– Kun late og overvektige sier de ikke har tid?


Er overvektige mennesker, eller de som sier de ikke har tid til å trene, late?

Les mer på: Corneliselander.com

Jeg hører ofte argumentet om at overvektige mennesker, eller de som sier de ikke har tid til å trene, er late. Selv om det stemmer at ALLE faktisk har tid til å trene er det imidlertid ikke slik at det nødvendigvis alltid er deres egen skyld om de eventuelt ikke gjør det. Følger man for eksempel med i media, og hva som gjerne skrives, vises, eller uttales der angående trening kan det nemlig fort ta piffen ut av de fleste.

Les også: Slik forbrenner du mest fett!

Inntrykket en sitter igjen med er nemlig at det bare er timer på treningssenteret, lange [demotiverende] løpeøkter ute i skog og mark, og tidkrevende middags og kostholdstips som er eneste måten å komme iform på. Og for de av oss med enten skole, jobb, eller eventuelt noen småbarn løpende rundt i huset kan det da fort bare bli med tanken – for selv jeg skjønner at ikke alle kan vie “hele livet sitt” til trening – og slike råd og tips kan da være ekstremt demotiverende for selv den beste.

Hva bør du gjøre?

Så hva kan du gjøre? Tenk over at det særlig er de små tingene som til sammen vil gi best utslag, og at du oppnår den beste effekten. Kutt for eksempel ut/ned på alkohol, gå igjennom kostholdet ditt og få ut så mye sukker, salt, og usunt fett som mulig, og sørg ikke minst for å være i bevegelse hverdagen igjennom [og ikke bare når du går på treningssenteret.]…

Er mer på treningssenteret, men trener samtidig mindre
Stadig flere og flere av oss trener nemlig mer [på treningssenter], men er samtidig i mindre fysisk aktivitet og bevegelse hverdagen igjennom. Vi sitter stadig mer på skole og jobb (ja, den jevne skoleelev beveger seg i dag mindre enn jevne pensjonist), og fire av fem nordmenn beveger seg for lite! For de fleste av oss kan da det å bevege seg litt på kontoret, i stua foran tv´en på kveldstid, eller andre steder og situasjoner hverdagen igjennom gjøre at du faktisk forbrenner MER enn om du kjører ned til treningssenteret og løper/går på tredemølla i en halvtime.. Tenk litt på det!

Les også: Liker du ikke å trene? Da vil du elske dette!

Jeg har mange ganger tidligere beskrevet hvordan så lite som 5-8min med kardio på tredemølla (geriljakardio) kan være nok, og jeg beskriver ofte hvordan 30-45min på treningssenteret er alt du trenger for å bygge en sunn og sterk kropp. Likevel er du heller ikke nødt til å trene så mye, og selv så lite som 10-15min. på stuegulvet hjemme kan for de fleste være mer enn nok så lenge man bare gjør det ofte nok!

For som jeg pleier å si; det viktigste du kan gjøre er å trene hardt, hyppig, kort, og effektivt!

Hvordan jeg trener
Av de hundrevis av emails jeg daglig mottar fra folk som ønsker å starte opp med trening er hvor mye jeg selv trener et av de mest vanlige spørsmålene som tikker inn. Mange ser ut til å tro at jeg kanskje trener timer hver dag, mens sannheten heller er at jeg kun trener fem – [eventuelt] seks harde, korte økter i uka. Ja, jeg trener ofte, men jeg trener ikke mer enn rundt fire timer [totalt] i uka – eller hva de fleste av oss faktisk bruker på å se på tv i løpet av et par kvelder i uka [!]. Legger du i tillegg til all tiden vi eventuelt bruker i sosiale medier som Snapchat og Facebook sitter vi faktisk mer foran skjermen [hver dag] enn hva en nødvendigvis behøver å bruke på treningssenteret [i uka]…

Norske medievaner anno 2015

Les også: Mitt treningsprogram

Så igjen; du HAR tid til å trene! For selv så lite som 10-15min. vil for de fleste [om man bare gir 110%] være nok. Og skulle du mene at dette er umulig for deg å få tid til råder jeg deg til følgende; skru av pc’en, logg ut av Facebook, og post 1-2 færre oppdateringer på Snapchat… For det er interessant å se hvordan så mange påstår de ikke har tid til å trene, mens de alltid har tid til dette 😉

Hilsen fra trener´n din i Hollywood   

Cornelis

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

#Nettavisen #trening #iformmedCornelis #Side3 #blogg #trene #sk2016 #iform #treningsbloggen #trener #CornelisElander

4 kommentarer
    1. Motiverende ord! 🙂 Veldig bra skrevet!
      Jobber 100% og har en liten på 8 mnd, så vet mye om tidsklemma. Man har ikke tid, men tar seg tid! Her er jeg ofte oppe kl 05:30 på morgenen for å få en god økt før jobb. Så kan man dra rett hjem og være sammen med familien etterpå (er bare å legge seg tidlig). Slitsomt? ja!, men man får så mye igjen for det 🙂 Man kan også gå til jobb og jogge hjem igjen. All trening trenger ikke å være så hard, hverdagsaktiviteten er viktigst! 🙂 Som mor gir treningen meg overskudd til å klare mer -både være energisk mamma og få unna husarbeid. Tar ofte meg selv (som sikkert mange andre også gjør) i å lure meg unna trening enkelte dager, men så lenge man ikke erstatter det med sjokolade foran tv’en er ingen skade skjedd med formen 🙂
      Bra blogginnlegg! Det handler om kvalitet, ikke kvantitet på treningssenter 🙂

    2. Så utrolig sant! Selv bruker jeg ganske mye tid på trening, men det er fordi jeg har tid og prioriterer tid til det. Om jeg eventuelt hadde hatt unger etc, ville jeg måttet trent på en annen måtte enn jeg gjør nå selvfølgelig! Men jeg bruker allikevel ikke mer enn en time på studioet avgangen!

    3. Hei! La meg først få si at du har en veldig flott blogg! Jeg leser nesten aldri andre sine blogger pga tidsklemma de fleste sliter meg! Men en ting kan jeg informere deg om: bipolare eller mennesker med AD/HD har ikke alltid tid!! Du tenker vel gjerne at da er vi så aktive at vi ikke trenger å trene!! Joda, det har du fullstendig rett i! Men på dårlige dager kan jeg love deg at trening har vi nesten ikke tid til å tenke på engang!! Det kan faktisk ta fullstendig knekken på oss!!
      Hvis du og alle andre treningsglade (gale) tar seg tid til å lese gjennom bare en brøkdel av minne innlegg kan jeg nesten love at dere forbrenner en haug med kalorier bare der!! For å være ærlig aner jeg ikke hva alle disse innholdsfortegnelsene på matvarer betyr en gang, og takk Gud for det!! Så neste gang du blåser opp en sånn oppskrift, så kan du jo ha meg i bakhodet!! Ha en fin teningsuke, og brenn noen kalorier for meg i samme slengen!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg