For økt muskelmasse og nedgang i fett bør du spise mer av dette

Handsome muscular man working out with dumbbells
Ønsker du å øke i muskelmasse, og å gå ned i fettprosent? Vel, da bør du innta mer av dette

Les mer på: Corneliselander.com

Så det har i lang tid vært en heftig debatt gående hjemme i Norge der mange har kommet med usaklige påstander og argumenter mot både proteintilskudd og et høyere proteininntak. Nå ser det imidlertid ut som vitenskapen seirer og viser hva jeg har sagt i så mange år; et proteinrikt sunt kosthold, og høyere inntak av protein er viktig og bra!

Les også: Slik ser en milliardærs´ Super Bowl party ut

Stort proteininntak øker muskelmassen!
I en nyere studie lagt fram av American Society for Nutrition, og videreformidlet av US National Library of Medicine National Institutes of Health legges det nemlig fram bevis for at man både kan øke i muskelmasse OG sørge for større nedgang i fettprosent om man øker proteininntaket sammenlignet med de resultater man oppnår ved lavere proteininntak under kaloriunderskudd. I tillegg er det interessant å se at det som her blir sett på som en “lower-protein diet” [1.2gram per kilo kroppsvekt, per dag] faktisk allerede er OVER det mange tidligere har ment at er nødvendig, mens ekspertene her altså mener at mange kan dra nytte av å innta 2.4gram protein per kilo kroppsvekt, per dag…

Les også: Dette er de beste øvelsene for muskelvekst!

Et daglig inntak av protein er viktig ikke minst for både vekst og vedlikehold av muskelmasse og kroppens vev og funksjoner, men det har altså i langt tid har vært diskutert hvor mye protein en faktisk trenger. Mens enkelte har ment at et større proteininntak bare er viktig for de av som trener mye har jeg imidlertid i alle år stilt meg undrende til nettopp dette og hvorfor det ikke også skal være viktig for de som eventuelt også IKKE trener? Et av argumentene har vært at et litt høyere proteininntak for de som ikke trener bare vil resultere i økt fettprosent – noe som selvsagt ikke stemmer da også folk som ikke trener likevel trenger protein for å vedlikeholde/styrke kroppen og muskulatur. Og man er da faktisk fortsatt i bevegelse og bruker musklene/kroppen selv om man ikke nødvendigvis går ned på treningssenteret og pumper jern…? Og om man ikke inntar en proteinshake, spiser kylling og annet kjøtt/fisk med et høyt proteininnhold – hva skal man erstatte næringsinntaket med? Kanskje de mener du bør gå ned på mc´ern og kjøpe deg en burger med pommes frites… 😉

Les også: Da damen på Jamba Juice prøvde å ta livet av meg!

Men uansett tilbake til dagens rapport fra American Society for Nutrition. Vi ser altså her viktigheten av å ha et forholdsvis høyt proteininntak [om målet er en sterkere, strammere kropp], og at selv et moderat inntak ikke nødvendigvis behøver å være nok for å styrke eller bygge en sunn, sterk kropp [ifølge dem]. Og da kan en jo spørre seg om vi nordmenn faktisk spiser nok protein som det er i dag? Mitt svar er nei.

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

– Cornelis

WWW.CORNELISELANDER.COM

ref.: US National Library of Medicine National Institutes of Health Am J Clin Nutr. 2016 Jan 27. pii: ajcn119339
#Nettavisen #trening #iformmedCornelis #Side3 #mat #blogg #blogginnlegg #bilder #trene #treningsbloggen #trener #CornelisElander

Daglig inntak av proteiner er nødvendig for vekst og vedlikehold av alle kroppens vev. – See more at: http://www.helsekostopplysningen.no/Innhold/Kost–Kosttilskudd/Protein–aminosyrer/Proteiner—inntak-og-behov/#sthash.8QDd16So.dpuf
Daglig inntak av proteiner er nødvendig for vekst og vedlikehold av alle kroppens vev. – See more at: http://www.helsekostopplysningen.no/Innhold/Kost–Kosttilskudd/Protein–aminosyrer/Proteiner—inntak-og-behov/#sthash.8QDd16So.dpuf
Daglig inntak av proteiner er nødvendig for vekst og vedlikehold av alle kroppens vev. – See more at: http://www.helsekostopplysningen.no/Innhold/Kost–Kosttilskudd/Protein–aminosyrer/Proteiner—inntak-og-behov/#sthash.8QDd16So.dpuf
Daglig inntak av proteiner er nødvendig for vekst og vedlikehold av alle kroppens vev. – See more at: http://www.helsekostopplysningen.no/Innhold/Kost–Kosttilskudd/Protein–aminosyrer/Proteiner—inntak-og-behov/#sthash.8QDd16So.dpuf
Daglig inntak av proteiner er nødvendig for vekst og vedlikehold av alle kroppens vev. – See more at: http://www.helsekostopplysningen.no/Innhold/Kost–Kosttilskudd/Protein–aminosyrer/Proteiner—inntak-og-behov/#sthash.8QDd16So.dpuf
12 kommentarer
    1. Var alle faktor tatt med i konklusjonen. F.eks. kroppsvekt, spisemønster utenom protein, type protein (lysein spesielt), alder, kjønn etc? Er den peer-reviewed?

    2. Kommer veldig an på mål og ønske, men som du kan lese av denne studien regner de her 1,2g/kg/dag som lavt, og at denne testgruppen oppnådde best resultat av å benytte 2.4g/kg/dag.
      Selv har jeg alltid sagt at mange fint kan ligge på 2-3g/kg/dag, og enkelte kan ha et mye høyere behov enn det igjen!
      Mvh
      Cornelis

    3. Kom på Sex-punkt.com og lag en profil gratis , så får du melding av meg med litt bilder, kanskje du vil møtes?

    4. Jeg er en gutt tidlig i 20-årene som trener 7-8 ganger for uken, og veier 90kg. Ønsker primært å bygge muskler, men også å gå ned i fettprosent. Hvor mange gram proteiner pr kg kroppsvekt ville du anbefalt da? 🙂

    5. Kvinner som ikke trener utover vanlig daglig aktivitet som husarbeid og shopping er i alle år anbefalt 0,8 g protein pr kg kroppsvekt dvs ca 50 g protein pr dag hvis man veier 60 kg.
      Er dette nok for å opprettholde muskelmassen?

    6. Hei “Aminosyrer”! Som du ser her mener altså ekspertene at man da gjerne bør ligge på rundt 2.4gram/kg/dag, eller ditt tilfelle rundt 216gram protein om dagen. Nå kommer dette selvsagt litt an på mål, ønsker, og hvor hardt du trener etc. men som sagt mener de at man får best resultat av å ligge på denne mengden om målet er økt muskelmasse og lavere fettprosent.
      Stå på!
      Cornelis

    7. Hei anonym! Min mening har i alle år vært at det er ENDA viktigere for de som ikke trener å få i seg nok protein og de riktige byggesteinene for å opprettholde/bygge muskulatur. Som sagt i artikkelen mener jeg jo forøvrig at de som “ikke trener” jo fortsatt bruker kroppen og musklene [slik som du nevner her], og da mener jeg det er minst like viktig. Samtidig kan man jo spørre seg; hvis du ikke skal spise en high-protein diet, hva skal du erstatte det med?… Som sagt er da valgene ofte mindre heldige/gunstige for å oppnå/vedlikeholde en sunn og sterk kropp. I tillegg ser du av artikkelen her at de også mener en diett bestående av 1.2gram protein/kg/dag allerede er sett på som en “low-protein diet”.
      Mvh
      Cornelis

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg