hits

For kt muskelmasse br du spise dette

Handsome muscular man working out with dumbbells
nsker du ke i muskelmasse, og g ned i fettprosent? Vel, da br du innta mer av dette


Les mer p: Corneliselander.com

S det har i lang tid vrt en heftig debatt gende hjemme i Norge der mange har kommet med usaklige pstander og argumenter mot bde proteintilskudd og et hyere proteininntak. N ser det imidlertid ut som vitenskapen seirer og viser hva jeg har sagt i s mange r; et proteinrikt sunt kosthold, og hyere inntak av protein er viktig og bra!

Les ogs: Slik fr du stram mage

Stort proteininntak ker muskelmassen!
I en nyere studie lagt fram av American Society for Nutrition, og videreformidlet av US National Library of Medicine National Institutes of Health legges det nemlig fram bevis for at man bde kan ke i muskelmasse OG srge for strre nedgang i fettprosent om man ker proteininntaket sammenlignet med de resultater man oppnr ved lavere proteininntak under kaloriunderskudd. I tillegg er det interessant se at det som her blir sett p som en "lower-protein diet" [1.2gram per kilo kroppsvekt, per dag] faktisk allerede er OVER det mange tidligere har ment at er ndvendig, mens ekspertene her alts mener at mange kan dra nytte av innta 2.4gram protein per kilo kroppsvekt, per dag...

Les ogs: Dette er de beste velsene for muskelvekst!

Et daglig inntak av protein er viktig ikke minst for bde vekst og vedlikehold av muskelmasse og kroppens vev og funksjoner, men det har alts i langt tid har vrt diskutert hvor mye protein en faktisk trenger. Mens enkelte har ment at et strre proteininntak bare er viktig for de av som trener mye har jeg imidlertid i alle r stilt meg undrende til nettopp dette og hvorfor det ikke ogs skal vre viktig for de som eventuelt ogs IKKE trener? Et av argumentene har vrt at et litt hyere proteininntak for de som ikke trener bare vil resultere i kt fettprosent - noe som selvsagt ikke stemmer da ogs folk som ikke trener likevel trenger protein for vedlikeholde/styrke kroppen og muskulatur. Og man er da faktisk fortsatt i bevegelse og bruker musklene/kroppen selv om man ikke ndvendigvis gr ned p treningssenteret og pumper jern...? Og om man ikke inntar en proteinshake, spiser kylling og annet kjtt/fisk med et hyt proteininnhold - hva skal man erstatte nringsinntaket med? Kanskje de mener du br g ned p mcern og kjpe deg en burger med pommes frites... ;)

Les ogs: Da damen p Jamba Juice prvde ta livet av meg!

Men uansett tilbake til dagens rapport fra American Society for Nutrition. Vi ser alts her viktigheten av ha et forholdsvis hyt proteininntak [om mlet er en sterkere, strammere kropp], og at selv et moderat inntak ikke ndvendigvis behver vre nok for styrke eller bygge en sunn, sterk kropp [iflge dem]. Og da kan en jo sprre seg om vi nordmenn faktisk spiser nok protein som det er i dag? Mitt svar er nei.

Flg meg ogs @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren p Facebook

- Cornelis

WWW.CORNELISELANDER.COM

ref.: US National Library of Medicine National Institutes of Health Am J Clin Nutr. 2016 Jan 27. pii: ajcn119339
#Nettavisen #trening #iformmedCornelis #Side3 #mat #blogg #blogginnlegg #bilder #trene #treningsbloggen #trener #CornelisElander

n kommentar

Woop! Flott med tips, lett glemme allmenbefolkningen. :)

Skriv en ny kommentar

Hollywoodtreneren

Promote Your Page Too Norske blogger