Slutt å tro på disse treningsmytene!


Etter å ha jobbet som personlig trener i over 10 år, har jeg hørt mange rare utsagn og myter om trening og kosthold, og i dagens post lister jeg noen av de verste – som du bør slutte å tro på NÅ! 

Cornelis får deg i form!

1. Du blir stor og “klumpete” av å trene
Et av de kanskje mest klassiske punktene er når folk forteller meg at de ønsker å bli for store eller “klumpete” av å trene særlig med vekter. Og mitt svar er alltid; jeg skulle ønske det var så lett… Trener du mye styrke vil selvsagt muskulatur [forhåpentligvis] kunne vokse, men det skal utrolig mye til før du blir veldig stor. Og sjansen for at de du ser som er unaturlig klumpete og store har, nettopp, gjort noe unaturlig, er ganske stor… Nei, du blir ikke stor og veldig muskuløs over natten. Tro meg 😉

2. Kardio er bedre for vektnedgang enn styrke
Nei, ikke nødvendigvis. Kardio kan muligens brenne mer der og da [særlig om du benytter deg av metoder som feks min favoritt geriljakardio], mens styrketrening vil gjøre at du brenner mer over tid [1]. Vekttrening vil både gjøre at du forbrenner mer i hvilemodus [studier har vist at det kan sørge for at forbrenningen øker i opptil 38 timer etter endt økt!], pluss at økt muskelmasse generelt vil gjøre for at kroppen din blir en liten “kalorie-brenner”. I tillegg vil økt muskelmasse gi deg mer styrke og energi til også å opprettholde treningen over tid – så dette er altså kun en vinn-vinn situasjon. Så tren styrke selv om du kun ønsker å gå ned i vekt!

3. Vekttrening hjelper kun for det estetiske, IKKE helsa
Som nevnt over er styrketrening veldig smart å utføre for blant annet vektnedgang, men visste du at det også kan være med på å forebygge beinskjørhet, kreft, og type 2 diabetes [2] ? Styrketrening er generelt også viktig for å oppnå en sunnere og sterkere kropp og vektnedgang, og særlig her i USA ser man nå i disse coronatider at trening er viktigere enn noen gang. Og blant annet blir innendørstrening anbefalt for å motvirke stress. Her er blant annet en treningsvideo fra meg, og hvordan du kan styrke kroppen på stuegulvet hjemme [helt uten behov for treningsutstyr].

4. Jeg trenger å trene hver dag
Nei, faktisk kan dette ofte ha mer negativ effekt enn positiv. Mitt råd er generelt at folk bør prøve å få på plass minst 2-3 styrkeøkter [gjerne opp mot 5-6], og ellers litt gåing og mosjon hverdagen igjennom. Det er ikke slik at det vil være skadelig om du trener hver dag, men du trenger det ikke. Og om målet er optimalt muskelvekst er gjerne en 4-5 tunge, gode økter i uka best.

5. Magetrening må til for å få en stram mage
Nei. En stram mage får du primært av å trene og stramme opp kroppen [generelt], prøver å begrense stress, og hva du spiser og inntar av næring.. Som det kjente uttrykket sier; magen “bygges på kjøkkenet”… Personlig mener jeg at det jo også må være en god nyhet at du kan spise deg til sixpack framfor å måtte løpe og slite deg ut på trening, right?

Har du noen rare myter og ting du har hørt i treningsmiljøet? La meg gjerne vite i kommentarfeltet under! 

Cornelis 

[1] Schuenke, M. D., Mikat, R. P., & McBride, J. M. (2002). European Journal of Applied Physiology, 86(5), 411-417.
[2] https://www.newscientist.com/article/mg24632780-600-why-strength-training-may-be-the-best-thing-you-can-do-for-your-health/

 

52 kommentarer

Siste innlegg