– Drit i vekten!


– På mitt gym er det én ting vi særlig ikke liker å fokusere på.

Les mer på: Corneliselander.com

– DU BØR DRITE I VEKTEN DIN! 
På mitt gym er det én ting vi særlig ikke liker å fokusere på, og det er vekt. Dette kommer av min filosofi om at så lenge du er fornøyd med hvordan du ser ut og føler deg så er det egentlig ganske så uviktig hva badevekten til enhver tid måtte vise. 

Les også: Kom i form med Cornelis Elander! 

Likevel er dette noe de fleste [visstnok] liker å fokusere veldig på, og alt for mange måler dessverre mye av egen framgang og progresjon bare utifra hvor mange kilo opp eller ned man til enhver tid måtte besitte. På bakgrunn av dette har jeg på mitt gym derfor innført én regel, og det er at jeg kun ruller ut vekten for spesielle klienter som bare på død og liv må sjekke, mens den ellers bare står og støver bort i et skap… 

Så hvorfor er jeg så imot dette? Vel, for det første er ikke dette noe som i seg selv sier så veldig mye om din generelle kroppsform eller helse. Jo da, har du veldig mye ekstra fett rundt feks magen så er dette selvsagt ikke bra. Kanskje har du ikke “toppformen”, men du kan fortsatt være både “litt stor” eller havne høyt opp på BMI skalaen og samtidig ha god form! Og samtidig kan dette evige jaget etter å oppnå en viss vekt eller kroppsstørrelse nettopp i seg selv være skadelig og gjøre at du faktisk kommer i dårligere form – dette fordi du påfører kroppen din noe av det verst du kan gjøre for helsa og kroppen din; nemlig stress.

Les også: Dette vil redde deg i morgen! 

Stress mindre, sov mer, og du vil spise bedre
De aller fleste vet at skal en gå ned i vekt så må en også spise bedre (eventuelt mindre), og trene/mosjonere mer. Samtidig er det flere faktorer som vil kunne påvirke [negativt] hvor mye du vil ende opp med å trene, eller hvor bra du vil spise. Og to av de viktigste faktorene er nettopp stress og hvile. Å stresse kan nemlig føre til økt lagringen av fett, og da særlig rundt midje og mage, og ifølge
en studie utført av University of California, Berkeley, kunne søvnmangel føre til viktige endringer i hjerneaktiviteten som igjen påvirker apetitten.

Les også: Grunnen til at du ikke får stram mage

Forskerne fant nemlig at kun én natt med manko på søvn økte test objektenes ønske for usunn mat og drikke, kontra om de var uthvilte og hadde sovet godt. Som vi vet vil du også kunne sove bedre om du også spiser bedre – så her er vi inne på en evigvarende positiv spiral, og noe som bør kunne fungere for de fleste: Spis bedre, og du vil sove bedre, noe som igjen vil gjøre at du ytterlige spiser bedre og så sover mer… 

Men tilbake til åpningen, og hvorfor jeg ikke vil ha fokus på vekt på mitt senter: Du må altså gjerne ha fokus på hva vekten din er for egendel. Og jeg skal ikke stå i veien for de som vil ha fokus på dette – hence hvorfor jeg ruller den ut for de som eventuelt skulle “trenge” den.. Samtidig ser vi altså fra både studier og rapporter at dette ikke vil være med på å hjelpe deg nevneverdig, og i verste fall kan det bare gjøre vondt verre! 

Så derfor vil i hvert fall ikke jeg pushe deg på dette, men ønsker heller å fokusere på de tingene jeg vet at faktisk vil kunne hjelpe deg i mål som for eksempel mer proteinrik kost, mindre sukker og [usunt] fett i maten. Og at du selvsagt også styrer unna verstingen alkohol (så godt det lar seg gjøre)… Og det er disse tingene jeg vil fortsette å skrive om her på bloggen (som feks i neste innlegg som kommer litt senere i dag), og ikke en fordummende og forenklet løsning som å bare konsentrere oss om vekt… 

God helg til dere alle! 
Cornelis 

Spørsmål og/eller forespørsler? Send meg gjerne en direkte email!

Eller følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #trene #fredag #helg #weekend #iform #hverdag #foto #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

10 kommentarer
    1. I tillegg til det Cornelis tar opp, så er lite søvn og stress hormon-dødare. Det blir mindre av kroppens naturlige oppbyggende hormoner, samtidig blir det mer av hemmende hormoner. En cocktail du absolutt vil unngå. Uregelmessig søvn og stress vil ubønnhørlig hemme utbytte du får av treningen du legger ned.

    2. Ikke lett å ha en naturlig nattesøvn når man arbeider skift, eller har annen, unaturlig arbeidstid. Det er hundretusener flere enn meg som har en slik jobbsituasjon, så spørsmålet til Cornelis er hvordan vi kan få det beste ut av treningen samtidig som vi må ha jobben vår?
      Akkurat nå spiser jeg frokost fordi jeg skal på jobb. Stod opp kl 03.15. En annen natt kan jeg komme hjem fra jobb på samme tid.Eller kl 01, klokka 05, klokka 09. Jeg trener jevnlig og ganske tungt, men ikke sjelden til tider hvor det nesten bare er “folk som meg” på gymet.Har hendt jeg har trent klokka tre om natta.
      Lett å si at døgnrytmen skal være optimal, med ordentlig nattesøvn, men hvilke råd har Cornelis da til oss som av naturlige grunner IKKE kan ha en slik rytme i livet?

    3. Hei Kyrre, og takk for at du leser og følger bloggen! Til ditt spørsmål:
      Skjønner at det helt klart kan være utfordrende med en god nattesøvn om en har en veldig varierende hverdag/arbeidstid, men nettopp det å prøve å fokusere på å få nok søvn/hvile (når det lar seg gjøre) er altså hva som kan være til hjelp for de fleste. Ellers kan også enkelte matvarer/tilskudd også være til hjelp; som feks magnesium, som i studier har vist seg å være med på å oppnå mer dyp nattesøvn. Og det å generelt prøve å spise, som også nevnt i dette innlegget, er altså hva som jevnt over kan være med på å hjelpe.
      Uansett, stå på og lykke til fra meg!
      Cornelis

    4. Helt enig angående fokuseringen på vekt – man kan være 100kg med 9% kroppsfett og 80kg med 25%.
      Dog det er et greit verktøy å bruke når man starter. Noen vil ned i vekt og andre vil opp og det er en fin måte å se progresjon på. Jeg feks er 83-84 kg når jeg trener og spiser normalt og 75-77kg på diett.

    5. Takk!!!! Helt enig det med vekten, hvor mye jeg veier er ikke viktig for meg jeg vil heller se resultat og nå forstår jeg hvorfor magen har blitt så stor(stress). Haha, sliter litt med den:))

    6. Tusen takk for dette innlegget!
      Jeg har tidligere slitt med alvorlig spiseforstyrrelse, men blitt bedre. I en usedvanlig stressende tid begynte jeg å legge på meg. Først noen kilo over et års tid, før jeg så gikk raskt opp i et tilbakefall med overspining.
      Den mest ekstreme delen av tilbakefallet kom etter jeg begynte bli opphengt i vektøkningen. Nok en gang i livet gikk jeg på vekta igjen og igjen.
      I etterpåklokskap ser jeg at det ekstreme fokuset på vekta var med å gjøre tilbakefallet desto verre. Ikke minst ser jeg (ved å titte på bilder fra den tiden), at jeg overdramatiserte den vektøkningen. Jeg ser nå bilder av ei jente som hadde lagt på seg ti kilo over et år, men at hun så fremdeles sunn og frisk ut. Det eneste jeg klarte fokusere på var det helvetes tallet og at det bare krabbet mer og mer opp.
      Og ja, stress var hele tiden med. Ikke bare vektstress, men også høyt stress ellers i livet og mistrivsel på jobb.
      Nå jobber jeg med å finne tilbake matglede og komme tilbake i form. Den største utfordringen er å en gang for alle slutte å veie meg, men vekta ligger klar for å hives i gangen. 🙂

    7. I have fun with, result in I discovered just what
      I was taking a look for. You have ended my four day
      lengthy hunt! God Bless you man. Have a great day.
      Bye

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg