– Påsken bør avlyses!

Den siste uken har jeg hørt manges argumenter for at man må få kose seg, og at jeg visstnok ikke ønsker det beste for de fattige og barna fordi jeg er kritisk til billig, livsfarlig smågodt… Er det slik at jeg ikke unner folk å kose seg, eller er det kanskje heller slik at jeg blir skremt når folk dytter i seg kilovis med det som blant annet Folkehelseinstituttet mener at tar liv i Norge. På mange måter mener jeg vi rett og slett [helsemessig] ikke har råd til dette, og at påsken [slik mange planlegger den] bør avlyses!

Les mer på: Corneliselander.com

Fedme og overvekt eksploderer i Norge, og økningen er særlig tydelig blant barn og unge. Samtidig som godt over halvparten av alle nordmenn er overvektige, og 1 av 5 sliter med fedme, fortsetter vi altså å tviholde på utsagnet om at “man må få kose seg”. Er det imidlertid kanskje på tide å si at nok er nok?

Påsken er rett rundt hjørnet, og i dag reiser store deler av landets befolkning opp på fjellet for å stå på ski og “kose seg”. Jeg skriver dette i anførselstegn da jeg aldri helt har skjønt sammenhengen mellom at det å trykke kroppen full av sukker og usunn mat skal være ensbetydende med “å kose seg” – noe vi [tydeligvis] også har gjort litt vel mye av dette de siste årene… Nå mener jeg det er på tide at vi nå som nasjon tar noen grep, og at vi må tørre å sette ord på ting; nei, det er IKKE greit å sitte og kjøre i seg kilovis med sukker og smågodt!

Les også: Verdens beste!

Nei, jeg prøver ikke å ta ifra deg kosen i påsken, og jeg maner heller ikke opp til [slik enkelte har antydet] en kommunistisk tankegang der dagligvarebutikkene skal tvinges til kun å selge sunn mat. Det tror jeg imidlertid at markedskreftene kommer til å ta seg av, og at de som nå står på den riktige siden av saken også er de som i lengden vil tjene mest. Ta bare Kiwi som et eksempel, som det siste året har gjort det riktig så bra [trolig på grunn av deres “grønne” profil], mens smågodt-dumperen Rema1000 ikke gjør det like bra… Folk er mer og mer opptatte av å han en sunn livsstil og -mat, og som jeg har uttalt i mange år er det ikke folk flest som hovedsakelig er skyldige i økningen av overvekt og fedme i vårt land, men at det jevnt over er ganske dårlig tilgang på sunne ting å spise eller drikke [noe forøvrig også direktøren for Folkehelseinstituttet, Camilla Stoltenberg, ser ut til å være enig med meg i].

Les også: Påskekonkurranse på treninsbloggen

Men tilbake til overskriften og min mening om smågodt; er det slik at man må dytte nedpå med kilovis av smågodt for å “kose seg”, og har vi kanskje kost oss nok nå? Vel, det er klart folk må få gjøre akkurat som de selv føler, men når 75% av voksne menn i nær framtid kommer til å være overvektige er det kanskje på tide å reise seg opp og ta litt ansvar? Vi nordmenn har som tradisjon å være sunne, sporty mennesker, men fortsetter vi denne trenden kan det bildet faktisk forandre seg veldig kjapt.. Allerede er det milloner av nordmenn som sliter med enten overvekt og fedme, og dette er en utvikling og trend jeg mener vi må gjøre noe for å dempe. Og da er det å sitte foran tv´en og dytte i seg kilovis med farlig smågodt ikke veien å gå…

HVA MENER DU? ER DET PÅ TIDE Å LEGGE BORT GODTEPOSEN, ELLER BARE Å DYTTE HÅNDA ENDA LENGER NEDI?

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

Cornelis

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #smågodt #debatt #mat #påskegodt #Side3 #blogg #hverdag #bilder #påske #treningsbloggen #trener #CornelisElander

18 kommentarer
    1. Lukk kjeften a Cornelis, ingen bryr seg om deg der du sitter med den lave fettprosenten, svære overarmene og enda sværere egoet ditt. Ta også slapp av litt for en gangs skyld, skulle tro du kom rett ut fra nynazistrekrutten. Ærlig slapp av for faen blir noen ganger så lei av at du skal trøkke trynet ditt mot annonser i media om hvordan VI SKAL LEVE LIVENE VÅRE!

    2. Så enig i det du skriver! Med påske og kos tenker jeg på lange skiturer til toppen av fjellet med masse sol og appelsin:D det kalles å kose seg når man står på toppen😍

    3. Lurer bare på hvorfor noen som ikke er interessert trening og sunt kosthold ikke bare leser noe annet istedenfor å spy ut sure kommentarer her? Bare la være å lese da. Det kan da ikke være så feil å ønske å ta vare på kroppen sin? Er jo ingen som har sagt at det aldri skal være lov med godis? Men at man trenger kanskje ikke 10 kg i slengen?

    4. Utrolig bra innlegg Cornelis! Skremmende hvordan utviklingen har blitt :-O Ta turen innom Arena treningssenter i Stavanger en gang! God påske 😀

    5. Når jeg leste overskriften trodde jeg du hadde mistet sans og samling, og ikke minst respekten for kristendommen som religion. Men enig med innlegget, vi trenger kampanjer og høyere avgifter på godteri!!

    6. For meg er det viktig å kose seg, med masse digg goddis:-) Tror vi tåler det, man må også fore sjelen iblant…
      Og som en liten greie så tror jeg både meg og andre liker å la skuldrene henge litt ned i ferier uten å måtte tenke på hva man putter i seg.
      Jeg oppfordrer til max “kos” i påsken, som andre ferier.
      Vi skal nyte livet! Men alt med måte:-)
      God Påske, og kos dere:-)
      Calle:-)

    7. Elander, du er en festbrems! Jeg og mange med meg skal uansett feire påsken for hva den opprinnelig er for!

    8. Hei! Har kontaktet deg vi mail flere ganger men får ikke noe svar.. Ikke hørt noe siden den første henvendelsen 26.februar så bare lurer på om du kan se på det?

    9. Hei Cornelis! Jeg er helt enig med deg angående godteriet. Det blir som om voksne står og deler ut gratis kokain og oppfordrer ungene sine til å ta det. Det er helt sykt!
      Men – hvor har du tallene dine fra? “Fedme og overvekt eksploderer i Norge, og økningen er særlig tydelig blant barn og unge. Samtidig som godt over halvparten av alle nordmenn er overvektige, og 1 av 5 sliter med fedme”. Kildehenvisning fra forskning hadde vært fint å komme med her. For ifølge Folkehelserapporten fra 2014 har det vært en økning i antall overvektige i Norge gjennom de siste 10-15 årene, MEN det anslås at (kun) rundt 15-20% av norske barn og unge er overvektige, og prognoser viser at dette tallet har vært stabilt de siste ti årene (med et snitt på 16%).
      Mvh,
      Trine

    10. Hei Trine! Godt over alle nordmenn er i dag sett på som overvektige, og 1 av 5 sliter visstnok med fedme. Dette er beskrevet veldig tydelig og mye de siste årene, og her er noen av oversiktene:
      http://nhi.no/livsstil/kosthold/overvekt/overvekt-og-fedme-1147.html
      http://www.nrk.no/trondelag/xl/sukkerkrigen-1.12856477
      http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_7242&Main_6157=7239:0:25,8904&MainContent_7239=7242:0:25,8907&Content_7242=7244:110553::0:7243:6:::0:0
      [1 av 6 barn har enten overvekt eller fedme, og 1 av 5 voksne har fedme…]
      Cornelis

    11. Tilbaketråkk: pharmacokinetic services
    12. Tilbaketråkk: web design uk
    13. Tilbaketråkk: DMPK Studies
    14. Tilbaketråkk: go to here
    15. Tilbaketråkk: GVK Biosciences

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg