– Er du overvektig? Da vil jeg høre fra deg!


– Er du overvektig? Da vil jeg høre fra deg!

Les mer på: Corneliselander.com

I går la jeg ut innlegget "Går det an å være feit og vakker på samme tid?" noe som selvsagt vekket mange følelser, og som var skrevet for å rette fokuset på et viktig tema. Overvekt og fedme eksploderer nemlig over hele verden, og særlig i Norge, og i dag ønsker jeg derfor å høre fra deg som nettopp selv måtte mene at du sliter med dette. Over halvparten av alle nordmenn er i dag overvektige, så hva mener du er grunnen til dette? Hva mener du bør gjøres for å få bukt på problemet, og ikke minst; fortell meg litt om din historie. Hva kan gjøres for å få ned overvektstallene, eller mener du det kanskje er bra som det er i dag?

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

Personlig mener jeg nemlig det er viktig at vi som uttaler oss om emnet i media også får tilbakemeldinger fra de det nettopp gjelder, og jeg så at veldig mange la igjen meldinger om saken i går blant annet på Facebook [ja, jeg leste hundrevis av tilbakemeldinger og beskjeder 🙂 ], og det er tydelig at jeg traff en nerve med innlegget mitt. Men jeg ønsker altså ikke bare å legge ut et innlegg om emnet for så å ikke gjøre noe mer med det. Jeg ønsker også å kunne forstå og sette meg inn i situasjonene til de det gjelder, og hjelpe, så derfor ønsker jeg i dag å høre fra deg! Send meg derfor gjerne en privat email eller kommenter i feltet under!

Sammen om å gjøre Norge til verdens sunneste nasjon igjen!
Cornelis

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #iformmedCornelis #Side3 #blogg #blogginnlegg #hverdag #bilder #trene #treningsbloggen #trener #CornelisElander

11 kommentarer
    1. Hei Cornelise Elander
      Dette er min historie i 2014 bestemte jeg meg for å dra på en reise som ville si svette og tårer skulle bli forandringen når man hadde en vekt på 118 kg (syklig overvektig) som jeg har brukt kjempemasse tid som å endre kosthold og starte å trene . Jeg måtte gjøre en forandring å slippe livssykdommer som diabetes, Hjerte og-karsykdommer osv. Men det er så verdt det etter man går i forskjellige butikker og kjøper seg klær som ikke passer og når man er på prøverommet ser at ikke klærne passer, da ser man seg selv og begynner å dårlig selvbilde og at man er så skufffet over seg selv. Jeg har nå gått ned 19 kg og jeg har faktisk brukt tre år på denne forandringen. Jeg trener nå fire ganger i uken og lever kjempesunt 🙂

    2. Hei, jeg har hatt problemer med overvekt så og si hele livet. Jeg gikk gjennom en veldig tøff periode i barndommen med både mobbing og en usedvanlig vanskelig skilsmisse. Dette førte til overspising, og når mine foreldre ikke hadde råd til å sende meg til organisert idrett, ble dessverre overvekt en stor del av livet mitt. Mamma var opptatt med å jobbe for å tjene nok penger som alenemor, og jobbet nærmere 150%. Etter hvert ble jeg selvsagt voksen nok til å vite bedre, men jeg ønsket ikke å delta på idrettslag eller i gymtimene, fordi det var så høyt press på å prestere, fremfor å være aktiv og ha det gøy. Jeg kom inn i en god periode hvor jeg trente i 2 år og hadde en sunn livsstil med gode matvaner. Men så ble et av mine nærmeste familiemedlemmer syk, og prioriteringene mine ble endret. Gått gjennom et dødsfall nå, men prøver å komme inn på rett spor igjen. Hovedsaklig skyldes nok overvekten min mange psykiske problemer som jeg forsøkte å overdøve med mat, og til slutt blir det en ond sirkel. Kanskje burde man vurdere skoletilbud med gratis idrettslag, eller 1 time med gym hver skoledag fra 01. klasse og til siste året på VGS. Jeg vet at jeg ble langt mer delaktig i gymtimene, da karakter ikke lenger bare ble avgjort av resultater, men også av innsats. Plutselig gikk jeg fra 3 til 5 i gym. Det burde være mindre press på antall løperunder og antall repetisjoner/minutter, og heller mer fokus på hvor hardt man prøver. 🙂

    3. Til LH: Det ville ikke ha hjulpet meg med flere gymtimer i skolen da jeg aldri klarte å klatre i tau, hoppe over bommen eller ta armhevinger. I ballspill var jeg livredd ballen så da gjemte jeg meg på det tryggeste området på banen. Det eneste som ville hjulpet meg hadde vært tilpasset styrketrening og opplæring av mine foreldre i å tilby sunn mat hjemme!

    4. Anonym kl 11:51: Jeg var ikke klar over at klatring i tau, hoppe bom, armhevinger og ballspill, var den eneste måten å være i fysisk aktivitet på. Finnes da masse fysisk lek som ikke krever ball… Gym på skolen kan inneholde langt mer enn de tradisjonele timene du nevner over. Og om du hadde hatt gym 1 time hver dag, ville du kanskje etter hvert likt å være med på ballspill.

    5. Ja jeg er sykelig overvektig i følge bmi. Før var jeg enda større men tok en slanke operasjon for ca 12 år siden og gikk da ned ca 50 kg.
      Har begynt å trene for nesten 3 år side. Tre ganger i uken 🙂
      Er for glad i søtsaker så derfor trener jeg. Heldigvis liker jeg å trene og 🙂

    6. Har alltid vært litt rundere enn mine medsøstre. Og slitt med kiloene etter hvert svangerskap. Er nå godt voksen, trener iallfall tre ganger pr.uke, ofte opp i fem økter. Nå spiser jeg oftere og sunnere mat enn før. Har en sterk kropp men har ennå noen kilo for mye. Spiser lite karbo, ikke hvitt sukker og melmat. Er litt oppgitt over å ha så dårlig uttelling på vekta, men tenker ikke å gi meg:-)) (ca10kg for mye)
      Treningene består av tre økter ren styrketrening, og et par spinningtimer i uka når alt klaffer. Pga skade i kne er jogging ikke noe tema. Hva er det jeg gjør galt?

    7. Først ber jeg deg være ærlig, og innrømme at du hater og vemmes over meg og andre overvektige.
      jeg vet at du gjør det, jeg kjenner folk som har hørt deg si det. Så kom igjen og vær ærlig nå

    8. Tror du bør ta deg en liten faktasjekk Kjell – blant annet å se på det arbeidet jeg har gjort de siste årene. Løgn og usakeligheter får du drive med et annet sted.
      Cornelis

    9. jeg var 90 kg, så gikk jeg ned til 68 fordi jeg løp mye og spiste lite, men det føltes ikke bra. Så nå er jeg 77,5 kg og løper så ofte jeg kan og trener litt vekter. utrolig kraft i bena har jeg fått, og god styrke i overkroppen.

    10. Hei Cornelis, og takk for at du retter fokuset mot oss som kanskje sliter med overvekt og tar deg tid til å høre på hvorfor ting er blitt som det er blitt, istedenfor å ytre tanker om en problematikk som kanskje ikke har vært like relevant for deg – som for meg.
      Jeg heter Ida Valborg, er 23 år og har slitt med overvekt sånn ca hele livet. Jeg er større enn de som går under kategorien ?normalvektig” i dag, men jeg har vært enda større.
      For ett års tid siden tok jeg grep, og har til nå gått ned over 30 kg ved hjelp av kosthold og tung styrketrening. Jeg har fortsatt noen kg til som skal bort, så jeg har ikke gitt meg helt enda. Veier idag 90 kg, og er 1.64 høy.
      Det jeg tenker er hovedgrunnen til at overvektstallene er som de er i dag, er tilgangen vi har på mat. Det bugner uansett hvor vi snur oss, og alt er så veldig tilgjengelig – hele tiden. Det er ett luksusproblem, rett og slett. Man er vant med at man kan få en sub på ett par minutter, 10 kroner for noe de kaller burger på McDonalds, take away levert på døra og buffet i kantina på skole/jobb. Til og med på barneskolen blir barn vant til at de kan spise i kantine; hva gjør det med holdningene vi har til mat?
      Jo, mat skal gå raskt. Hvorfor? Fordi at vi er vant til at det er tilgjengelig hele tiden. I tillegg er mat som går raskt som oftest mye billigere enn mat som tar tid, og der kommer sunnmøringen i oss alle frem. Toro-generasjonen, ferdigmatindustrien går så det griner, men samtidig har fokuset på ren og kortreist mat aldri vært større.
      Hvor stopper det hen? Hva er det som gjør at ferdigmaten tar over for hjemmelagd mat på rene råvarer?
      Kunnskap. Hadde det ikke vært for at jeg er utdannet kokk, har jeg nok vært større enn jeg var på det største nå idag. Som barn vokser vi opp med kjøttkaker rett fra butikkhylla, pizza fra frysen, saus fra pose; hva er fellesnevneren for disse ferdigproduktene? De er blottet for den næringen kroppen EGENTLIG vil ha. Kroppen blir helt uvel når den ikke får den sukkermengden som finnes i ferdigmaten, og det får meg til å reagere. Få en random på gata til å finne frem hovedkrydrene som utgjør den kjente taco-smaken nordmenn spiser en gang i uka, jeg er hellig overbevist om at det er det ikke mange som klarer. Eller det der forferdelige krydderet som skal være på pommes frites. Folk har faktisk ikke peiling, og det er problemet.
      Rene råvarer uten fyllmasse, stivelse og sukker koster ofte tre ganger så mye som ett annet ferdigprodukt. Det å lage en middag med rene råvarer, friske grønnsaker og saus fra bunn av tar tid, spesielt om man er vokst opp med halvfabrikata som tar ti minutter på komfyren. JEG vet at det ikke tar noe lengre tid for meg å steke en svinefilet, kyllingfilet, fisk eller biff, tilberede noe grønnsaker og en form for karbohydrat, enn hva det ville gjort å steke en av de der grandiosaene. Men det er fordi at jeg har kunnskapen jeg trenger. Jeg trenger ingen steg for steg beskrivelse, oppført mengdeberegning og -tid for at ting skal bli som jeg vil.
      Tid er penger. Kunnskap er tid. Tid er noe vi påstår vi har forlite av. Der er jeg ikke helt enig. Tidsklemma hadde ikke vært noe å skylde på, om vi har hatt kunnskapen som trengs for å spikre sammen ett sunt og næringsriktig måltid. Og dette er noe man burde lære om helt fra barnehagealder av.
      Det hjelper ikke å ha kostsirkelen i læreboka en gang i året, om man i heimkunnsskap skal bake boller, kaker eller i verste fall ferdigmat. Halvfabrikata. Det blir så motstridende. Jeg tror, helt oppriktig, at hadde folk visst hva varedeklarasjonen faktisk betyr, lært noe så basic som f.eks å partere en kylling på barneskolen – hadde man hadd kunnskapen man kanskje mangler idag og næringsmiddelindustrien hadde sett helt annerledes ut.

    11. Hei cornelis.
      Fra jeg var 14år til jeg var 20år spilte jeg profesjonell fotball. Når jeg var 21år fikk jeg mitt første barn. Jeg klarte delvis å komme tilbake til normal form, men hadde ikke lenger den store kraften liggende. 2år senere fikk jeg mitt andre barn. Under svangerskapet og etterpå fikk jeg vonde vaner og spiste mye søtt. Jeg utviklet depresjon og det ble verre og verre med mnd som gikk. Jeg er 173høy og veier nå 90kg. De siste 4årene har jeg jobbet kjempe hardt og har endelig friskmeldt meg selv fra depresjonen. Men selvbilde og selvtilitten har dessverre forduftet. Det er så hardt. Både i hverdagen og under trening. Jeg føler meg som en hval og skulle så inderlig ønske at jeg hadde god økonomi. Da skulle jeg prøvd ut alt. Spesielt personlig trener. Når du er alene finnes det ingen motivasjon og styrke hos meg. Men med en gang noen trener meg gir jeg 100 prosent og litt til. Jeg kan vel si at overspising kommer av at jeg syntes synd på meg selv. Jeg var aldri glad og det blir jo ikke bedre når en mislykker hver eneste gang en prøver å melde seg inn på et treningssenter.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg