hits

Bygg sommerformen med Cornelis!

20.04.2018 - 18:55 Ingen kommentarer



Jeg starter nå opp en ny gruppe, der jeg vil hjelpe folk med å enten bygge mer muskelmasse, gå ned i vekt, eller generelt bare komme i bedre form fram mot sommeren. Har du lyst til å bestille hjelp og treningsprogram? Ta i så fall kontakt via linken under: 

bestill_treningsprogram

(husk å merke det «12 uker»!)

Cornelis 

#Nettavisen #fredag #kosthold #trening #blogger #bilder #fit #fitness #hverdag #Norge #blogg #helg #blogginnlegg #treningsbloggen #CornelisElander 

4 grunner til at du ikke får muskler (selv om du trener)

19.04.2018 - 08:32 Én kommentar


Du trener og trener, men det er bare magen som ser ut til å vokse. Her er hva du trolig gjør feil! 

Les mer på: Corneliselander.com

1. Du stresser for mye...
Ja, stress og lite søvn er noe av det som ødelegger mest for kroppen og formen, og noe jeg igjen og igjen ser at har ekstrem effekt på mine klienter og kunder. Stress kan ikke bare ødelegge drømmen om en stram kropp og mage, men kan også være direkte helsefarlig. Du kan trene så hardt og bra du bare vil, men klarer du ikke å kontrollere stressnivået vil du trolig heller IKKE få det til. Og på samme måte kan også en som nesten ikke trener i det hele tatt faktisk komme langt på vei av å bare kontrollere dette. 

Les også: Opp i muskelmasse, og ned i fettprosent?

2. Du trener for lange, lite effektive økter! 
Trenger du å trene over én time har du trolig ikke trent de første 60 minuttene hardt nok! Ikke bare er det lite gunstig med tanke på å reelle resultater, men det vil også gjøre at du over tid går lei. Du vil etter hvert miste motivasjonen, og slutte å gjøre jobben som skal til for å komme i mål. 

3. Du bør trolig få i deg mer sunt fett og protein! 
Vi er endelig kommet så langt [i Norge] at debatten om det er nyttig og bra å få i seg nok sunt fett og protein heldigvis er lagt død. Bort er usaklige kommentarer som at "proteinpulver kan føre til bruk av steroider" (hjelpes), og i dag finner du til og med proteinbarer og proteinrike yoghurter på norske dagligvarebutikker - noe jeg selv var veldig happy med, da jeg nylig var på besøk i moderlandet for å spille en min nye tv-serie (mer om dette her på bloggen veldig snart)... 

4. Du trener ikke nok styrke... 
Ja, det er en klassiker at enhver som ønsker å gå ned i vekt og stramme opp bare ender opp med å trene ekstremt mye kardio, samtidig som en gjerne neglisjerer den viktige styrketreningen. Ja, du kan løpe og svette til du blir blå, men det er hard, riktig styrketrening som til syvende og sist vil gjøre at du blir slank, stram og iform! Og det også gjerne med "mindre" innsats, og færre minutter eller timer på gymmet... Så hvorfor kaster du bort tiden din på trening som ikke gir resultat? Følg heller min anbefaling om å trene 3-5 harde styrkeøkter i uka, og legger eventuelt inn bare noen effektive morgenøkter eller korte drag på mølla etter at du hare trent styrke! Den mest effektive versjonen heter Geriljakardio, og ellers er trappetrening og annen HIIT noe av det beste å utføre! 

Følger du disse fire, enkle tipsene som listet over kan jeg LOVE deg at du vil være MYE nærmere målet om en strammere kropp og mage. Og det i god tid før badebukse- og bikini sesongen setter inn om noen uker ;) 

- Cornelis

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook


WWW.CORNELISELANDER.COM


#Nettavisen #meninger #kosthold #trening #blogger #bilder #fit #fitness #hverdag #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #CornelisElander 

Slik kvitter du deg med magefettet!

10.04.2018 - 21:22 Ingen kommentarer


Slik kvitter du deg med magefettet! 

Les mer på: Corneliselander.com


Jeg blir daglig kontaktet av folk som ønsker å kvitte seg med litt av det berømmelige magefettet, og svært ofte ligger ikke selve problemet i at folk ikke trener hardt nok, men at man heller gjør noen enkle, små [men essensielle] feilgrep. Jeg skal i denne artikkelen derfor prøve å rette et søkelys på hva disse kan være, og ikke minst hva du kan gjøre for å kvitte deg med det uønskede fettet. 

Kardio eller styrke?
Først og fremst kommer vil en viktig problemstilling oppstå; hva forbrenner mest av styrke eller kardio? Jeg har tidligere skrevet litt om dette, og hvorfor jeg mener styrke stort sett er best. Enkelte vil nemlig påstå at eneste veien til en strammere kropp og mage ligger i å spise mindre og å utføre masse tradisjonell kondisjonstrening, mens jeg altså mener du både må spise nok [for å ha nok energi til å utføre nok hard og god trening], og aller helst trene mest styrke for å bygge en sunn og sterk kropp. Kondisjons- og tradisjonell «fettforbrennende» (kardiovaskulær) trening vil nemlig ikke alene gjøre jobben, og ved hjelp av en høyere prosentandel muskelmasse vil også forbrenningen naturlig øke. Selv i hvilemodus! 


Les også: Tren mindre - forbrenn mer!

Overdrevent trening av kardio vil også bygge lite med muskler, kan slite ut kroppen, og potensielt ødelegge for optimal muskelvekst. Så ved å trene mindre (kardio) vil du altså kunne bygge mer muskelmasse, og dermed også forbrenne mer!

Hva er riktig mengde kardio?
Nå finnes det selvsagt ingen fasit på dette, og ethvert treningsprogram og oppsett bør derfor tilpasses hver enkelts ønsker og behov. Likevel har jeg her noen generelle «regler» å følge slik at du lettere skal kunne komme i mål med dine treningsøkter:

Les også: Lyst til å gå ned i vekt?

1. Kardioøktene bør aldri overstige mer enn maks 20min. av gangen, om målet er å forbrenne (og du ikke trener opp mot et maraton eller av andre grunner ønsker å ha en mer ekstrem utholdenhet). «Må» du trene mer enn dette er det fordi du trolig ikke har trent de første 20 hardt nok! 

2. Tren oftere og kortere, enn sjelden og lenge. Én av grunnene til at så mange kun klarer å få tid til maks 1-2 treningsøkter i uka, er nettopp fordi en gjerne trener for lenge av gangen! En styrke- og kardioøkt bør feks aldri overstige 1 time [til sammen], og det er mer hensiktsmessig å få til 4-5 (eventuelt 6) økter i uka enn 1-2 som tar timer av å utføre...

3. Spis mindre og oftere, og styr unna sukker, salt, og begrens alkoholinntaket så mye som mulig! 

4. Trener du spinning; ikke tråkk slik de fleste spinningsinstruktører anbefaler deg å gjøre; sakte og tungt, men hold heller et hurtigere tempo! Det samme kan oversettes til løping og sprint der du stort sett aldri bør trene saktegående «søndagstrening», slik så mange driver med på mange av landets treningsstudioer. Igjen; tren heller kortere og hardere økter!

5. Trener du styrke i kombinasjon med kondisjons- og fettforbrennende trening; begynn med styrketreningen - avslutt med kardio!

6. Supplementere eventuelt med en proteinshake eller -bar, og benytte et sunt og smart omegatilskudd for en strammere kropp og mage. 

7. Kortere, hardere kardiovaskulære økter er altså stort sett å anbefale. Intervalltrening kan være et smart valg der den aller beste, og mest intense er min personlige favoritt; Geriljakardio

Husk også å følge med på #CornelisTrenerNorge og en ny serie som snart kommer til en tv-skjerm nære deg... ;) @corneliselander

Cornelis 

Spørsmål og/eller forespørsler? Send meg gjerne en direkte email!

Eller følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook


WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #trene #mat #kosthold #media #iform #hverdag #foto #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

La oss bygge den beste versjonen av DEG! 

02.04.2018 - 22:35 Én kommentar


La oss bygge den beste versjonen av DEG! 

Jeg får ofte spørsmål om treningstips, og hva som fungerer for meg. Problemet med dette er at vi heller må finne ut av hva som vil fungere for deg, og så jobbe med å bygge den beste versjonen av nettopp DEG. Kall det gjerne helårskroppen, sk18, sommerkroppen eller hva nå enn som måtte motivere deg mest, men la oss gjøre det! Jeg sier ikke at alle skal behøve å ha som mål å oppnå sixpack, spretne rumper, og/eller store armer, men la oss bygge den sunneste, best trente versjonen av deg du noen gang har vært i! 

Legg igjen din profil/navn på Instagram i kommentarfeltet under, og la meg vite om DU er med!! #CornelisTrenerNorge 
😎🐣👊 

Følg meg også på: Facebook HER - Instagram HER - eller Snapchat @corneliselander 

Cornelis

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #påske #facebook #trene #påskeferie #iform #Norge #blogg #Hollywood #USA #hverdag #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

Stor påskekonkurranse!!

29.03.2018 - 18:20 Ingen kommentarer


Folkens! Jeg har fått gleden av å dele ut 3 pakker med minibands fra BootyBuilder denne påsken, og her er hva du trenger å gjøre for å ha mulighet til å vinne: 

- Følg BootyBuilder.official på Instagram 
og 
- Tag 2 venner i det siste bildet på min Instagram konto @corneliselander

Hver av dere vil da kunne vinne hvert deres miniband fra den norske produsenten som bygger spretne rumper over hele verden. Så legg igjen en kommentar og følg oss nå, og du vil ha mulighet til å vinne en pakke med enten sorte eller rosa bands. Og ikke minst bygge en spretten rumpe denne påsken! 

BOOTYS UP!! 

- Cornelis


WWW.CORNELISELANDER.COM


#Nettavisen #meninger #kosthold #trening #påske #blogger #foto #bilder #fit #fitness #hverdag #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #CornelisElander 
 

Cornelis Trener Norge!

23.03.2018 - 11:45 Én kommentar

Da har jeg akkurat hatt siste innspillingsdag for en ny serie vi nå lager, og grunnen til at jeg har vært litt fraværende her på bloggen. Jeg håper og tror dere likevel vil like det vi har fått til, og gleder meg virkelig til å vise hva vi har satt sammen om noen få uker... SÅ stay tuned! 

Les mer på: Corneliselander.com

Den siste uken + har jeg vært litt fraværende her på bloggen, noe som kommer av at jeg har reist Norge rundt og spilt inn en ny serie. Dette er noe som forøvrig starter å sendes i slutten av april, og jeg håper alle dere som følger bloggen vil tune innom og få med dere når jeg nå skal TRENE NORGE! 

Under finner du også forøvrig bilder av noen av de flotte menneskene jeg møtte på veien, og jeg kan virkelig ikke vente med å vise dere alle resultatet av noen ukers hardt arbeid. Jeg tror forresten aldri jeg har jobbet så hardt som jeg og filmteamet gjorde den siste uka, og det har i gjennomsnitt blitt kun 3 timers søvn om natten, og det har vært en kombinasjon av mye skolebrød og lettvinte løsninger... Så absolutt ikke en typisk "Cornelis livsstil" ;) 

Når jeg nå skriver dette innlegget sitter jeg forøvrig og ser utover Oslo fra hotellet mitt i Holmenkollen, og tenker at Norge virkelig er et av verdens beste land med så mange flotte steder, og ting vi burde vise verden mer av. Jeg har for eksempel på denne turen vært innom Stavanger for første gang (utrolig flott by!), Bergen, og jeg svipp om Hardangervidda... Alt steder jeg mener og tenker at vi som nasjon burde vise verden og utenlandske turister mer av, samtidig som jeg også har et par ønsker og ting jeg mener vi burde forbedre... Feks er veistandaren over fjellet HELT FORFERDELIG, vi kunne trengt flere flotte steder å spise (Cornelis var ofte sulten), og man burde nok gjøre det enklere å faktisk se landet som vi alle er så stolte av og glad i. Men det er kanskje det som er hemmeligheten; de utover i bygde Norge ønsker kanskje å beholde alle godbiten for dem selv ;) 

Uansett, takk til alle jeg møtte og traff på denne turen, og husk å tune innom når den nye serien kommer ut! 
 

- Cornelis 

 

 

- Min melding til deg som kjøper smågodt til barna dine

10.03.2018 - 18:01 4 kommentarer


- Min melding til deg som kjøper smågodt til barna dine: 

Les mer på: Corneliselander.com


For ikke så lenge siden var jeg gjest hos NRK Ukeslutt for å snakke om hva vi burde gjøre for å stanse smågodt dumpingen vi så ofte opplever skje i Norge, og et av mine forslag var blant annet å innføre aldersgrense på salg av smågodt. Selv om ikke mot debattanten min, stortingsrepresentant Sveinung Stensland, så ut til å være nevneverdig enig er det i hvert fall positivt [for meg] å se at politikerne siden intervjuet har tatt affære og faktisk innført flere av de forslagene jeg foreslo under intervjuet - som økt sukkeravgift (dog den versjonen de så langt har valgt å gå for slår ut feil, ved blant annet å øke avgiftene også på sukkerfri alternativer...). Likevel vil ikke verken lave eller høye priser alene være nok for å få bukt med dette problemet, og derfor er dagens oppfordring fra meg følgende:

Les også: 5 ting som alle son ønsker å bygge muskler bør vite

Til deg som kjøper smågodt til barna dine
Først og fremst mener jeg det er viktig å tenke på at godt ikke nødvendigvis må være det samme som usunt smågodt. Ikke bare er disse dunkene gjerne både skitne og ufyselige, men med tanke på alt det kunstige og sukkeret en får i seg er dette i mine øyne også regelrett å regne som ren gift for kroppen. Isteden for å gå for dette vil jeg derfor heller råde deg og din familie å velge mørk sjokolade, sunne nøtte varianter, eller feks frisk og tørket frukt. Og blander du feks litt sjokolade med frukt på en skål, har du ikke bare mer kontroll på hvor mye barna faktisk får i seg, men du mikser også sunt og søtt på en gunstig måte! 

Les også: Ta fra kvinner over 30 tightsen! 

Lørdagsgodt
"Lørdagsgodt" pleide i gamledager å være et velkjent begrep, og noe jeg mener vi bør gå tilbake til! Jeg vet ikke hva som skjedde med dette, men alle vi som er over 25 husker nok hvordan våre foreldre pleide å styre hvor mye godt vi faktisk inntok og fikk. Og at det ikke minst ble kontrollert til kun én dag i uken.. I dag er det imidlertid vanlig å innta kake og kos nesten hver dag, men som jeg alltid pleier å si: når hver dag blir fest og moro så forsvinner også noe av det spesielle... 

Så det er påske, det er tid for kos, og min oppfordring er ikke at du og din familie IKKE skal kose dere. Men at du heller tenker litt på hva HVA dere faktisk kjører i dere. Så miks feks noe sunt med noe litt søtt, og kos dere, MEN med MÅTE ;) 

GOD PÅSKE FRA TRENER'N I HOLLYWOOD 

Cornelis


Spørsmål og/eller forespørsler? Send meg gjerne en direkte email!

Eller følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #fitness #fit #trene #lørdag #kosthold #iform #helg #mat #fest #Norge #blogg #hverdag #foto #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

- 5 TING ALLE SOM ØNSKER Å BYGGE MUSKLER BØR VITE

03.03.2018 - 02:52 5 kommentarer

Iform med Cornelis:

Her er min liste over de fem verste tingene du kan gjøre når du ønsker å bygge muskelmasse. La meg også gjerne vite i kommentarfeltet under om det er noe du har å tilføre på listen! 

bestill_treningsprogram

1. Overtrener 
Ja, dette er en av de vanligste feilene som så mange gjør når en ønsker å komme iform og bygge ny og større muskelmasse. Dette er også hva som i mine øyne gjerne er hovedårsaken til at så mange også slutter å trene - for det verste man kan gjøre for motivasjonen og å "komme i gang" er å gå fra 0-100... For selv om det er bra å være motivert, er det ikke lurt å gå fra ingen ting til en masse trening rett over natten. Nå vil det for de av oss som har trent en god stund også være fordelaktig å ikke overtrene, om målet er å bygge ny og større muskelmasse. Få for eksempel på plass 3-4 skikkelig tunge, gode styrkeøkter i uka, og du vil oppleve at du lettere bygger både mer muskler og en sunnere, sterkere kropp! Ellers er også nøkkelordet kontinuitet viktigere enn noe annet. Så sats heller på å få til litt trening hele året igjennom, framfor bare å slite deg ut og bli lei etter de første par ukene...

2. Blåser i kostholdet! 
Det er en gåte for meg hvordan så mange tror at så lenge en bare trener hardt nok så kan man også spise så å si hva man vil. Nei, selv om du trener er det minst like viktig å fylle på med et sunt kosthold fullt opp av feks mye sunt fett og protein! 

3. Drikker like mye alkohol som før...
Lyst til å feste og drikke alkohol hver dag? Vel, da vil du i hvert fall ikke bygge "sommerkroppen". Valget er ditt... 

Les også: Den beste treningen å utføre hjemme

4. Trener med feil øvelser og program utifra ens ønsker og behov
Som jeg liker å si så er det ikke noe treningsprogram som passer for absolutt alle [for da ville det egentlig ikke passet for noen..]. Så for deg som ønsker å bygge maksimalt med muskelmasse vil det være helt essensielt at du får tak i et treningsprogram som er optimalt for akkurat deg og dine behov, og ikke alle andres. 

bestill_treningsprogram

5. Forventer seg superformen over natten
Trening, og det å komme iform tar tid, og nei du vil ikke komme i superform over natten. Ved hjelp av riktig og hard trening, og et godt treningsprogram, vil du imidlertid kunne komme i drastisk bedre form på svært kort tid. Hvor kort spør du kanskje? Vel, det skal jeg vise deg, og gi deg oppskriften på, her på treningsbloggen i morgen... Så husk å klikke innom også i morgen tidlig for flere råd og tips! 

Cornelis

Spørsmål og/eller forespørsler? Send meg gjerne en direkte email!

Eller følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #fitness #fit #trene #kosthold #iform #Norge #blogg #hverdag #foto #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

- Faktasjekker ting ingen mener

02.03.2018 - 10:04 5 kommentarer


- Ingen problemer ved å bruke proteinpulver!

Ja, slik burde overskriften til faktisk.no sin "faktasjekk" av proteinpulver vært skrevet. I stede valgte man altså heller å gå for den, i norsk media, mer overskriftsvennlige "Nei, proteinpulver bygger ikke mer muskler enn vanlig mat" tittelen.

Les mer på: Corneliselander.com

Faktisk.no er faktasjekkerne som skulle gå etter usanne overskrifter og saker i norsk media, mens de foreløpig i hvert fall ikke ser ut til å ha fakta sjekket sine egne eiere nevneverdig... 

Isteden bruker de heller tiden sin på å "faktasjekke" folks meninger, og altså nå sist også en [ifølge dem] "utbredt oppfatning" om at proteinpulver bygger mer muskler enn vanlig mat. Mitt spørsmål er bare hvor de har denne såkalte "utbredte" oppfatningen ifra? 

For det er i mine øyne helt tydelig at de ikke prøver å være nøytrale, men heller går etter spesielle saker og ting de har et ønske om å synse om. De er ikke bare ute etter å korrigere usannheter, men heller kanskje styre hva befolkingen både leser og tenker? Og lite kommer mer tydelig fram enn når de nå faktasjekker noe jeg aldri har hørt noen i norsk media, være seg produsenter eller andre mene. I tillegg er det også interessant at de velger å gå for overskriften "Nei, proteinpulver bygger ikke mer muskler enn vanlig mat", selv om de likevel i selve saken må innrømme at proteinpulver både er billig og sannsynligvis ikke gir noen negativ effekt. Men dette er selvsagt gjemt godt inn i selve artikkelen... ;) 


SÅ HVA MENER DU? ER FAKTISK.NO SIN "FAKTASJEKK" NØDVENDIG, ELLER HAR DE PRØVD Å SVERTE PROTEINPULVER I BESTE SENDETID?

- Cornelis

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook


WWW.CORNELISELANDER.COM


#Nettavisen #meninger #kosthold #trening #blogger #foto #bilder #fit #fitness #hverdag #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #CornelisElander 

Denne øvelsen vil redde deg på kontoret!

28.02.2018 - 18:26 4 kommentarer


Hei folkens, og snart god helg til dere alle! Er du en av de mange i Norge som sitter mye til daglig bak for eksempel en kontorpult, og mot slutten av dagen merker det både litt i kroppen generelt og ryggen spesielt? Vel, da bør du fortsette å lese! 

bestill_treningsprogram

Nordmenn sitter stadig mer og mer på jobb og skole, og der vi i gamle dager fikk inn mye fysisk aktivitet hverdagen igjennom er vi nå så å si stillesittende hele arbeidsdagen igjennom. Og da blir det nettopp enda viktigere å trene styrke, og særlig viktig å fokusere mer på korrekt treningen av ryggen! En av de øvelsene du da bør legge inn i ditt treningsprogram er dagen øvelse: 

Én arms roing
Én arms roing med manual på en benk er en av mine personlige favoritter, og en øvelse du virkelig bør ha med i ditt oppsett skal du bygge en sunn og sterk kropp. Enten du trener på senter eller hjemme er denne fin å ha med, og har du ikke tilgang på manualer og vekter kan du for eksempel også benytte en bøtte med vann eller noe annet litt tyngre du måtte ha liggende, og som du kan løfte kontrollert opp som vist på bildene under. 

Slik gjør du: Øvelsen utføres ved å plassere den ene hånden og kneet på en benk, mens du plasserer den andre foten på bakken og drar vekten opp med den frie armen. Hovedfokuset bør imidlertid ligge i å trekke en gitt vekt opp langs siden av kroppen, og opp mot høyden av magen (uten å gjøre den feilen så mange gjør; å peke albuen opp mot taket). Ryggen skal også være mer eller mindre parallell med underlaget, og armen du løfter med skal ikke bare trekkes rett opp fra underlaget, men altså føres litt bakover og opp langs siden av kroppen.

Kjør 3-4 sett på denne, og med mellom 6-8 repetisjoner på hver arm, under hvert sett. 

HUSK OGSÅ Å TAGGE MEG I DINE TRENINGSBILDER PÅ INSTAGRAM, SÅ JEG KAN KOMME MED RÅD OG TILBAKEMELDINGER! 

#CornelisUtfordring @CORNELISELANDER 
- Cornelis

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook


WWW.CORNELISELANDER.COM


#Nettavisen #meninger #kosthold #trening #blogger #foto #bilder #fit #fitness #hverdag #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #CornelisElander