorier per dag enn det kroppen klarer å forbrenne! Og når en begynner å se på fakta bak tallene, så er det ikke stort en forbrenner ved mosjon eller trening! Ikke sammenliknet med hva en får inn bare ved å spise den ene snickersen i helgen!
      Å være på den overvektige siden av samfunnet stigmatiserer deg på mange måter, det hemmer deg i det sosiale livet, det er en skygge som du aldri blir kvitt på veldig mange måter!
      Og det må Norge snart begynne å ta på alvor.
      Det er en stor andel barn med overvekt, som sliter mentalt, vi kommer til å se resultatet av den generasjonen de neste 10 årene! Og det er ikke noe morsomt det som kommer! Bare se til USA og de problemene de har med overvektige barn og unge med mentale utfordringer! Sosiale medier gir mobbere en større plattform, større rekkevidde og større innflytelse. Noe som bare går utover offeret i større grad! Så skal Norge komme noen vei i kampen mot overvekten, og undervekten for den saksskyld. Så starter det på skolegården!
      Vi må få ordenlig mat på skolen, ikke svette kjedelige matpakker, og det må skapes en lunsj kultur i arbeidslivet som de har i Sverige. Så vi får i oss “middagen” mye tidligere på dagen. og kan heller spise lettere på kvelden!
      Hverdagen er stressende, og det er mange ting som skal skje fra en står opp til lyset slukkes! Har en familie og barn er det enda mer! Og ett sted i mellom her så skal en finne tid til å trene/mosjonere og ikke minst ha stort fokus på hva som går inn gapet og ned i magen! Og for mennesker som i mange år har hatt ett inntak høyere enn forbruket.. Så er ikke denne omveltningen gjort over natten, og det er en nesten umulig oppgave!
      Jeg skylder ikke på samfunnet for at jeg sitter i den stolen jeg sitter, jeg vet skammelig godt hvilke valg jeg har tatt for å havne her! Og aner ikke hva som kreves for at jeg skal komme ut av den onde sirkelen jeg er inne i! Det går i perioder, men holder ikke lenge!
      Men samfunnet kan, om de vil, legge tilrette for å hindre at dette blir ett alt for stort problem i de kommende generasjoner! Pengene finnes!! AS Norge må bare være villige til å løse ett problem fremfor å peke på individet og si at det er ditt ansvar!
      Ja, det er mitt ansvar! Men livet er ikke så A4 at det er bare å gjøre noe med det!
      Og ingen, som ikke selv har sittet i den parkstolen som knakk, eller følt på det at du må stå fordi benken ser litt svak ut, skjønner hvilken mental reise det er å gjøre noe med det!
      Men fortsett med fighten Cornelis! Dette er et viktig tema, og noe som Norge og Nordmenn må få ett bedre forhold til!

    7. Det du skriver er 100% korrekt og fedme er vår tids store helseproblem. Dilemmaet med å heve denne detbatten er at din oppfordring krever en innsats fra folk flest, mens å stoppe kroppspresset krever en innsats fra “noen andre”. Folk liker best å se endring uten å gjøre noe som helst selv.

    8. Helt enig i dette blogginnlegget. Man kan sikkert debattere enkeltutsagn osv, men den overordnede beskjeden er viktig.
      Det begynner å sette seg en kultur for overvekt, og at det er samfunnets problem, men likevel så kjenner alle til løsningen: Rett kosthold og mosjon. Men når kakefredagen på jobb dukker opp, så unner man seg det lille kakestykket, for det er jo snart helg. Og i helgen så er det hvertfall helg, og da skal man kose seg med god mat og litt godter. Og sånn ruller det og går mens kiloene legger seg på, og plutselig er det samfunnet som er feil.
      Skal jeg gjette så tror jeg at kiloer avler kiloer. Har man blitt litt tung så er det ikke like gøy å bli med på ting som innebærer aktiviteter, så man slapper mer av. Men man er jo fortsatt sosial, så da er man heller sosial mens man slapper av, ser film/TV, spiller spill og spiser/”koser seg”.
      Obligatorisk heimevern en gang i året for begge kjønn tror jeg hadde fått folk til å våkne og se hvor dårlig form man faktisk var i 🙂 (Nei, det er ikke et seriøst forslag).

    9. Sorry. Det går ikke an å sammenligne den kroppspressdebatten som figurerer i media (operasjoner etc) med det idealet du står for. “Alle” vet at sunn kropp og god helse er viktig (og bra), mn det er dessverre ikke alle unge mennesker som har nok med seg i bagasjen til å forstå at man blir ikke lykkeligere med større pupper, større rompe, mindre nese, mindre rompe.
      Snakk om sunnhet alt du vil, det er bra det, men velg dine ord med veldig omhu når du tar steget innenfor debatten om kroppspress.

    10. Hvorfor er overvekt et problem for DEG når den ikke er et problem for den overvektige selv? Kjenner mange med bmi over 25 som ikke er tynget av overvekten.

    11. Du kan jo endre “jeg vil ha mer kroppspress” til jeg vil ha kostpress. Du lager ikke sixpack på gymmen, den blir laget på kjøkkenet…

    12. Jeg har lest og forstår hva du mener, men jeg er litt uenig likevel. Jeg synes ikke det er sunt med kroppspress, selv om befolkningen blir tykkere. Jeg tenker at vi har godt av et betydelig helse-press, men et press på at kroppen bør se ut på en bestemt måte på utsiden, type solbrun, store lepper, stor rumpe, smal midje, faste bryster, symmetriske kjønnslepper osv, synes jeg er et usunt og overfladisk fokus. Det hadde vært fint dersom man kunne motivere til god helse med en annen vinkel, det å mestre kroppen sin i hverdagen, det å være sunn på innsiden, komme seg opp på fjelltopper og lignende. I mitt hode er det et sunnere fokus i alle fall. Og kanskje også mer motiverende for den allmenne person på gata, all den tid den norske befolkningen ikke har latt seg motivere til å bli tynnere av å observere at enkelte bloggere ser flotte ut.
      For å ta et eksempel på en annen vinkel: Dersom man i stedet for å fokusere på alt man ikke bør spise, heller fokuserer på alt man absolutt bør spise for å dekke kroppens behov for de ulike næringsstoffer, så vil det rett og slett ikke være like mye plass i magen til alt det usunne etterpå.

    13. Når jeg beveger meg ute på gater og streder blant vanlige folk, da ser jeg ikke at mesteparten av alle mennesker er overvektige. Det som jeg ser vha. helt ordinær observasjon, er at kanskje 15 – 20 % av alle menneskene er overvektige. 80 – 85 % av alle menneskene ser ikke ut til å være overvektige.
      Dessuten lurer jeg på hva den rasjonelle hensikten skulle være med å slanke mesteparten av befolkningen. Jeg kan ikke se at det skulle komme noen nevneverdige fordeler av at de fleste skulle bli slankere. Hva skal det tjene til å slanke mer enn halvparten av befolkningen, rent bortsett fra at de kanskje blir penere å se på?

    14. Stadig større andel, men forøvrig skriver jeg altså “normalvektig” – så det kan være like mye et problem at folk heller den andre veien. Uansett bør det rettes mer fokus på sunn kost og trening, både inn på skolene, men også den jevne norske husstand. I dager er det blitt veldig trendy, særlig i media, å snakke om usunne ting (og gi litt f…).
      Mvh
      Cornelis

    15. Synes ikke jeg ser så mange overvektige i Norge. Er ikke de fleste ganske normale. Er vel få som har six pack. Men det er aldeles ikke noe krav for min del når jeg skal date.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg