Det er sunnest å løpe sakte


Ja, det er i hvert fall resultatene som kom fram av en ny dansk studie, der de som løpte saktest faktisk også var de som levde lengst!

Følg meg også gjerne på Facebook!  

Ifølge en ny dansk studie levde nemlig de som jogget og trente regelmessig lengre enn de som ikke trente (noe som for så vidt ikke er så overraskende), mens den virkelig store nyheten her er hvor fort man midlertid trengte å løpe for å dra mest helsegevinst ut av treningen… Ideal treningsmengden for et lengre liv ble i denne studien satt til mellom 1 og 2,4 timer i uka, mens idealtempoet skulle være lavt (hvor lavt ble det imidlertid ikke beskrevet mer spesifikt enn at man delt det opp i kategoriene; “slow”, “average”, og “fast” – [basert på forsøkspersonenes egne kriterier..]). 

Ikke løp med høy intensitet! 
Ja, slik kunne vi da altså ha konkludert resultatene av studien, mens jeg personlig mener “not so fast”. For det første var testen altså basert mye på deltagernes egne vurderinger av tempo og nivå, og selv om de som løp ofte og hard så ut til å ha mindre helsegevinst av all treningen enn de som trente med lavere intensitet og tempo vil jeg likevel ikke råde dere som liker å løpe fort til plutselig å skulle senke tempoet og intensiteten “for å leve lengre”… Studien har nemlig, som de danske forskerne også selv konstaterte, flere mangler, og en slik test vil sjelden gi et ordentlig godt bilde av hele sannheten. Likevel er det nok mulig å slå i bordet med én ting; og det er at selv korte løpeøkter med et eventuelt lavere/saktere tempo også kan være veldig sunt og bra for kroppen og helse – noe som selvsagt også er veldig gunstig for de av dere som har mindre tid til å trene ofte og hard. Så ta på deg løpeskoene, og kom deg ut og jogg litt – selv om det bare er en kort, liten tur! 

@Corneliselander   

God onsdag fra treningsbloggen!
Cornelis

#Nettavisen #Side3 #Side2trening #trening #godmorgen #meninger #CornelisElander 

13 kommentarer
    1. … så … kan jeg bare fortsette som før da? Haha ! Sånn litt raskt og noe rolig og ikke så ofte, men innimellom? HERLIG ! Ingen dårlig samvittighet for at jeg egentlig ikke er så veldig glad i løping men om jeg nå får løpt litt så er det tumbs up likevel. Den er jeg med på 😉

    2. Ja, kan se slik ut @PositivtForDeg 😉 Som sagt var denne studien ganske mangelfull, og jeg tror ikke det er “usunt” også å løpe fortere/mer, men det kan se ut som det er minst like sunt og bra for kroppen om du også løper saktere… 🙂
      Stå på, og husk å laste opp bilder av deg selv på Instagram med #CornelisUtfordring !
      Cornelis

    3. @Marita-Susan går ut på at jeg oppfordrer til å legge ut et nytt sporty bilde hver dag, feks på vei til eller fra trening, når du spiser noe sunt, eller når du ellers gjør noe sunt og godt for deg selv – og at du så bruker #CornelisUtfordring på dette så jeg kan komme med tilbakemeldinger, råd og tips, og selvsagt mange “tommel opp” 🙂
      Stå på!
      Cornelis

    4. Hei, Cornelis.
      Som en meget klok foredragsholder sa :” alle er klar over at man lever lenger når man trener. Det få tenker over er at man får disse ekstra årene på SLUTTEN av livet, npr kroppen er som dårligst ” 😂Herlig oppsummering. Jeg løper flere dager i uken med relativt hly intensitet de siste to kilometerne. Men det er fordi jeg elsker å løpe fort. Ha en fin torsdag. Helene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg