Mine største treningshemmeligheter

God lille lørdag til dere alle, og takk til alle dere som daglig er innom her på bloggen og følger meg fra min hverdag i Hollywood. I dagens innlegg vil jeg imidlertid snakke om noe som mange liker å spørre meg om; hva er mine treningshemmeligheter, og hvordan opprettholder jeg motivasjonen året igjennom. Vel, her er svaret:

Les mer på: Corneliselander.com

Først og fremst; mine tips eller triks går alltid ut på å følge den sunne, RIKTIGE veien og metodene, og ingen av mine tips baserer seg på humbug eller ulovligheter. Jeg er KUN for sunn og riktig trening og kost, og her er da hvordan jeg gjør det.

1. Trener jevnt og trutt HELE året igjennom
Ok, så da jeg skrev overskriften om mine største treningshemmeligheter var det altså særlig dette jeg hadde i tankene. For du vil ALDRI komme i mål og få til dine ønsker om du driver og roter med den klassiske “periodetreningen”. Når jeg da skriver saker og innlegg om feks “sommerkroppen” o.l. er dette for å motivere deg som leser til å komme i gang og bli bitt av basillen. Men jeg er altså ikke for å bare trene i perioder av året, og den største hemmeligheten er altså at du bare opprettholder treningen sesongene igjennom. Vært litt mye på julebord i det sist? Ikke glem å trene!

2. Proteinrik kost!
Ok, så dette er kanskje et av de viktigste punktene å tenke på, men også noe av det enkleste (vel, kanskje ikke når en ser hva som serveres på norske restauranter og klassiske “kaffebarer”…). Flere studier har nemlig vist viktigheten av nok protein i kosten for økt muskelmasse, men også for en sunnere og sterkere kropp. Og det er bevist å ikke bare være bra for deg som ønsker litt større overarmer, men også for deg som ønsker å stramme opp for eksempel magen… I en studie fra for eksempel anerkjente American Society for Nutrition ble det nemlig lagt fram bevis for at man både kan øke i muskelmasse OG sørge for større fettprosent nedgang om man øker proteininntaket sammenlignet med de resultater en oppnår ved et lavere proteininntak under kaloriunderskudd.

Les også: For økt muskelmasse og nedgang i fett bør du spise mer av dette

3. Stress [mindre]…
Alle vet hvor viktig det er med nok søvn og hvile, men husk at dette ikke bare gjelder natten igjennom, men også hvordan du stresser [eller eventuelt klarer å stresse ned] hverdagen igjennom. Ifølge flere studier er nemlig det å stresse mindre minst like viktig for magemålet som et riktig kosthold og treningen i seg selv. Og har man et høyt kortisolnivå [et uttrykk for kroppens stressrespons], ser det ut til at man lettere også kan utvikle overvekt. Et par norske forskere lanserte også hypotesen om at stress og fedme forsterker hverandre gjennom såkalt positiv tilbakekobling, der faktor A øker faktor B som igjen øker faktor A. Sagt på godt norsk; jo mindre du stresser, jo bedre resultater vil du se på magemålet!

Les også: Opp i muskelmasse, eller ned i fettprosent?

4. GÅ!
Ok, så ikke alle kan eller har kanskje muligheten til å trene på helsestudio, men glem da ikke det viktigste du kan gjøre for helsa; GÅ! Nyere studier viser nemlig at de som går regelmessig i 30 minutter om dagen lettere oppnår en lavere BMI enn de som til og med trener jevnt og trutt året igjennom – for ikke å snakke om de som ikke trener i det hele tatt.. Mitt tips [og hva jeg selv benytter meg av daglig] er å tenke mindre på hvor mange kalorier du nødvendigvis får i deg i løpet av en dag  og heller bare gå deg en lengre tur! Så enkelt, så effektivt!

5. Tren hardt, kort, hyppig, og riktig
Ok så til slutt i dagens innlegg må jeg da bare referere til min velkjente setning som veldig enkelt forteller deg hva du rett og slett bør fokusere på skal du oppnå en best mulig trent kropp. Følger du den regla vil du nemlig se resultater, og det også veldig kjapt! For langvarige, bedagelige treningsøkter med lav intensitet er nå “ut”, mens mine råd som jeg har proklamert overfor dere lesere i årevis nå er “in”. Og som jeg også pleier å si bør ikke styrkeøktene dine ta mer enn 45 minutter å utføre av gangen – for trenger du å trene mer enn dette for å merke effekt, har du trolig ikke trent de første 45 minuttene hardt nok.

Har du ellers andre spørsmål eller for eksempel trenger hjelp med et treningsprogram? Ta gjerne direkte kontakt med meg på email!

Cornelis

Følg meg også på: Facebook HER – eller  Instagram HER

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #fitness #mat #jul #trene #iform #gym #mandag #hverdag #Norge #blogg #trener #CornelisElander

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg