Hva nå Norge?

Hva ønsker du å oppnå når du går inn døren på treningsstudioet? Er du der for faktisk å få til noe, eller føles det mer som et ork, og noe du bare “må” gjøre? 


Cornelis hjelper deg i form!

Flere rapporter viser at nordmenn flest er flinke til å trene, men at vi fortsatt kan bli MYE mer bevist på hva vi faktisk gjør når vi går på gymmet og ikke minst hva vi inntar av mat og føde. Data viser nemlig at Norge og nordmenn flest blir feitere og kommer i dårligere og dårligere form, og sannheten er at vi rett og slett spiser alt for mye usunt og “godt” vi ikke burde. Så hva kan gjøres

Vel, først og fremst må vi tørre å snakke om det, og så bør vi fokusere på effektiv og riktig trening (det jeg trener er muligens ikke det beste eller riktig for deg, og vice versa), og så trenger vi alle å bli mer beviste på hva vi faktisk putter i kroppen våre. FHI har tidligere gått ut og sagt at usunn mat og drikke nå er en STØRRE trussel mot folkehelse enn feks tobakk 😳 Så noe må gjøres!

Men hva med deg?
Så hva med deg. Hva kan og bør DU gjøre? Vel, vi kan stort sett bare fokusere og fikse på ting vi selv styrer – så å begynne å fokusere på hvordan du trener, spiser, og lever er første prioritet og der enhver av oss bør starte. Frister frossen pizzaen i frysedisken på butikken? Dropp den. Har du lyst på smågodt og sjokolade? Puss tennene (det fungerer), og begrens inntaket av sukker, salt, og alkohol til et absolutt minimum. Dette betyr ikke at du ikke også kan kose deg en gang i gang, men det bør altså bli med det «en gang i blant»… Jo mer du trener og forbrenner, jo mer kos kan du også lettere unne deg. Så sørg for å få på plass minst tre gode styrkeøkter i uka, og ta gjerne en gå- eller joggetur hver kveld!

For det er de små tingene i hverdagen som tilsammen gir det positive utslaget – så kom deg på trening i morgen, og la oss gjøre Norge til verden sunneste nasjon igjen!!

Cornelis

 

Flat mage på 4 uker!

Som de flest har du sikkert lyst på en flat og stram mage, og det sikkert gjerne før jul- og nyttår. Her er da hvordan du faktisk oppnår det!

Cornelis hjelper deg i form!

For å oppnå en stram og fin mage kan du ikke bare kjøre crunches og situps alene, men du trenger like mye å trene opp både side- og støttemuskulatur som du trenger å spise sunnere og riktig. I dagens innlegg vil jeg imidlertid fokusere på hva og hvordan du trener å trene, så kommer jeg med en ny sak angående kosthold og eventuelt andre tips i ny sak for i morgen – stay tuned!

Pushups med sidevri


For å få trent hele magen, også sidene og støttemuskulatur, bør du for eksempel benytte deg av pushups med sidevri. Dette er med på å styrke både mage og overkropp generelt, og vil sørge for at du virkelig får angrepet den vanskelige core´n på en gunstig måte!

Cornelis planke pushups på swissball


Øvelsen jeg har valgt å kalle “Cornelis planke pushups på Swissball” har blitt en hit blant mange, og faktisk ser jeg nå mange benytte seg av denne spesielt på SATS [når jeg er innom der], og ikke minst på sosiale medier 🙂 Øvelsen er en kombinasjon av planke og vanlige pushups i kombinasjon der du starter med å plassere beina på en swissball, og dette er trolig en av de beste måtebåde ne å kombinere core, balanse, utholdenhet, og bryst/triceps trening på i en og samme øvelse. Ofte blir den også benyttet av mine klienter når de er ute å reiser – da alt man trenger er en treningsball.

Crunches på matte med ball

Slik gjør du: Ligg på en treningsmatte, mens du holder en treningsball foran brystet. Løft øvre del av ryggen opp, mens nedre del hele tiden har kontakt med bakken. Senk deg så tilbake og repeter.

Rygghev

Som jeg har uttalt mange ganger tidligere; du kan kjøre situps og crunches til du blir blå, men trener du ikke også ryggen vil du IKKE få det til! For best mulig effekt bør du nemlig alltid angripe begge sider, så på samme måte som biceps aldri vil bli stor og sterk uten at du også trener triceps, bør du heller aldri droppe rygg treningen om målet er en stram og fin mage! Fordelen med rygghev er også at du nær sagt kan trene dette hvor som helst. kun ved hjelp av for eksempel en swissball.

Les også: Trening for folk med baller

Tren hardt og riktig folkens! Og før du vet ordet av deg har du både en stram og fin mage. Og det før jul!
Cornelis

– Min melding til deg som kjøper smågodt til barna dine: 


– Min melding til deg som kjøper smågodt til barna dine:

Les mer på: Corneliselander.com

Sist jeg var gjest hos NRK Ukeslutt for å snakke om hva en burde gjøre for å stanse smågodt dumpingen vi så ofte opplever i Norge, var et av mine forslag å innføre aldersgrense på salg av smågodt. Selv om ikke motdebattanten min, Sveinung Stensland, så ut til å være nevneverdig enig er det i hvert fall positivt [for meg] å se at politikerne siden intervjuet har tatt affære og faktisk innført flere av de forslagene jeg foreslo under intervjuet (som økt sukkeravgift). Likevel vil ikke verken lave eller høye priser alene være nok for å få bukt med dette problemet, og derfor er dagens oppfordring fra meg følgende:

Les også: 5 ting som alle son ønsker å bygge muskler bør vite

Til deg som kjøper smågodt til barna dine
Først og fremst mener jeg det er viktig å tenke på at godt ikke nødvendigvis må være det samme som usunt smågodt. Ikke bare er disse dunkene gjerne både skitne og ufyselige, men med tanke på alt det kunstige og sukkeret en får i seg er dette i mine øyne også regelrett å regne som ren gift for kroppen. Isteden for å gå for dette vil jeg derfor heller råde deg og din familie å velge mørk sjokolade, sunne nøtte varianter, eller feks frisk og tørket frukt. Og blander du feks litt sjokolade med frukt på en skål, har du ikke bare mer kontroll på hvor mye barna faktisk får i seg, men du mikser også sunt og søtt på en gunstig måte!

Les også: Ta fra kvinner over 30 tightsen! 

Lørdagsgodt
“Lørdagsgodt” pleide i gamledager å være et velkjent begrep, og noe jeg mener vi bør gå tilbake til! Jeg vet ikke hva som skjedde med dette, men alle vi som er over 25 husker nok hvordan våre foreldre pleide å styre hvor mye godt vi faktisk inntok og fikk, og at det ikke minst ble kontrollert til kun én dag i uken.. I dag er det imidlertid vanlig å innta både kake, potetgull, is, og brus nesten hver eneste dag, og som jeg alltid pleier å si: når hver dag blir fest og moro så forsvinner også noe av det spesielle…

Så min oppfordring er ikke at du og din familie IKKE skal kunne kose dere, men at du heller tenker litt på hva HVA dere faktisk kjører i dere. Miks feks noe sunt med noe litt søtt, og kos dere, MEN med MÅTE 😉

God mandag og ny uke til dere alle, fra trener’n i Hollywood 

Cornelis

Spørsmål og/eller forespørsler? Send meg gjerne en direkte email!

Eller følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #fitness #fit #trene #lørdag #kosthold #iform #helg #mat #fest #Norge #blogg #hverdag #foto #treningsbloggen #trener #CornelisElander

Spis deg til en stram mage!

Ikke så glad i å trene, men ønsker deg likevel en stram kropp og mage? Her er hvordan du gjør det, kun ved hjelp av å spise riktig:

Opp i muskelmasse, og ned i fettprosent

I dag skal jeg fortelle deg hvorfor trening ikke er raskeste vei til en stram[mere] kropp og mage, og hvordan du blant annet kan få mer energi og motivasjon av bare å SPISE riktig! Skal du ned i vekt og fettprosent så må du forbrenne mer enn du tar inn. Å bygge en sunn og sterk kropp er som alltid mitt råd, men om målet bare er å gå ned i vekt og fettprosent så er ikke nødvendigvis dette den kjappeste eller beste veien å gå. Da bør du nemlig heller starte et helt annet sted; på kjøkkenet!

Frokost
Personlig er jeg fan av å starte dagen på en rolig og fin måte, med en økologisk og sunn frokost. Dette er også måltidet der du også lettere kan unne deg litt flere kalorier og karbs, og hvordan en typisk “Cornelis frokost” ser ut kan du lese mer om her.

Mellommåltid(er)
Om du er en av de mange som kun spiser to-tre måltider om dagen, og disse hovedsakelig består av (til nød) frokost, lunsj, og middag, lær deg da et nytt ord; mellommåltid. For å få på plass den stramme, fine magen bør du nemlig spise oftere, og gjerne mindre av gangen. Og da er kun et par, tre måltider om dagen gjerne ikke nok for de fleste av oss.

Protein metter bedre
Protein metter nemlig bedre enn karbohydrater og fett, og vil også kunne hjelpe deg med å bygge og vedlikeholde muskelmassen. I tillegg vil det også kunne gjøre at du lettere forbrenner mer, selv i hvilemodus, så det å få i seg nok protein er ikke bare viktig for de av oss som ønsker å legge på seg muskelmasse!

Middag
Så er vi kommet til måltidet der du også med god samvittighet kan unne deg noen ekstra kalorier og karbs. Jeg vil likevel også her anbefale deg å styre unne for eksempel frityrstekt, eller overdrevent fettrik, usunn mat. Og selv om du spiser mat bestående av mange kalorier behøver ikke dette å være usunt!

Kvelds-/nattmat
Til kvelds kan det være lov med [bittelitt] mørk sjokolade, og gjerne litt nøtter og frukt.

Her er hvordan jeg spiser gjennom en vanlig dag:
Frokost: 1-2 egg, brød med magert pålegg
Mellommåltid 1: Cottage cheese, eller mager yoghurt
Lunsj: Kyllingsalat, eller annet proteinrikt og sunt (ca.300g)
Mellommåltid 2: Frukt og proteinbar á ca.20g protein.
Etter trening: Proteinshake á ca.25g protein
Middag: rent kjøtt eller fisk, og ris, søtpoeter eller pasta
Kveldsmat: Litt mørk sjokolade, frukt og nøtter

Har du spørsmål om kosthold eller trening? Send meg gjerne en direkte email!