Går det an å være feit og vakker på samme tid?


Går det an å være feit, lubben, kraftig, tjukk, overvektig, eller hva du nå enn måtte foretrekke å kalle det, og vakker samtidig?

Les mer på: Corneliselander.com

Dette innlegget tar litt utgangspunkt i Maria Høilis innlegg som stiller spørsmålstegn ved om det bør bli allmenn akseptert å være feit, men også innlegget jeg selv skrev i fjor ”Er det greit å være feit?”, der de som bare leste overskriften selvsagt ble veldig provoserte, mens de som faktisk leste innlegget var veldig enige med meg.

Flere har allerede på Facebook siden min [der jeg postet en liten teaser om dette innlegget i går] kritisert meg for å bruke ordet feit i overskriften, men dette ble selvsagt brukt bevist for å få deres oppmerksomhet så vi kunne ta denne debatten videre her på bloggen…

Les også: Én øvelse som trener HELE kroppen

Her er nemlig min mening;
Som jeg også svarte et par av kritikerne på facebook siden oppfyller modellen på bildet alle de ”internasjonale” kriteriene for hva som blir sett på som ”overvektig”. Personlig mener jeg imidlertid at modellen på bildet ser vanvittig flott ut!

Les også: Et innlegg "about nothing" du likevel bør lese

Som jeg har beskrevet i mang et innlegg tidligere mener jeg nemlig at de klassiske måtene å måle overvekt på [som for eksempel BMI] er utdaterte og lite nyttige, og for øvrig pleier jeg å understreke at hva badevekten din måtte mene er ganske uinteressant for meg. Jeg er for å promotere sunn kost, trening, og en aktiv livsstil, og om noen da måtte ha ”noen kilo for mye” eller ei er for meg helt uvesentlig. Likevel er det selvsagt viktig at vi som samfunn tenker på hva som skal bli ”normen”, og på lik linje med at det ikke er bra å promotere modeller som er ekstremt undervektige som "idealet" gjelder selvsagt også det samme om å promotere ”store” modeller. Både ekstrem undervekt og overvekt kan være farlig, og en bør derfor ikke glorifisere dette som det ”riktige”. Likeså mener jeg det er rom for alle fasonger og størrelser, men jeg mener altså at det bare er viktig at vi 1. Er klar over hva slags signaler vi sender ut, og 2. At det man ikke går fra det ene ytterpunktet til det andre…

Les også: Slik får du garantert stram rumpe

Fedme og overvekt har eksplodert selv hjemme i Norge, og stadig flere og flere sliter med nettopp dette. Ja, faktisk er over halvparten av alle nordmenn i dag sett på som overvektige…[!]. Alle vet at det å være overvektig ikke er sunt, og da bør det heller ikke bli promotert som det ”tidsriktige” og normen – verken av media, motebransjen, eller samfunnet generelt.

Men tilbake til overskriften? Kan du være feit og vakker samtidig? Så klart! Det er damen på bildet nemlig et ypperlig bevis på!

– Cornelis

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #meninger #Side3 #debatt #fedme #overvekt #mote #samfunn #debatten #hverdag #bilder #kosthold #trener #CornelisElander

24 kommentarer
    1. Jeg mener at størrelse på kroppen ikke har noe å gjøre med å være vakker eller ikke. Men personlig synes jeg av noen kler å være “overvektige” mens andre kler å være slanke. Jeg synes ikke jeg kler å være overvekt noe jeg er. Og i følge BMI er jeg veldig overvektig. Men JA det er feil å sette et fokus på overvektige/undervektig modeller. Hvorfor ikke ha sunne mennesker med “normalvekt”?

    2. Amen! Er ei jente jeg ser ofte som er kraftig overvektig, likevel er hun ei av de nydeligste jeg vet om. Så JA! Man kan absolutt være overvektig og kjempevakker.

    3. Hei.
      Det var vel ikke poenget:) Jeg har ikke påstått at feite ikke er vakre, men særlig sunt er verken overvekt eller undervekt. Synes du bare sier det samme som jeg skrev, mens du pakker det inn i glanspapir og sier som Støre, ja jeg er enig, men nei jeg er ikke enig.

    4. Tenk om jeg som overvektig kunne fått en eneste dag i livet uten å få høre hvor uønsket jeg er, av dere selverklært perfekte. Bare en dag. Åpenbart alt for mye å be om.

    5. Enn om noen kunne holdt alle disse “bedreviter meningene” sine for seg selv?
      Fra det ene ytterpunktet til det andre!
      Jeg har vært slank og sykelig overvektig. Ikke fordi jeg ville, men fordi kroppen min tvang meg til det. Masse udiagnositert sykdom og utmattelse fra helvette, ironisk nok spiste jeg mer på forkuren før min gastric sleeve enn jeg gjorde som “feit”. På forkuren levde jeg på 1000 kcal om dagen! ENDA jeg sikkert fikk i meg tilsvarende/mindre kcal før forkuren så la jeg på meg!
      Om man skal skape et godt syn på kropp for mennesker så må dere for svarte slutte å fremme deres syn på kropp som rett kropp. DERE vet ikke hvorfor naboen er 180 cm og 60 kg, eller hvorfor mora til venninna di er 163 cm og 120 kg! Eller hvorfor læreren til dattera deres er 172 cm og 65 kg.
      Folk er forskjellige! Sånn vil det ALLTID være! Det burde finnes modeller i alle kroppstyper! Alle er normale, det vil alltid finnes.
      Aksepter den du møter for den den er! Og fokuser på din egen kropp!!
      Må bare si det, at selv på mitt største hadde jeg bedre selvtillitt enn mange av mine slanke/normalvektige medmennesker. Virker faktisk som de sliter mest. “Kan ikke vise meg i badetøy om sommeren i Norge fordi jeg er ikke tynn nok/fit nok/brun nok osv”.
      Falske vipper, restylane i leppene, silikon i puppene, holdin meg her og der.. Normalt syn på kropp? Not that much.

    6. Det er bare jeg selv som kan og har kompetanse til å vurdere hva jeg liker av ditten og datten. Smak og behag kan alltids diskuteres, men man blir sjelden enige. Det er det som gjør verden så spennende. Det er helt avgjørende at det er slik. Så hva som er verdens vakreste – styggeste, beste – verste, største – minste, smarteste – dummeste etc – det er det øynene som ser som avgjør. Derfor bruker jeg ikke denne gramatiske graden.

    7. Hun dama er en 10 er. Det er de homofile pedofile moteskaperne som vil ha modellene til å se ut som 10 årige gutter. I tillegg så har disse pedoene et utstrakt hat mot kvinner som har utartet med plastisk kirurgi.

    8. Hvordan kan dere si at denne dama er feit?? Hva er det som er godkjent som ikke feit, uten at man er anorektiker? Hva er bra nok for dere? Jeg tenker deres ytringer sier mest om deres eget forhold til dere selv og egen kropp, at dere selv ikke synes dere er bra nok. Dama er perfekt i mine øyne!

    9. Vi kunne jo bare lagt på trygdeavgift skattesatsen for de med sykelig overvekt og fedme? Urettferdig at samfunnet skal betale for disse. Ved arbeidsledighet og uføretrygd burde gruppen tvinges til mosjon/diett for å beholde statlig stønad.

    10. Det er en utvikling i retning av å “forherlige” overvekt. Overvekt som av rene helsemessige årsaker ikke er å anbefale.
      I forhold til kjønn og hva som anses “sexy” eller vakkert, er smaken som kjent som baken…..
      Ashley Graham som er avbildet her og som er en av årets Sports Illustrated modeller er flott hun, sexy også på et vis. Ikke i kraft av figuren alene, men i form av sin utstråling og vakre ansikt. Men i mine øyne overvektig, og kan således stå som en motpol til til de radmagre modellene man ellers ser. Og som sådan en “sunn” balanse. Men “sunt” ut fra et helsemessig ståsted er det ikke. Der er begge ytterlighetene like “ille”. Jeg finner det betenkelig at man alltid må gå til den motsatte ytterlighet for å demonstrere et poeng. Rhonda Roussey er vel den av årets forsidemodeller som virkelig demonstrerer et sunt kropps”ideal”. I den grad det egentlig er korrekt å snakke om noe “ideal” overhodet. Folk må få leve med den kroppen de selv føler seg vel med og gjøre de valgene de selv ønsker i den forbindelse. Og det vil alltid være sånn at noen foretrekker dattra, mens andre foretrekker mora. Sånn vil det være her også. Men som sagt, å møte usunn slankehysteri og usunt tynne kroppsideal med den motsatte ytterlighet med usunt tykke er ikke veien å gå. Gjennomsnittet, den sunne “normalen” med sine variasjoner, er vel det man må forsøke å tilstrebe.

    11. en kan være vakker selv om en er overvektig. alle ser forskjellige på det. det er greit at vi skal informere om hva som er bra for kroppen og ikke, men i dag er det alt for mye fokus på det, og spesielt hos unge damer. vi må slutte med “er en vakker om en er feit?”…det er som å si at om en er overvektig så er en stygg…for gud skyld, skjerpings! ikke rart at mange jenter i dag sliter psykisk. “dette er den perfekte kroppen”, “slik må du se ut” osv sov.

    12. Overvekt har tydeligvis økt. Hvis en ser bort fra sykdom og medisiner, hva skaper denne overvekten? Det er vel neppe kun overspising. Maten vår blir hurtig produsert og inneholder de berømte e stoffene. Kan dette være en grunn til at overvekt er et problem ? Jeg må innrømme at jeg har ikke fulgt med på disse tingene og vet svært lite om temaet. Tenker litt at alle fasonger har noe vakkert😊

    13. Hva som er vakkert er subjektivt, så enhver ting kan være vakkert. Dog er visse ting vakkert for det store flertallet, og visse ting ikke.
      Når det kommer til overvekt så vil de fleste ikke se dette som vakkert, bla fordi overvekt ikke er sunt! BMI er kanskje ikke den perfekte indikator, men den er helt ok for å si sånn cirka hvor sunn du er, og er også en veldig god indikator på hvor mange som vil synes en er vakker.

    14. Nei Thor, jeg har i alle år hatt normal bmi 23-24 , men har hele tiden vært sykelig feit, så på høy tid å avskaffe BMI og finne en bedre metode til å vurdere overvekt/fedme som ikke narrer folk!

    15. Det er en god indikator for de fleste. For individet er det bare en eneste ting som er en god mulighet, og det er legen din.

    16. Amen!Syntes det var bra skrevet! +at noen ganger så er det kanskje helt avgjørende om du faktisk kommer deg på trening eller ikke nettopp pga hvordan man føler seg😁

    17. Jeg kan faktisk ikke fordra overvekt, verken på meg selv (aldri opplevd) eller andre. Det er ikke det at jeg ikke liker overvektige personer, men jeg synes synd på dem fordi jeg vet selv hvor fælt det er å føle seg chubby. Når jeg har mye vann i kroppen føler jeg meg rett og slett ille til mote, og da kan jeg bare tenke meg de som faktisk har flere kapper med flesk på seg! Fy fader, jeg synes oppriktig synd i dem og aner ikke hva jeg skulle tatt meg til i samme situasjon.
      Jeg har nemlig en teori om at all lykke bunner ned i det å være fornøyd med seg selv. Hvis man kan se seg i speilet og tenke at “wow, jeg har en vanvittig bra kropp” så har liksom ikke andre ting så mye å si. Er helsa i hold så føler man seg så bra. Jeg svever iallfall på en rosa sky når jeg spiser sunt og er fornøyd med kroppen min. Spesielt om morgenen når vannet er sluppet, så får jeg en fin start på dagen og motivasjon til å spise sunt resten av dagen.
      Det med at man skal få overvekt fram i lyset og la det bli akseptert fullt og helt synes jeg er direkte skummelt. Og det å kalle det “former” er iallfall feil. Former for meg er en figur med innsvingt midje og en flott, tydelig kontur.
      En ting som sjokkerer meg er hvordan voksne putter i barna snop hver dag uten å tenke over det. I det hele tatt at de venner spedbarn på med sukker og søte smaker for moro skyld. Jeg spiser lavkarbo og kommer til å kjøre på med det også i fremtiden, da jeg har så gode erfaringer med det.
      Folk tror at god helse bare er for dem som elsker å trene og spise cottage cheese, og som har sånn viljestyrke – men det er jo så enkelt å ta gode valg i hverdagen uten å lide! Jeg har gått ned 5 kilo bare de siste dagene av å bytte ut det jeg spiser med sukkerfritt. Nygatti zero istedenfor original, hjemmelagde havrerundstykker istedenfor brødskive og fun light saft fremfor vanlig saft, osv. Enkelt! Folk mangler rett og slett kunnskap.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg