Er det greit å være feit?

Tjukk, feit, eller overvektig. Er det greit å være det, eller bør vi alle ta ansvar, og spise sunt og trene regelmessig? 

Les mer på: Corneliselander.com

Med rundt 1.000.000 overvektige i Norge, og rundt 100.000 som sliter med ekstrem overvekt og fedme er det klart dette koster, og vil koste, samfunnet mange, mange milliarder i tiden framover. Ei heller er vi som nasjon eller folk tjent med å ha en befolkning som stadig kommer i dårligere og dårligere form. Så er det da greit å være overvektig? Er det å innta flere kalorier enn du forbrenner ok, eller bør vi nå kunne forlange at alle tar ansvar for egen kropp og helse?

Følg meg gjerne også på Facebook! 

Daglig prøver jeg, blant annet gjennom min egen #CornelisUtfordringInstagram og gjennom intervjuer og saker i radio, tv, og magasiner (som her på Side3) å promotere en sunn og mer “fit” livsstil for folk flest. Om du spør meg om det er “greit” at folk er ute av form, og eventuelt har noen [eller mange] kilo for mye, så vil svaret mitt selvsagt alltid være at jeg gjerne skulle ha hjulpet dem det gjelder med å oppnå det som måtte være deres “idealvekt”. Likevel må ikke vi trenere glemme at det kan ligge mange forskjellige historier bak noen kilo for mye, og vi skal også være forsiktig med å ta alle under én kam og for eksempel påstå at det kommer av “giddalaushet”. På samme måte som mange sliter med å gå opp i vekt og legge på seg, er det også mange der ute som av ulike årsaker sliter med å gå ned/holde en “riktig” vekt.

Les også: Lyst på stram mage? 

Dette var også noe jeg fikk bekreftet da jeg tidligere i høst skrev innlegget;  “Overvektig? Da vil jeg høre fra deg!”, der responsen var helt enorm! Jeg satt i uker i etterkant og leste rørende emails fra personer som fra over hele landet hadde sendt inn sine mest personlige og dypeste hemmeligheter. At problemene bare skyldes litt for dårlig egeninnsats og noen måltider for mye dør selvsagt på sin egen urimelighet. De færreste synes nemlig det er skikkelig gøy å være veldig overvektig, og de fleste prøver faktisk å gjøre noe med det…

Likevel må vi, og særlig personer som meg som jobber med dette, også ha forståelse for at kanskje ikke alle heller har et stort ønske om å bli veldig tynn, og det må vi også ha respekt for! Hadde vi alle også vært like tynne og sett like ut, så ville også verden sett veldig, veldig kjedelig ut.. Og forøvrig er ikke det å være tynn nødvendigvis det samme som å være sunn…

Selv ønsker jeg bare å få hjelpe så mange som mulig med å nå det som måtte være deres idealvekt, enten dette skulle være å gå opp eller ned i vekt. Jeg er motstander av typiske “sulte-dietter”, og liker heller selv å promotere en proteinrik kost og hard trening – for en sunn og sterk kropp! Likevel skal jeg også ha full forståelse for deg som kanskje ikke er så interessert i å forandre noe som helst med egen kroppsform eller størrelse – enten du måtte ha noen, eller mange, kilo “for mye”. 

For nei, jeg mener ikke det er greit å være feit. Jeg mener det faktisk er en menneskerett!
Cornelis 


WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #meninger #trening #treningsbloggen #CornelisElander

6 kommentarer
    1. Du sa egentlig alt rett!! Vansklig å tilføye noe som helst!! Ble imponert, glad og motivert av å lese dette.
      Respekten for deg ble tatt til nye høyder.
      Sliter selv med å holde vekten oppe! Og historiene er mange og forskjellige som du sier.
      For dem som vil starte å trene forsiktig uavhengig av vektproblematikk, vil jeg på det sterkeste anbefale yoga! Da det tøyer hele kroppen, og bygger opp kjernemuskulaturen.
      I sammenheng med et godt opplegg fra evt lege/pt/ernæringsfysiolog/fysoterapaut selvfølgelig.
      I noen (kanskje mange?) tilfeller må også psykolog/terapaut inn og hjelpe med kognitiv terapi/støtte opp om adferdsendring dersom det er psykiske traumer som ligger til grunn for vekttap/vektøkning.
      Det vanskligste, og kanskje mest “flaue” for mange er nettopp det å søke hjelp av andre. (OM de ønsker det selvfølgelig!! Noen ønsker å være tynne/overvektige, og de har som du sier full rett til det!)
      Vi mennesker er av natur ganske stolte av oss tror jeg, og ønsker i stor grad å klare oss selv. Noe som gjør det vanskeligere for oss å innrømme at vi trenger litt støtte og hjelp.. men det er IKKE et nederlag å gjøre nettopp det! Det viser styrke og ansvar å ta tak i egne problemer!! Dørstokkmilen har nok stoppet mange i å gjøre nettopp det! Men, jeg håper ALLE som jobber innen helsevesen/treningssentere har samme syn som deg på problematikk ang vekt!! Personlig blir jeg bare glad av å se folk av alle former og opphav på treningssenterene!
      Om noen har lett angst angående det å trene blant mange “kroppsbyggere” osv, så kan det å ta en diskre prat med de ansatte på senteret hjelpe i stor grad.. De som jobber der vet i hvilke tider av døgnet det er mest “trafikk” 🙂
      Har også fått inntrykk av at terskelen for å søke hjelp er høyere hos menn.. eller er det et feilaktig inntrykk?
      Uansett så støtter jeg alle som ønsker å være som de er, og de som ønsker endring! Håper de alle leser dette innlegget ditt, og innser at faktisk ikke alle er dømmende og trangsynte ovenfor kroppsform!
      Ps: Har forresten sendt mailen på nytt slik du ba om 😉 søk etter epost adressen min om du ikke har mottatt den ennå 🙂

    2. Jeg mener at det viktigste er å være fornøyd med den kroppen man har. Hvis man er det, spiller det ingen rolle om man er tynn eller feit.
      Den dagen man ikke er fornøyd, først da har man ett problem. Da kan det gå utover selvfølelsen.
      Det er da man må prøve å gjøre noe med det, enten det er å gå opp i vekt eller ned i vekt. Da har man selv ett ansvar for å nå det målet. Greier man det ikke selv, er det lov å be om hjelp.
      Det er nok for mange, vanskelig å be om hjelp. Slik var det for meg også. Det kan jo være flere grunner til at folk føler det er vanskelig å be om hjelp fra andre. For min del, var det følelsen at man mislykkes. Følelsen av at dette er jo igrunn noe man må kunne greie eller mestre selv.
      Er veldig glad for at det finnes hjelp å få. Ikke noen som kan gjøre jobben, for den må man jo gjøre selv. Men noen som kan hjelpe til på veien og som kan hjelpe til med motivasjonen. For motivasjon må man ha mye av, skal man greie å nå målet .Uten den, kommer man ingen vei!
      Så ikke vær redd for å be om hjelp, er mitt råd. For det aller, aller viktigste er å ha det bra med seg selv!

    3. Okei dah! Så har jeg kanskje kjefta litt på deg før. Men denne gangen, kjære venn, denne gangen ble jeg rørt og entusiastisk.
      For vi trenger å få de giddaluse ut av sofaen, men vi trenger også klarsyn til å se at alt har årsaker. Og ulike årsaker krever ulike metoder. Du vokste fra “kjempe fin fyr” til “hælvetes bra fyr ” i dag. Vi må snakke sammen! God jul!

    4. Godt å lese! 🙂 vi er forskjellige, og man er ofte rask til å dømme andre. Skal selv innrømme at da jeg så det bildet av deg øverst her, ble jeg spent på hva som kom under. Jeg er nemlig vant til at “folk som deg” ser ned på slike som meg, at dere ler av oss og avviser. Kun fordi vi er i forskjellig “liga”. Takk for at du går foran som et godt eksempel! Feite folk er stigmatisert. Selv har jeg alltid vært aktiv, og gått idretts vgs. Disse tre årene la jeg på meg mange kilo, det var ikke bare muskler, men jeg var sunn for det. Forsøker allikevel å holde vekta stabil eller gå ned, og enkelte av oss blir feite av brødskiver og poteter. Da jeg endelig knakk koden på dette-raste jeg ned:) er fortsatt overvektig, men vi er – som du sier – ikke alle skapt for å være tynne og fit’e. Stå på, du virker dyktig på det du driver med:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg