Slik brenner du optimalt med fett


Det skrives og vises mye i media i disse dager om hvordan man kan brenne bort maksimalt med fett nå før fellesferien. Problemet med mange av disse artiklene og sakene er imidlertidg at det gjerne blir både for komplisert og vanskelig for folk flest både å skjønne, men også å få tid til å følge hverdagen igjennom. På bak- grunn av dette gir jeg deg derfor her min enkle, men også beste, oppskrift for å brenne makismalt med fett:

Les også mer på: Corneliselander.com

1. Bygg muskelmasse!
Hver gang jeg leser om hvordan en kan/bør brenne bort fett nevnes det alltid hva og hvor mye kardiovaskulær trening du bør gjennomføre, men ikke det som faktisk vil gi deg best resultat; riktig og nok styrketrening! I tillegg til å være kjappere og enklere å få tid til hverdagen igjennom, er det også dette som vil gi deg det du faktisk er ute etter! Å bare trene masse kardio, men samtidig droppe å bygge styrke er som å kjøpe en Ferrari uten motor. Det vil kanskje se bra ut der og da, men det vil ikke fysisk få deg noe sted…

2. Viktigere hvordan og når du trener enn hva du trener
Stadig hører jeg om nye teknikker og metoder som skal gjøre underverker, mens sannheten er at selv “verdens beste øvelse” eller treningsmetode blir overflødig og lite effektfull om du ikke også utfører det med riktig intensitet og innsats. Folk flokker til den ene fancy nye styrke- eller gruppetimen etter den andre, og kaster seg på nye trender og det som måte være “in”. Samtidig ser man gjerne at de som faktisk oppnår best effekt og fysikk også er de som gjerne bare trener med enkelt treningsutstyr og “gårsdagens” metoder. I tillegg kan det å utføre enten morgenkardio på tom mage, eller for eksempel utføre en rolig jogge- eller gåtur på kveldstid være med på å mangedobble effekten kontra å sitte i ro. Så dropp fokuset på hva som måtte være inn akkurat nå, gi 100% når du først er på trening, og sørg for å få hjelp til å sette opp et treningsprogram som gir mening for deg og dine mål, ønsker, og ikke minst behov! Husk forøvrig at det heller ikke finnest noen “vidunderkur” når det kommer til trening og fitness, og at størstparten av resultatet heller vil komme av innsatsen du legger inn i det.

3. Utfør korte, intensive kardioøkter (som geriljakardio og HIIT) slik at du både forbrenner maksimalt med fett uten å miste verdifull muskelmasse!

High-intensity interval training [HIIT] og for eksempel min egen favoritt geriljakardio, er hva som både vil få deg i form, sørge for at du forbrenner fett, men også beholder maksimalt med muskelmasse! Særlig det siste er viktig, da du ikke bare vil brenne mest mulig fett, men også oppnå en strammere, sterkere, og mer fit kropp – og ikke bare ende opp med å se slapp og daff ut.

Sjekk også ut “Det ultimate fettforbrenningsprogram”:

4. Spis/innta nok protein!
Veldig ofte hører jeg folk snakke om hvor mye protein man maksimalt bør få i seg, mens jeg selv heller liker å snakke om hvor mye protein man minimum bør få i seg [for å bygge en stram og sterk kropp]. Personlig liker jeg nemlig heller å hente energien og næringen jeg dytter i meg via magre, proteinrike, og sunne alternativer, og ikke bare det som vi stort sett dyttes på i landets mange restauranter og kaffebarer… Som de fleste også vet metter protein bedre, og vil derfor ikke bare sørge for at du får i deg nok av de byggeklossene du vil trenge for å bygge en sunn og sterk kropp, men at det også kan erstatte mye av det usunne du i dag kanskje kjører i deg.

Les også: Hvordan spise brød uten å legge på seg!

5. Tren og beveg deg litt HVER DAG!
Som jeg skrev litt om i innlegget “Kun overvektige og late sier de ikke har tid” kan selv det å trene så lite som 10-15min. hjelpe mye – så lenge du bare trener ofte nok! Min personlige anbefaling (som også helsemyndighetene ser ut til å være enige med meg i) er at man bør være i fysisk aktivitet og bevegelse minst 30 minutter om dagen. Forskjellen mellom meg og dem er imidlertid at jeg mener du i tillegg også bør trene litt styrke ved siden av. Om målet er å oppnå maksimalt med fettforbrenning bør du nemlig også sørge for å bygge opp muskelmassen i kroppen din – nettopp fordi dette vil sørge for at du også lettere forbrenner fett selv når du ikke trener!

Om du ikke har mulighet til å trene hver dag vil i så fall min anbefaling være at du beveger/går litt hver dag (minimum 30 minutter), og ved siden av sørger for å få på plasse minst 4 tunge, gode styrkeøkter i uka! Se også gjerne forslag til treningsprogram i serien som jeg la ut her på bloggen tidligere i år: “Fit in 30 days”

Stå på!
Cornelis

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook
WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #iformmedCornelis #Side3 #blogg #trene #sk2016 #iform #treningsbloggen #trener #CornelisElander

4 kommentarer
    1. Jeg har begynt å trene med ny PT, og har nå funnet ut hvor viktig det er å trene med riktig grunn-teknikk. Plutselig løftet jeg flere kg tyngre i knebøy, en øvelse jeg ALDRI har hatt noe som helst progresjon i. Er helt vanvittig hvor mye mer man får ut av treningen, når man lærer det av noen som vet hva de snakker om, og som lærer bort enkle og forståelsesfulle teknikker. Det enkle er ofte det beste 🙂

    2. Hver gang jeg har “brent” mye fett og er nokså fornøyd med kroppen så får jeg et sug etter mat, og etter et par pils på byen så ser jeg at 1 måned med hardt treningsarbeid er ødelagt, hehe. Jeg trener jevnt, men kostholdet ødelegger for meg gang på gang.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg