hits

Dietten som bygger muskler og fjerner fett


Her er dietten som vil gjre deg sterkere og strammere!

Les mer p: Corneliselander.com


Mange har sikkert hrt om intermittent fasting, en metode der man blant annet gjerne dropper spise frokost for s innta alle mltidene over en begrenset periode av dagen. Men er egentlig dette den beste metoden for g ned i fett og bygge muskler p? Vel, i dag skal jeg gi deg svaret:

Personlig er jeg ingen fan av hoppe over dagens frste mltid, og mener at dette er viktig f i seg av flere grunner enn hva bare fettprosenten din eventuelt mtte ligge p. P bakgrunn av dette har jeg derfor satt sammen min egen versjon av den velkjente dietten, og en metode jeg har valgt kalle "intermittent fasting - Cornelis style".

Les ogs: Kom iform p 12uker!
 

Du br spise frokost! 
Jeg er som sagt ingen fan kutte dagens frste mltid, og mener at det f i seg en frokost nr en str opp har flere helsemessig positive effekter som blant annet; kt forbrenning, kt energi og styrke, men kanskje enda viktigere mener jeg det vil ha flere positive effekter p det mentale plan og blant annet kunne vre med p forebygge stress. Det gi seg selv en god, positiv start p dagen, og ikke minst det sitte ned og spise et mltid (og som intermittent fasting burde ha fokusert mer p), mener jeg er utrolig viktig. For koble av og stresse ned er nemlig velkjente metoder for bde kutte i vekt og fettprosent, og srlig sistnevnte vil jeg si at har mer si for magemlet enn hva enhver form for "diett" eller fasteperiode vil gi deg av effekt!

Les ogs: Grunnen til at du ikke fr stram mage


Du br faste?
S forkjempere av intermittent fasting metoden mener at det faste, enten p daglig, ukentlig, eller mer sjelden basis kan ha mange positive sider, og at det vil f deg i bedre form og slankere - uten at du ndvendigvis skal vre ndt til spise hver tredje time. Problemet vil likevel oppst nr man gr for mange timer uten ha ftt i seg noe, og flger du for eksempel 16:8 versjonen gr det alts hele 16 [!] timer fra sist du hadde noe i magen til du fr lov til innta noe p nytt... Og selv om dette kan fungere for enkelte som kanskje bare har det bygge muskler og oppn en stram kropp som jobb, vil det for de fleste med vanlige jobber og hverdag vre en STOR utfordring. 


Ved benytte deg av denne dietten vil du nemlig da mtte innta alt av nring og fde i de gjenstende 8 timene - noe som gjerne har en tendens til vre fylt av enten skole, jobb, shoppingturer p det lokale kjpesenteret, eller kanskje hente barna i barnehagen. sitte timevis i strekk og bare spise er imidlertid en frynsegode de fleste gjerne ikke er forunt? Og nr hele vitsen med intermittent fasting nettopp er at man skal gjre "dietten" lettere, mener jeg at du heller br flge denne metoden:


Intermittent fasting - Cornelis style 
Min versjon gr alts ut p at du SKAL spise frokost, mens du imidlertid ikke skal behve spise noe fr til middag igjen. Du vil alts da kun spise en STOR frokost og en veldig STOR middag, mens du resten av dagen bare behver innta drikkende fde - som for eksempel en enkel og kjapp proteinshake.



Eksempler p hva jeg inntar til frokost p favorittstedet mitt Le Pain Quotidien hver dag, og nei jeg er IKKE sponset...


N sier jeg ikke at dette vil kunne fungere for absolutt alle, og som alltid nsker jeg her poengtere at ethvert kost- og treningsoppsett br skreddersys for den enkeltes nsker og behov. Likevel vil dette i mine yne vre den enkleste og beste metoden for de fleste bygge maksimalt med muskelmasse, og ikke minst en strammere, sterkere kropp p. Du vil heller ikke behve bruke mye tid p dette i en ellers stressende hverdag, og dette skal vre mulig for de fleste gjennomfre dette p en enkel og grei mte!

Sprsml og/eller foresprsler? Send meg gjerne en direkte email!

Eller flg meg ogs @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren p Facebook

Husk at det snart er varmere tider igjen folkens - s p tide bygge sommerkroppen og komme i gang n!


WWW.CORNELISELANDER.COM



#Nettavisen #trening #fitness #mandag #mat #pske #pskegodt #trene #iform #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander

24 kommentarer

S fint innlegg! Liker at du tar med fordeler med f.eks spise frokost! Du har vell ikke noen tips til hvordan g opp i vekt for en som ikke klarer spise s all verdens mye? :PP

Hva med oss vanlige da, som m fungere p jobb? Jeg er kirurg og fler jeg blir dummere av mangel p mat.

Selv om metoden din fungerer p deg, s ville en stor frokost med masse brd gjre meg trtt hele formiddagen. S jeg foretrekker en liten frokost med lite karbo, og spiser proteinrik mat jevnt fordelt utover resten av dagen og trener litt styrke, og blir stadig slankere og sprekere!!!

Dette skal prves:) Hva legger du i STOR frokost og middag? Hvor mye kalorier br en ligge p pr mltid hvis en trener +- 60 minutter og har ellers en sittestillekrevende jobb?

Noen frokost og middagstips som metter?

Med stor frokost,mtte jeg bare g ligge meg igjen. Dessuten tar det alt for lang tid, og det viktigste: jeg er sjelden sulten om morgenen.En skive med banan, et par glass melk,og en kopp kaffe.

Etter et par timer, kommer frokost nr2. To egg, to til fire/fem skiver med tomat eller/og ost.En halv/en liter melk, og selvsagt en kopp kaffe.

"Hva med oss vanlige da, som m fungere p jobb? Jeg er kirurg og fler jeg blir dummere av mangel p mat."

Hvor bor du? Hvorfor mangler du mat?

Men nr inntar du testoen da? Og gjr du det oralt eller spryte? Mvh, Thorbjrn

Eg er en av de som bare ikke har apetitt til spise frokost. Eg tar meg kanskje en halv banan kl 0930 fr 11 lunsjen. Og svart kaffe selvsagt. Eg fler tiden fr lunsj eg da er eg mest effektiv, og eg jobber med utvikling av software.

Det finnes endel studier p akkurat dette omrdet. Har du lest noen av disse?

Til dere som leser, s merk dere:

"Personlig er jeg (..)

S fr dere tar alt for god fisk: dette innlegget er ikke basert p science eller noen annen plitelig kilde enn "bloggerens" egne mening.

Overskriften heter s fint "DIETTEN SOM BYGGER MUSKLER OG FJERNER FETT", men hvor er faktaen her? Ser ingen fakta og kun synsing. Det syns jeg er svakt grunnlagt for hevde noe som dette

Svein Olav Lund

Svein Olav Lund

For noen r siden ble det spredt informasjon om at de var skadelig spise for mye egg. Jeg trodde ikke p det s jeg begynte spise to egg til frokost hver morgen.

I dag har jeg funnet en annen oppskrift som jeg har god erfaring med. Frokosten er redusert til det halve, men jeg spiser et lite mltid med karbohydrat rik mat korttid fr jeg legger meg om kvelden. Litt frokost blanding kl 10 om kvelden med andre ord.

Det gir meg mye energi til trene p formiddagen.

Helt enig med Maren, litt av poenget med intermittent fasting er at du skal g inn i en kort ketoseperiode hvor leverens glykogenlager er tmt. Kroppen m ty til lagret fett som konverteres til ketoner for "brensel". Det er mange studier som indikerer at dette har en rekke helsemessige fordeler, men for komme dit kan man ikke spise frokost, s en stor middag, og s proteinshaker - kroppen vil aldri havne i ketose, og du vil bare vre sulten gjennom dagen. Man m ha en periode p rundt 13-15 timer etter siste mltid for tmme glykogenlageret, derfor er vinduet p 8 timer.. Sikkert mange som klikker p en snn overskrift, men det er ikke akkurat godt fundamentert.

Slutt med dette tullet!!

Slutt med kaloritelling og avanserte regler for nr man skal spise. Med jevnlig fysisk aktivitet kan man ogs spise jevnt og trutt. Jeg mener ikke at man skal ukritisk kan dytte hva som helst i kjeften, men med helt vanlig kosthold og litt fysisk aktivitet holder man seg frisk og sunn. Capice?

litt snn snikskryt denne da.. se p meg jeg spiser frokost ute av huset... artikkelen har bottom-line ingen informasjon komme med som ikke alle veit out-of-the-box.

min mening.

Ok Maren s jeg ser at du (som flere) ikke helt skjnner hva jeg her poengeterer. Jeg henviser alts til den velkjente intermittent fasting, som er elsket og utprvd av mange, men har kommet fram til (etter blant annet ha sett effekten dette har p egne kunder OG meg selv) et oppsett som KAN vre enklere, lettere, og bedre for folk flest benytte seg av. Igjen (som jeg ogs skriver) m man vurdere og sette opp kostholdsplaner for hver og en persons nske og ikke minst behov, men dette er alts en oppskrift som kan fungere for svrt mange - og jeg utfordrer deg ogs til komme med forslag til en annen "diett" som vil fungere bedre. Forslag?

Cornelis

Vi er alle forskjellige Atle, s hvis det fungerer for deg er det bare det som teller! St p!

Cornelis

Hei Per! Hvis dette fungerer for deg s sier jeg bare tommel opp!

S hyggelig hre Nora Piscopo! Hvordan spiser du gjennom en vanlig dag i dag? For de av oss som sliter med g opp i vekt er det jo essensielt at man nettopp prver spise s mye som mulig (men samtidig fortsatt sunn mat), og i tillegg eventuelt sper p med sunne og smarte former for kosttilskudd. Dette kan feks best av skalte gainers eller "kaloririke" proteinshakes, i tillegg til at det vil vre viktig hvordan du trener. Send meg gjerne litt info direkte p email om du skulle nske litt hjelp og ytterlige forslag!

Cornelis

Til anonym som skriver: "litt snn snikskryt denne da.. se p meg jeg spiser frokost ute av huset..."? Snikskryt skrive at jeg spiser noen skiver brd og havregrt til frokost??

Snakk om ikke ta til seg kritikk og g i forsvarposisjon? Hvordan kan du benekte at innlegget ditt ikke har noe plitelighet eller objektivitet over seg? Dette er bare ren synsing og mening, ikke dokumentert p noen mte.

At du i tillegg prver f meg til FORESL en diett er ganske absurd. Det handler ikke om jeg "kan komme med en bedre diett", for jeg kritiserer HVORDAN du velger skrive om denne dietten, som om den er vitenskapelig basert eller noe. For det er den ikke. At du har kunder som har ftt effekt og deg selv er dessverre ingen plitelig kilde da du ikke str i posisjon til vre annet enn svrt subjektivt ovenfor deg selv, din blogg og din business. S nei; disse "historiene" gjr ikke at jeg syns innlegget virket troverdig.

Supert innlegg skal prves!!

hej cornelis jeg spiser frokost ogs spiser jeg stor middag som nevnt er ingen shaker eller g rundt med vekt for veie min mat syns det er veldig tpelig noe du ogs er enig i regner jeg med:)))men n har jeg ftt senebetennelse i overarmen/triceps skulderomrdet og hater ikke dra p trening fler meg s tynn og usunn s hva annbefaler du?trene lett eller hvile....forsvinner betennelsen eller m det bli en tur til praktor?

Men Maren, dette er en blogg, han deler sine erfaringer. Gikk du virkelig inn her for skaffe deg vitenskapelig pvist forskning rundt mat??

Flott blogg som sikkert for oss "vanlige" til tenke litt mer sunnhet i hva vi dytter i oss nr vi skal trene.

Atle Lillesveen

Atle Lillesveen

Jeg synes dette hres ut som et bra forslag til periodisk fasting. (om dette er noe som fungerer i praksis for den enkelte) - Jeg skal ikke skryte p meg, at jeg har prvd dette selv, men jeg veit at det finnes utallige mter komme i et kaloriunderskudd p noe som faktisk er ndvendig, om man nsker g ned i vekt og f en strammere figur. Dette kan bety mindre konsumering av kalori eller mer aktivitet. Mye userise kommentarer og meninger rundt dette.

-Selv trives jeg veldig godt med 4 hovedmltider pr.dag pluss 1-2mellommltider. Alle mltider inntar jeg 40-45gram med protein, og ender opp med ca 220-240gram med protein daglig (veier 95kg og har trent i 13r). Ligger litt hyere p karbohydrater fra morgenen av (havregrt og/eller brd hver morgen), og etterhvert som det nrmer seg kvelden ker fettinntaket (ntter, fisk osv) og jeg gr gradvis ned p karbohydratene. Dette gir meg god restitusjon, god svn, resultater p trening og en strammere kropp. Det har vrt mye prving og feiling, men n har jeg funnet noe som fungerer for meg.

Igjen, dette er i likhet med Cornelis sitt forslag enda en metode for komme i et kaloriunderskudd og slettes ingen fasit p hvordan det M gjres, derfor er det veldig snevert mene at det finnes bare n metode for g opp eller ned i vekt, noe mange helst ville hatt en spesifikk oppskrift p. :P

Det som etter min mening er det viktigste, er etterlevelse!

En diett/metode/livsstil som fungerer over tid, som gir resultater og ikke stresser kroppen negativt fysisk og psykisk (sistnevnte er ofte det strste problemet), vil vre det mest gunstige uansett hvordan man nsker g ned i vekt. Det finnes god proteinrik og mager mat som smaker utrolig godt, og det finnes velser og treningsmetoder man kan glede seg til utfre. Dette er nkkelen til suksess! :D Ingen grunn til flge et regime man ikke trives med. Da vil det bare vre et tidssprsml fr man m ta to skritt tilbake. Skreddersy trening/ernring etter ml og trivsel.

Skriv en ny kommentar

Hollywoodtreneren

Promote Your Page Too Norske blogger