– Finnes ikke “kroppspress” i norsk media 


Faksimile Nettavisen

– Den usunne livsstilen vinner fram i Norge​!

Nylig ble det lagt fram et forslag for å bekjempe såkalt “kroppspress”, og mens størsteparten av mediebildet ser ut til å være svært positive til forslagene er jeg selv redd for hvordan noen av punktene kan ha negative følger for kroppsformen og livsstilen til den jevne nordmann. 

Les mer på: Corneliselander.com

Finnes ikke “kroppspress” i norsk media 
Det har de siste årene vært mye snakk om såkalt kroppspress i Norge, og der noen trekker fram presset særlig unge føler i sosiale medier (og der er det mye å ta av!), mener jeg det IKKE finnes noe klassisk kroppspress i norsk media i dag. Vel, ikke et press om å se tynn og fit ut i hvert fall… 

For selv om mange mener det er mer press om utseendet og hvor tynn eller ei en skal være, ønsker jeg bare å påpeke at dette har eksistert til alle tider! Og når det kommer til hvilken kroppsform som eventuelt er “godtatt” i norsk media vil jeg da faktisk heller trekke fram de litt “større” som den godkjente normen. Selv har jeg for eksempel fått høre ganske mange rare kommentarer og tilbakemeldinger fra norske journalister om min egen kroppsform. Og det er visstnok “feil” at jeg feks ikke har litt ekstra rundt magen eller liker å kose meg med en pils eller burger ifølge dem. 

Jeg er faktisk redd for hvilken retning vi går mot, og i dag øker for eksempel andelen med overvekt og fedme MER i Norge enn selv i USA. Samtidig inntar vi stadig mer og mer usunn mat og drikke, og ifølge FHI inntar vi både for mye sukker, salt, og usunt fett. Og den usunne maten er i dag [også ifølge dem] den største trusselen mot folkehelsa!! Ja, på 18 år har for eksempel andelen som er rammet av fedme i Norge DOBLET seg, noe som er ganske sykt. Og da mener jeg det er skremmende at man snakker om å gjøre det ulovlig å snakke om sunt tilskudd, som fettsyrer og vitaminer,  mens usunn (og i mine øyne FARLIG mat) fortsatt vil være lovlig å promotere og fronte…. 

Fra VGs show, rettet særlig mot barn og unge.. 

Overvekt og fedme har på mange måter liksom blitt normen, og det er helt klart at det såkalte kroppspresset som så mange liker å snakke om i hvert fall ikke har resultert i så mange flere tynne kropper. Det er spesielt skremmende å se at så mange barn og unge i dag sliter med fedme og ekstrem overvekt  en problemstilling som omtrent ikke fantes da jeg var ung. 

Samtidig er det viktig å understreke at jeg mener undervekt, og det å være sykelig opptatt av å holde vekten nede er ting jeg aktivt har prøvd å jobbe imot og hjelpe folk med i en årrekke. Ja, faktisk liker jeg selv verken å telle kalorier eller mener man bør la seg styre nevneverdig av hva for eksempel BMI’en måtte vise. Det vi derimot trenger mer av er fokus på sunn mat, trening og å vise folk hvor lite som faktisk skal til! Og ved å gjøre det nærmest ulovlig å snakke om sunne hjelpemidler og tilskudd mener jeg vi er helt på feil vei! 

La meg nå gjerne høre dine meninger i kommentarfeltet under! 

– Cornelis 

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #kosthold #hverdag #fit #trene #meninger #iform #foto #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

3 kommentarer
    1. Joda, joda, ser reklamen for Burgerking. Men ikke promoter proteinpulver og proteinbars heller. Sunn mat.. MAT… er veien, sannheten og livet. 🙂
      Da jeg var barn, var det sånn ca en lubben unge i hver klasse ( 28 elever pr klasse). Altså lubben, ikke smellfeit. Mulig det er flere i dag, ikke vet jeg. Vi var mest utendørs før i tiden. Det holder man seg slank av.
      Om maten var så mye sunnere, er jeg ikke sikker på, men den var hjemmelaget, og jeg er helt sikker på at porsjonene var mindre før. Tallerknene også! Vi fikk litt kjøtt eller fisk til måltidet, resten av sulten måtte vi værsågod stille med masse grønnsaker og poteter. Brus og godteri var sjeldenheter. Fete formkaker derimot, mye mer dagligdags enn i dag. Men tynne var vi , og vi spiste jo ikke akkurat opp halve kaken heller. Sånt fikk man ikke lov til 🙂
      Joda, det er kroppspress i dag, og kanskje det er nettopp fordi så mange er for tunge? Jeg sliter bare med å finne logikken i at så mange synes det er greit med slankeoperasjoner, fettsuging og alt annet som merkelige dietter og drikker, enn å legge om kostholdet til noe sunt, varig og normalt og øke aktivitetsnivået litt. Så er vi kanskje latere enn før, selv om folk flyr på treningsstudio, på ski, turer i skogen og fjellet. Det er for mange som ikke gjør noe, tydeligvis.

    2. Nå er det faktisk svært mange som kunne hatt godt å ha et høyere inntak av nettopp proteiner i kosten, og for mange er det vanskelig (les umulig) å få i seg nok kun gjennom den [usunne] maten en finner eller blir tilbudt mange steder i Norge. Så dette selv helt klart da jeg var ute og reiste landet rundt for å filme min nye tv-serie… Man spiser svært mye usunt og dårlig i Norge om dagen, noe som blant annet gjør seg gjeldende på folkehelserapportene…
      Mvh
      Cornelis

    3. Nei ikke 3 av 10 men 7 av 10 er overvektige ifølge HUNT Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag. Utrolig at 70% av voksne over 20 år har en BMI over 25 !!!!! Hva har skjedd??? Da jeg var ung på 1980-tallet, skulle kvinner på 170 cm veie 55 kg og kvinner 160 cm veie 50 kg! Veide man mere så måtte man begynne på slankekur. Mange gikk konstant på slankekur og prøvde den ene kuren etter den andre. Mange kvinner også i min familie brukte store deler av fritiden på å trimme for å holde vekten nede.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg