Hvem som har skylda for at DU er feit


Hvem har skylda for at DU er feit? Er det samfunnet, politikerne, skole/jobb, dårlig tid, eller kanskje deg selv? 

Les mer på: Corneliselander.com

Du har skylda? 
Hvem har skylda for at du ikke lenger passer inn i olabuksene, eller at du har lagt på deg noen kilo over sommeren? Er det, som mange eksperter hentyder, kun din egen feil, eller er det kanskje noen andre [mer sammensatte] grunner? Vi nordmenn blir stadig større og større, og svært mange er nå i dårlig form. Ja, faktisk bruker vi mer penger enn noen gang på sykefravær, sykepenger, og generelt utgifter rettet mot helsesektoren. Men hvem og hva er grunnen til dette? For selv om media ifølge mange er “overøst” av artikler og saker om kosthold og trening, ser det likevel ikke ut til å gjøre nevneverdig effekt på helsa og vekten. 

Dette var også synlig i den nye rapporten som nylig ble lagt fra av FHI, men hvem har så skylda for at vi alle blir «feitere»?

Selv opplevde jeg noen av utfordringene mange kan oppleve på kroppen, da jeg tidligere i år var på en liten norgesvisitt for å spille inn en ny TV-serie [som nettopp vil handle om kosthold og trening – stay tuned!]. For så fort du har forlatt de største byene er det nemlig ofte ikke så lett å finne sunne mat- og kostholds tilbud rundt omkring i de mindre og mellomstore stedene. Og særlig ikke om man er ute og reiser, og kjører langs hovedveiene. Da står man gjerne bare igjen med kjappe, usunne løsninger fra bensinstasjonene og “gatekjøkkenet”, og flere steder kan det å finne noe sunt eller proteinrikt være så å si umulig. Det samme gjelder forøvrig også i steder som Oslo på kvelds-/natterstid, og har du lyst på noe sunt etter at [de få sunne] restaurantene har stengt er det svært lite å velge imellom på the delis…

Så jobber du da som langtransports sjåfør, ambulansepersonell, nattevakt, eller du av andre grunner har behov for å plukke opp noe langs veien eller utenom “vanlig arbeidstid”, hvor går du hen? Og ikke minst; er det DIN skyld om du da ikke holder deg innfor helsemyndighetenes anbefalinger og råd om så så mye protein og fett i kosten? 

LA MEG HØRE DIN MENING I KOMMENTARFELTET UNDER! 

Cornelis

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #iform #Side3 #blogg #overvekt #skole #hverdag #bilder #trene #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

2 kommentarer
    1. Jeg mener det er kombinasjon av både samfunnet og en selv som har et overordnet ansvar. Samfunnet er nødt til å legge til rette for billig sunn mat, og hver og en har et ansvar for og spise sunt. Man kan ikke legge skylden på så veldig mange andre en seg selv til syvende og sist.

    2. I all hovedsak er det min egen skyld. Det er JEG som velger om jeg vil kjøpe en kebab på kvelds-/nattestid i Oslo, eller om jeg plukker opp en banan og en yoghurt på Deli. Det er JEG som velger å kjøpe pølse hvis jeg kjører gjennom Østerdalen, i stedet for å faktisk planlegge for turen og ta med næringsrik og sunn mat. Det er JEG som bruker mer tid på å plukke smågodt, enn å oppdage frukt- og grønnsaksdiskene.
      Det er i bunn og grunn den enkeltes valg hva man gjør, også når det kommer til kosthold og aktivitet. Å skylde på staten, samfunnet osv. er en ansvarsfraskrivelse, som i verste fall folk bruker som en unnskyldning; “Det er ikke min feil at jeg er feit, så jeg får ikke gjort noe før Staten skjerper seg!”. Hadde folk kjøpt sunn mat hjemme (er lett tilgjengelig på Kiwi, Rema osv.) og vært aktive, så hadde overvekt vært like økende – tror jeg. Det er ikke de måltidene vi spiser på farten som gjør oss feite – det er hverdagsvanene.
      Selvfølgelig kan samfunnet og myndighetene også ta ansvar. Man ser en negativ samfunnsutvikling, som er negativ for folks helse, for samfunnsøkonomien og for helsemyndighetene (for å nevne noe). Dette er noe staten kan gjøre noe med, ved å legge til rette for at det er enklere for folk flest å ta ansvar for egen helse. Så myndighetene kan absolutt komme mer på banen, men de skal ikke ha skylda for at jeg har spist pizza, burger, pølser, smågodt, potetgull og sjokolade de siste årene….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg