Dette vil gjøre deg motivert til å trene

Gått lei av de samme, gamle treningsrutinene, eller sliter du med å komme igang fordi du rett og slett mangler motivasjon? Grunnene kan være så mange, mens løsningene kan være få. Her er HollywoodTrenerens beste tips til deg:

Klart du går lei!
Vi går alle lei av og til, og enten du har trent en god stund eller du ønsker å starte opp med trening for første gang er det du trenger å oppnå; treningsmotivasjon. Så hva gjøre du når du føler at du står litt fast? Vel, under har jeg prøvd å liste opp noen av de viktigste punktene jeg mener du trenger å fokusere på – så må du også gjerne legg til flere forslag i kommentarfeltet under om du skulle ha noen ideer du mener at mangler på listen! 

Les også: Ned i vekt. Dette satt sinnet mitt i kok!

Cornelis Elanders topp råd for treningsmotivasjon:

Få med deg en venn eller kjæreste!
Kanskje det aller viktigste du kan gjøre for å opprettholde gnisten og viljen til å komme tilbake og tilbake er nettopp å gå sammen om det med noen andre som kan pushe deg på [og under] treningen. Som jeg ofte skriver er nemlig nøkkelordet hyppighet noe av det viktigste å tenke på for å oppnå noe med kroppsformen. Du kan nemlig trene så bra du bare vil, men om du ikke får aktivisert kroppen hyppig og nok vil du rett og slett komme til kort!

Wimp
Musikk!
Selv er jeg en stor motstander av tv´er på treningssentrene, og mener at ethvert gym burde være foruten.. Ingen av mine klinter får nemlig lov til å se på nyhetene eller favorittshowet sitt når vi trener – for når det trenes så skal det også trenes!! Musikk er derimot alltid lov, og kan til og med være med på å sørge for at du presterer enda bedre! På bakgrunn av dette lanserte jeg også nylig min egen spilleliste «Pump Up The Muscles» på WiMP Workout, og riktig musikk [for deg] kan nærmest fungere som den reneste PT! Selv bruker jeg musikk aktivt i mine økter, både for å stimulere til økt styrke og ikke minst mestre øktene bedre.

Les mer fra mitt intervju med WiMP Magazinet her.

Tren hardt, kort, hyppig, og riktig!
For de av dere som har fulgt meg en stund er nok dette en velkjent setning som jeg bruker for å oppsummere mye av holdningen du bør ha til treningen. Det er nemlig svært viktig at du får aktivisert hver muskelgruppe i kroppen minst to ganger i uka, mens det for de fleste også kan være smart å ha i bakhodet at øktene ikke behøver å vare så lenge av gangen (rundt 45min. – maks én time av gangen er for de fleste passende).

Les også: Slik blir du stor og sterk!

Tren riktig utifra DINE mål og ønsker!
Få en treningsveileder, PT, eller andre med erfaring og kunnskap til å se over ditt treningsprogram, og se om du faktisk trener riktig utifra dine ønsker og mål, og ikke følg et standardprogram laget for «alle andre». For å kaste bort tiden din på feil trening, som ikke vil gi deg optimalt med treningsresultater og lønn for strevet, vil enkelt være enveisbilletten til å slutte å trene…

Cornelis Elander selfie 6
Tren noe nytt!
Det å trene med noe som kroppen din ikke er vant med eller forberedt på er også en ypperlig måte for å kunne kjenne det litt på kroppen. Det er nemlig viktig, også for motivasjonen, at du merker at du har trent. Og dette er også grunnen til at jeg alltid sier at variasjon er svært viktig å tenke på om man ønsker å oppnå noe. Det vil nemlig kunne sørge for at kroppen din ikke blir «for vant» til noe, og bare utfører treningen på automodus. Dette vil nemlig bare resultere i at du slutter å oppnå optimalt med effekt og resultat av all innsatsen du legger inn i dette. 

Dropp å trene om du virkelig ikke har lyst
Nå er vi kommet til et punkt der mange da gjerne bare sier «ja, takk!». Poenget mitt er selvsagt ikke at du skal droppe å trene, men at du bare blir hjemme de dagene det måtte føles ekstremt tungt, og du nær sagt ikke makter å bruke kroppen.

Det er nemlig ingen vits i å dra på treningssenteret bare for å gå rundt og henge, og drar du på trening så skal det da også trenes! Om du bare drar ditt for å være like slapp og daff som du kunne ha vært på sofaen, så bli også heller på sofaen! Sprett da heller en proteinshake, se på noen inspirerende treningsklipp på YouTube, og bli motivert til å gi alt på neste økt!!

«- Om du bare drar ditt for å være like slapp og daff som du kunne ha vært på sofaen, så bli også heller på sofaen!» 

Les også: – Tren mer, og ta bilde av det!

Ta en treningselfie!
Det å ta såkalte «treningsselfies» er visst ikke alltid like politisk korrekt skal man tro overskriftene i norsk media, mens jeg selv mener dette heller kan fungere som et ypperlig motivasjonsverktøy! Det å ta bilder av seg selv, enten før, under, eller rett etter en treningsøkten er nemlig ikke bare en flott måte å dokumentere antall økter og egeninnsats på, men også en ypperlig måte for [over tid] å se egen utvikling og resultatene av all den tiden du har lagt ned i treningen. Så knips i vei, bruk #CornelisUtfordring på Instagramså får du enda noen flere motivasjonstips fra trener´n din i Hollywood 🙂 

Cornelis Elander selfie
Håper disse rådene ga deg noen nye ideer, men kanskje du også har noen gode forslag å dele med oss? Legg dem i så fall igjen i kommentarfeltet under! Jeg gleder meg til å høre ifra deg!

Cornelis

#trening #iform #godmorgen #blogg #blogginnlegg #Nettavisen #CornelisElander 

9 kommentarer
    1. Har du et tips til oss som blir demotivert fordi vi er så svake at nesten alt virker umulig (av styrkeøvelser spesielt)? Jeg vil gjerne bli sterkere, men sliter med både sit-ups, planke og push-ups og foretrekker egentlig dans aller mest.

    2. Den beste treningsmotivasjonen (min personlig) er å finne et kult bilde på nett/facebook av en bra trent fyr/jente, og bare bestemme seg for å se akkurat sånn ut, og ta et EKSAKT likt bilde en gang i framtiden (1-2 år), som du drømmer om å laste opp på facebook eller henge på veggen alt ettersom. (litt klisje ja, men pyttpytt) Har du lite motivasjon en dag, ta fram bilde du vil kopiere og du kommer til å løpe til gymmen!

    3. @EmilieLybekk først og fremst er det viktig/smart at du setter opp et enkelt, greit program med øvelser du allerede mestrer (være seg crunches, roing, eller hva du nå enn måtte like/klare i dag). Gå så gjerne sammen med noen (en venn, kollega, kjæreste, eller andre med samme mål og grunnlag som deg), og push hverandre i mål! Etter noen uker med trening av øvelser/metoder du klarer å utføre, kan du etter hvert begynne å legge til nye, utfordrende varianter 🙂 Men som sagt; vil det være lettere å utføre dette om man trener sammen med noen!
      Ellers er jo også dans en veldig bra treningsform, så om du foretrekker/liker det så ikke slutt med det!!
      Hilsen fra Hollywood
      Cornelis

    4. Beste motivasjon for meg er å se på bla Rocky “training montage” klippene og/eller Pumping Iron på youtube før trening kombinert med en dose MR Hyde PWO..
      samt Rocky soundtracken på øret under trening.
      Det hjelper ekstra når er cardio dag

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg