Dietten som bygger muskler og fjerner fett


Her er dietten som vil gjøre deg sterkere og strammere!

Les mer på: Corneliselander.com

Mange har sikkert hørt om intermittent fasting, en metode der man blant annet gjerne dropper å spise frokost for så å innta alle måltidene over en begrenset periode av dagen. Men er egentlig dette den beste metoden for å gå ned i fett og bygge muskler på? Vel, i dag skal jeg gi deg svaret:

Personlig er jeg ingen fan av å hoppe over dagens første måltid, og mener at dette er viktig å få i seg av flere grunner enn hva bare fettprosenten din eventuelt måtte ligge på. På bakgrunn av dette har jeg derfor satt sammen min egen versjon av den velkjente dietten, og en metode jeg har valgt å kalle “intermittent fasting – Cornelis style”.

Les også: Kom iform på 12uker!
 
Du bør spise frokost! 
Jeg er som sagt ingen fan å kutte dagens første måltid, og mener at det å få i seg en frokost når en står opp har flere helsemessig positive effekter som blant annet; økt forbrenning, økt energi og styrke, men kanskje enda viktigere mener jeg det vil ha flere positive effekter på det mentale plan og blant annet kunne være med på å forebygge stress. Det å gi seg selv en god, positiv start på dagen, og ikke minst det å sitte ned og spise et måltid (og som intermittent fasting burde ha fokusert mer på), mener jeg er utrolig viktig. For å koble av og stresse ned er nemlig velkjente metoder for både å kutte i vekt og fettprosent, og særlig sistnevnte vil jeg si at har mer å si for magemålet enn hva enhver form for “diett” eller fasteperiode vil gi deg av effekt!

Les også: Grunnen til at du ikke får stram mage

Du bør faste?
Så forkjempere av intermittent fasting metoden mener at det å faste, enten på daglig, ukentlig, eller mer sjelden basis kan ha mange positive sider, og at det vil få deg i bedre form og slankere – uten at du nødvendigvis skal være nødt til å spise hver tredje time. Problemet vil likevel oppstå når man går for mange timer uten å ha fått i seg noe, og følger du for eksempel 16:8 versjonen går det altså hele 16 [!] timer fra sist du hadde noe i magen til du får lov til å innta noe på nytt… Og selv om dette kan fungere for enkelte som kanskje bare har det å bygge muskler og oppnå en stram kropp som jobb, vil det for de fleste med vanlige jobber og hverdag være en STOR utfordring. 

Ved å benytte deg av denne dietten vil du nemlig da måtte innta alt av næring og føde i de gjenstående 8 timene – noe som gjerne har en tendens til å være fylt av enten skole, jobb, shoppingturer på det lokale kjøpesenteret, eller kanskje å hente barna i barnehagen. Å sitte timevis i strekk og bare spise er imidlertid en frynsegode de fleste gjerne ikke er forunt? Og når hele vitsen med intermittent fasting nettopp er at man skal gjøre “dietten” lettere, mener jeg at du heller bør følge denne metoden:


Intermittent fasting – Cornelis style 
Min versjon går altså ut på at du SKAL spise frokost, mens du imidlertid ikke skal behøve å spise noe før til middag igjen. Du vil altså da kun spise en STOR frokost og en veldig STOR middag, mens du resten av dagen bare behøver å innta drikkende føde – som for eksempel en enkel og kjapp proteinshake.


Eksempler på hva jeg inntar til frokost på favorittstedet mitt Le Pain Quotidien hver dag, og nei jeg er IKKE sponset…

Nå sier jeg ikke at dette vil kunne fungere for absolutt alle, og som alltid ønsker jeg her å poengtere at ethvert kost- og treningsoppsett bør skreddersys for den enkeltes ønsker og behov. Likevel vil dette i mine øyne være den enkleste og beste metoden for de fleste å bygge maksimalt med muskelmasse, og ikke minst en strammere, sterkere kropp på. Du vil heller ikke behøve å bruke mye tid på dette i en ellers stressende hverdag, og dette skal være mulig for de fleste å gjennomføre dette på en enkel og grei måte!

Spørsmål og/eller forespørsler? Send meg gjerne en direkte email!

Eller følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

Husk at det snart er varmere tider igjen folkens – så på tide å bygge sommerkroppen og komme i gang nå!

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #fitness #mandag #mat #påske #påskegodt #trene #iform #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander

25 kommentarer
    1. Så fint innlegg! Liker at du tar med fordeler med å f.eks spise frokost! Du har vell ikke noen tips til hvordan å gå opp i vekt for en som ikke klarer å spise så all verdens mye? :PP

    2. Hva med oss vanlige da, som må fungere på jobb? Jeg er kirurg og føler jeg blir dummere av mangel på mat.

    3. Selv om metoden din fungerer på deg, så ville en stor frokost med masse brød gjøre meg trøtt hele formiddagen. Så jeg foretrekker en liten frokost med lite karbo, og spiser proteinrik mat jevnt fordelt utover resten av dagen og trener litt styrke, og blir stadig slankere og sprekere!!!

    4. Dette skal prøves:) Hva legger du i STOR frokost og middag? Hvor mye kalorier bør en ligge på pr måltid hvis en trener +- 60 minutter og har ellers en sittestillekrevende jobb?
      Noen frokost og middagstips som metter?

    5. Med stor frokost,måtte jeg bare gå å ligge meg igjen. Dessuten tar det alt for lang tid, og det viktigste: jeg er sjelden sulten om morgenen.En skive med banan, et par glass melk,og en kopp kaffe.
      Etter et par timer, kommer frokost nr2. To egg, to til fire/fem skiver med tomat eller/og ost.En halv/en liter melk, og selvsagt en kopp kaffe.

    6. “Hva med oss vanlige da, som må fungere på jobb? Jeg er kirurg og føler jeg blir dummere av mangel på mat.”
      Hvor bor du? Hvorfor mangler du mat?

    7. Eg er en av de som bare ikke har apetitt til å spise frokost. Eg tar meg kanskje en halv banan kl 0930 før 11 lunsjen. Og svart kaffe selvsagt. Eg føler tiden før lunsj eg da er eg mest effektiv, og eg jobber med utvikling av software.
      Det finnes endel studier på akkurat dette området. Har du lest noen av disse?

    8. Til dere som leser, så merk dere:
      “Personlig er jeg (..)
      Så før dere tar alt for god fisk: dette innlegget er ikke basert på science eller noen annen pålitelig kilde enn “bloggerens” egne mening.
      Overskriften heter så fint “DIETTEN SOM BYGGER MUSKLER OG FJERNER FETT”, men hvor er faktaen her? Ser ingen fakta og kun synsing. Det syns jeg er svakt grunnlagt for å hevde noe som dette

    9. For noen år siden ble det spredt informasjon om at de var skadelig å spise for mye egg. Jeg trodde ikke på det så jeg begynte å spise to egg til frokost hver morgen.
      I dag har jeg funnet en annen oppskrift som jeg har god erfaring med. Frokosten er redusert til det halve, men jeg spiser et lite måltid med karbohydrat rik mat korttid før jeg legger meg om kvelden. Litt frokost blanding kl 10 om kvelden med andre ord.
      Det gir meg mye energi til å trene på formiddagen.

    10. Helt enig med Maren, litt av poenget med intermittent fasting er at du skal gå inn i en kort ketoseperiode hvor leverens glykogenlager er tømt. Kroppen må ty til lagret fett som konverteres til ketoner for “brensel”. Det er mange studier som indikerer at dette har en rekke helsemessige fordeler, men for å komme dit kan man ikke spise frokost, så en stor middag, og så proteinshaker – kroppen vil aldri havne i ketose, og du vil bare være sulten gjennom dagen. Man må ha en periode på rundt 13-15 timer etter siste måltid for å tømme glykogenlageret, derfor er vinduet på 8 timer.. Sikkert mange som klikker på en sånn overskrift, men det er ikke akkurat godt fundamentert.

    11. Slutt med dette tullet!!
      Slutt med kaloritelling og avanserte regler for når man skal spise. Med jevnlig fysisk aktivitet kan man også spise jevnt og trutt. Jeg mener ikke at man skal ukritisk kan dytte hva som helst i kjeften, men med helt vanlig kosthold og litt fysisk aktivitet holder man seg frisk og sunn. Capice?

    12. litt sånn snikskryt denne da.. se på meg jeg spiser frokost ute av huset… artikkelen har bottom-line ingen informasjon å komme med som ikke alle veit out-of-the-box.
      min mening.

    13. Ok Maren så jeg ser at du (som flere) ikke helt skjønner hva jeg her poengeterer. Jeg henviser altså til den velkjente intermittent fasting, som er elsket og utprøvd av mange, men har kommet fram til (etter blant annet å ha sett effekten dette har på egne kunder OG meg selv) et oppsett som KAN være enklere, lettere, og bedre for folk flest å benytte seg av. Igjen (som jeg også skriver) må man vurdere og sette opp kostholdsplaner for hver og en persons ønske og ikke minst behov, men dette er altså en oppskrift som kan fungere for svært mange – og jeg utfordrer deg også til å komme med forslag til en annen “diett” som vil fungere bedre. Forslag?
      Cornelis

    14. Så hyggelig å høre Nora Piscopo! Hvordan spiser du gjennom en vanlig dag i dag? For de av oss som sliter med å gå opp i vekt er det jo essensielt at man nettopp prøver å spise så mye som mulig (men samtidig fortsatt sunn mat), og i tillegg eventuelt sper på med sunne og smarte former for kosttilskudd. Dette kan feks bestå av såkalte gainers eller “kaloririke” proteinshakes, i tillegg til at det vil være viktig hvordan du trener. Send meg gjerne litt info direkte på email om du skulle ønske litt hjelp og ytterlige forslag!
      Cornelis

    15. Til anonym som skriver: “litt sånn snikskryt denne da.. se på meg jeg spiser frokost ute av huset…”? Snikskryt å skrive at jeg spiser noen skiver brød og havregrøt til frokost??

    16. Snakk om å ikke ta til seg kritikk og gå i forsvarposisjon? Hvordan kan du benekte at innlegget ditt ikke har noe pålitelighet eller objektivitet over seg? Dette er bare ren synsing og mening, ikke dokumentert på noen måte.
      At du i tillegg prøver å få meg til FORESLÅ en diett er ganske absurd. Det handler ikke om jeg “kan komme med en bedre diett”, for jeg kritiserer HVORDAN du velger skrive om denne dietten, som om den er vitenskapelig basert eller noe. For det er den ikke. At du har kunder som har fått effekt og deg selv er dessverre ingen pålitelig kilde da du ikke står i posisjon til å være annet enn svært subjektivt ovenfor deg selv, din blogg og din business. Så nei; disse “historiene” gjør ikke at jeg syns innlegget virket troverdig.

    17. hej cornelis jeg spiser frokost også spiser jeg stor middag som nevnt er ingen shaker eller gå rundt med vekt for å veie min mat syns det er veldig tåpelig noe du også er enig i regner jeg med:)))men nå har jeg fått senebetennelse i overarmen/triceps skulderområdet og hater å ikke dra på trening føler meg så tynn og usunn så hva annbefaler du?trene lett eller hvile….forsvinner betennelsen eller må det bli en tur til praktor?

    18. Men Maren, dette er en blogg, han deler sine erfaringer. Gikk du virkelig inn her for å skaffe deg vitenskapelig påvist forskning rundt mat??
      Flott blogg som sikkert for oss “vanlige” til å tenke litt mer sunnhet i hva vi dytter i oss når vi skal trene.

    19. Jeg synes dette høres ut som et bra forslag til periodisk fasting. (om dette er noe som fungerer i praksis for den enkelte) – Jeg skal ikke skryte på meg, at jeg har prøvd dette selv, men jeg veit at det finnes utallige måter å komme i et kaloriunderskudd på noe som faktisk er nødvendig, om man ønsker å gå ned i vekt og få en strammere figur. Dette kan bety mindre konsumering av kalori eller mer aktivitet. Mye useriøse kommentarer og meninger rundt dette.
      -Selv trives jeg veldig godt med 4 hovedmåltider pr.dag pluss 1-2mellommåltider. Alle måltider inntar jeg 40-45gram med protein, og ender opp med ca 220-240gram med protein daglig (veier 95kg og har trent i 13år). Ligger litt høyere på karbohydrater fra morgenen av (havregrøt og/eller brød hver morgen), og etterhvert som det nærmer seg kvelden øker fettinntaket (nøtter, fisk osv) og jeg går gradvis ned på karbohydratene. Dette gir meg god restitusjon, god søvn, resultater på trening og en strammere kropp. Det har vært mye prøving og feiling, men nå har jeg funnet noe som fungerer for meg.
      Igjen, dette er i likhet med Cornelis sitt forslag enda en metode for å komme i et kaloriunderskudd og slettes ingen fasit på hvordan det MÅ gjøres, derfor er det veldig snevert å mene at det finnes bare én metode for å gå opp eller ned i vekt, noe mange helst ville hatt en spesifikk oppskrift på. 😛
      Det som etter min mening er det viktigste, er etterlevelse!
      En diett/metode/livsstil som fungerer over tid, som gir resultater og ikke stresser kroppen negativt fysisk og psykisk (sistnevnte er ofte det største problemet), vil være det mest gunstige uansett hvordan man ønsker å gå ned i vekt. Det finnes god proteinrik og mager mat som smaker utrolig godt, og det finnes øvelser og treningsmetoder man kan glede seg til å utføre. Dette er nøkkelen til suksess! 😀 Ingen grunn til å følge et regime man ikke trives med. Da vil det bare være et tidsspørsmål før man må ta to skritt tilbake. Skreddersy trening/ernæring etter mål og trivsel.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg