– Du får ikke muskler av å spise potet!

Ok, så det er mange måter jeg kunne ha startet dette innlegget på, men jeg velger altså denne headingen; man får ikke muskler av å spise poteter!

Les mer på: Corneliselander.com

For noen dager siden skrev jeg innlegget “3 ting som gjør at du aldri får sixpack” der jeg blant annet nevnte forskjellige matsorter som jeg ikke anbefaler om målet er en stram mage. På listen hadde jeg blant annet bakt potet som en av de tingene jeg eventuelt ville ha styrt unna, og dette var visst noe mange så ut til å reagere litt på. Siden den gang har det også her på Nettavisen vært en større artikkel om en mann som gikk ned drastisk i vekt av å bare spise poteter [noe som selvsagt får alle potetglade mennesker til å bli happy], men som jeg og flere av kostholdsekspertene også nevnte mener vi dette ikke vil gi deg tilstrekkelig med nødvendige næringsstoffer som jern, sink, og ellers lite med sunt fett og protein som man nettopp trenger for å opprettholde en sunn og sterk kropp. For som veldig mange gang på gang ser ut til å glemme; å bare gå ned i vekt betyr IKKE det samme som at du nødvendigvis spiser og lever på en sunn måte. Og som jeg blant annet har uttalt til Se&Hør tidligere er ikke det å bare være tynn det som skal til for å få en “flott” kropp… 

Selv om det for mange kan være fordelaktig å gå ned litt i både vekt og fettprosent kommer du til et punkt der du ved et eventuelt videre vekttap også bare risikerer å miste verdifull muskelmasse – noe alle som har trent en stund for å gå ned i vekt gjerne kan skrive under på. Du kommer rett og slett til et punkt der du vil oppleve at selv om du trener mye og riktig så sliter man med å gå videre ned i vekt, og det selv om du kanskje følger deg både “tynnere” og i bedre form. Dette kommer rett og slett av at man bygger ny muskelmasse, og som jeg alltid sier; hva badevektene din måtte si er egentlig ganske uvesentlig. Ha heller fokus på midje-, og magemålet!

Men tilbake til mitt argument om å droppe bakt potet fra menyen om målet er en sterk, sunn, og stram kropp:

Nå kan man selvsagt argumentere for at en bakt potet også kan serveres på en sunn måte, og ikke alle spiser “fastfood” versjonen man gjerne får servert kl.03:30 en sen fredagskveld… Likevel er ikke dette noen direkte “muskelmat”, og selv om det ikke behøver å være usunt behøver det heller IKKE å bety det samme som at det nødvendigvis er bra for kroppsformen. Likevel var det altså mange som reagerte, og dette fikk meg nettopp til å tenke; hvis jeg for eksempel skriver at et proteinpulver kan hjelpe deg med lettere å oppnå økt muskelmasse [noe det denne uken også er dokumentert at det nettopp gjør] blir det gjerne ramaskrik, mens de samme personene gjerne roper høyt og tydelig om vi ikke sier det samme om poteter…

Igjen har jeg aldri sagt, skrevet, eller påstått at en potet verken er farlig, usunt, eller nødvendigvis vil gjøre at du legger på deg. Kokte poteter er i mine øyne for eksempel flott som sunt tilbehør til magert kjøtt, fisk, eller fugl, men noe direkte “muskelmat” er det ikke. Da velger jeg personlig heller å satse på en proteinshake…

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

– Cornelis


WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #iformmedCornelis #Side3 #mat #debatt #blogg #blogginnlegg #hverdag #bilder #trene #treningsbloggen #trener #CornelisElander

5 kommentarer
    1. Men poteter spiser man vanligvis til middag sammen med kjøtt, kylling eller fisk. Proteinshake inntar man vel til et annet måltid/mellommåltid?

    2. Hvilken type genser er det du har på deg på bildet der? J… tøff genser. Vil ha en slik! 🙂

    3. Absolutt anonym, og jeg tar derfor for meg hvordan begge disse tingene kan spise/inntas på forskjellige måter/tider av døgnet, men også hvorfor jeg feks ikke anbefaler bakt potet (som nevnt i saken sist) 🙂
      Mvh
      Cornelis

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg