– Ikke all mat er “ja-mat”


Ifølge enkelte røster i norsk media er det visstnok ikke noe som heter “nei-mat”, men stemmer dette egentlig? Vi ser at problemene med overvekt og særlig fedme øker i vårt land, og stadig flere blir sykere og sykere. Så hva er svaret? Vel, i dagens innlegg gir jeg deg i hvert fall min mening: 

Les mer på: Corneliselander.com

Fedme og overvekt er problemer som øker dramatisk kjapt og mye i Norge, og rundt halvparten av alle nordmenn er i dag sett på som over- vektige. Samtidig ser vi også en kraftig økning i utgiftene knyttet opp mot helsevesenet, og det er helt tydelig at noe bør gjøres. Samtidig som altså nordmenn flest både blir tykkere, sykere, og i generelt dårligere og dårligere form, fortsetter media og mange eksperter å mene at “all mat er ja mat”. Dette er feil. 

Les også: Iform med Cornelis Elander

Andelen nordmenn som sliter med fedme øker faktisk kjappere i Norge enn i USA, og dette er noe jeg personlig mener at langt på vei skyldes at vi både sitter mer og mer, men også spiser mye av den samme [usunne] maten som dem. Ja, vi har noen av de kanskje beste råvarene i Norge, men dessverre er det når du går ut på din lokale restaurant eller kaffe ganske vanskelig å faktisk spise sunt. Vi måtte kjempe hardt og lenge for å “overbevise” bransjen om at man burde begynne å selge proteinshakes på matvarebutikken og bensinstasjonene, men fortsatt er det mest usunt som selges og dyttes på oss nordmenn. Ja, jeg har faktisk selv gått ut og sagt at jeg blir feit av å være på besøk i Norge… 

Faksimile TV2

Fakta er nemlig at:

1. Ja, det FINNES mat du IKKE nødvendigvis bør dytte i deg
og
2. Vi trenger alle å trene MER! 

På mange måter er det liksom blitt sport i å snakke om hvor lite en er aktiv eller interessert i å trene, og aller helst ønsker mange å droppe å trene i det hele tatt. Selv mener jeg derimot det stikk motsatte, og da særlig med riktig fokus på styrke! Men ved siden av å trene mer mener jeg altså at det også er svært viktig at en spiser mer proteinrikt og sunt. Og under har jeg listet opp de tingene jeg selv mener at det ville være smart å holde seg unna:

Maten og drikken du ALLTID bør styre unna
– pølser, burger, og pommes frites, og alt av hurtigmat
Pølser er laget av oppblandet kjøtt og restprodukter, som eventuelt ikke kan spises [på noen annen måte], og blir så dyttet inn i tarmer før serving… Så kan dette kalles “mat”? Og ikke minst; har du fortsatt lyst på pølser? 

Les også: Er pølser egentlig mat?

– bearbeidet kjøtt
Bearbeidet kjøtt er ifølge WHO kreftfremkallende fordi det endrer cellenes metabolisme og DNA, slik at de vokser og deler seg ukontrollert. Og så lite som 50 gram bearbeidet kjøtt om dagen kan visstnok øke faren for å få tykktarmkreft med 18%, noe som tilsvarer mindre enn to skiver bacon.

– chips og potetgull [aldri ok]

Les også: Du får ikke muskler av å spise potet!

– brus og sukkerholdig drikke
Soda eller brus hører i mine øyne ikke noe sted hjemme i et hus der fokuset er på trening og et sunt kosthold. Og mitt ønske er særlig å få flere til å skjønne hvor mye det å bare kutte ned på dette vil hjelpe, ikke bare på kroppsformen, men helsa generelt. Så bare dropp å ha det i huset!

– alkohol
Som jeg har sagt i en årrekke er alkohol “ren gift for kroppen”, og skal du i tillegg prøve å holde en viss kroppsform er dette noe du ikke bør drikke eventuelt mye av. Ikke bare kan det være rent skadelig for lever og helsa forøvrig, men det vil i tillegg kunne ødelegge for videre muskelutviklingen og effekten av å trene. Og når tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) har vist at alkoholomsetningen i Norge har økt med hele 40 prosent [!] i løpet av de siste 15 årene, så mener jeg det er på tide å si ifra!

Eller les Fem grunner til å fortsette å drikke 🙂 

– sauser, dressing, og annet usunt tilbehør
For nei, ikke alt bør være kos. Alltid…

Vi har nemlig [tydelig] kost oss mye, og jeg mener det er på tide å skjønne at nei, ikke alt er “ja-mat”…

– Cornelis

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #mat #kosthold #trening #blogger #foto #bilder #fit #fitness #hverdag #helse #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #CornelisElander 

10 kommentarer
    1. Proteinpulver er egentlig bare pulverisert mat… Forøvrig sier jeg heller ikke at det skal erstatte mat, men det kan for mange være greit som tilførsel for å få i seg nok protein – noe mange sliter med å få i seg gjennom mye av den maten som serveres…
      Cornelis

    2. Veldig bra og spennende innlegg
      mange fine bilder på bloggen.
      du skriver utrolig bra. fortsett med den gode jobben
      Kan du vær så snill ta en tur innom bloggen min :)? Legge igjen en kommentar?

    3. Ingen tvil om at ALLE vil få en slank, sterk og flott kropp hvis de trener styrke og spiser sunn proteinrik mat, så hvorfor gjør ikke alle det?

    4. Må stadig trekke litt på smilebåndet av dine innlegg, de får meg på bedre tanker og jeg får la korken stå i vinflasken i kveld også🤔
      Fyller på med litt havregryn sammen med protein pulver og vann til frokost, satser på at det er en bedre start på dagen, enn mye annet..
      Gjelder bare å holde seg i skinnet i morgen tidlig også😉
      Vh Are

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg