Dette vil motivere deg på trening i dag


Umotivert og lei? Her er er kjendistrener Cornelis Elanders beste tips til deg

Har du gått lei av de samme, gamle treningsrutinene, eller sliter du med å komme igang fordi du rett og slett mangler motivasjon? Grunnene kan være så mange, mens løsningene er få. Her er mine beste tips til deg:

Les mer på: Corneliselander.com

Først og fremst; vi går alle lei av og til, og enten du har trent en god stund eller du ønsker å starte opp med trening for første gang er noe av det viktigste du trenger å trenger å arbeide mot nettopp treningsmotivasjon. Så hva gjøre du når du føler at du står litt fast? Vel, under har jeg prøvd å liste opp noen av de viktigste punktene jeg mener du trenger å fokusere på – så må du også gjerne legg til flere forslag i kommentarfeltet under om du skulle ha noen ideer jeg kanskje har glemt å nevne!

Les også: Ned i vekt. Dette satt sinnet mitt i kok!

Cornelis Elanders topp råd for treningsmotivasjon:

1. Skaff deg en treningsparter!
Kanskje det aller viktigste du kan gjøre for å opprettholde gnisten og viljen til å komme tilbake og tilbake er nettopp å gå sammen med noen som både kan pushe deg til, og under, treningen. Som jeg ofte skriver er nemlig nøkkelordet hyppighet noe av det viktigste å tenke på for å oppnå noe med treningen og kroppsformen. Du kan nemlig trene så hardt og bra du bare vil, men om du ikke får aktivisert kroppen og muskulaturen hyppig og riktig vil du rett og slett gjerne komme til kort!

Treningen blir alltid morsommere når du trener med noen andre!

2. Musikk!
Selv er jeg en stor motstander av tv´er på treningssentrene, og mener at ethvert gym rett og slett burde forby det! Ingen av mine klinter får nemlig lov til å se på nyhetene eller favorittshowet sitt når vi trener, mens musikk derimot er lov. Ja, faktisk kan det til tider sørge for at du presterer bedre! Dette er også grunnen til at jeg i fjor lanserte min egen spilleliste «Pump Up The Muscles» på WiMP Workout – for riktig musikk kan nemlig på mange måter fungere som den reneste PTen, og selv bruker jeg musikk aktivt for både å stimulere til økt styrke, og ikke minst mestre øktene bedre. Les mer fra mitt intervju med WiMP Magazinet her.

3. Tren hardt, kort, hyppig, og riktig!
For de av dere som har fulgt meg en stund er dette sikkert en velkjent setning du har hørt tidligere, men fortsatt mener jeg at dette oppsummerer holdningen du bør ha til treningen. Det er nemlig i mine øyne svært viktig at du får aktivisert hver muskelgruppe i kroppen ca. to ganger i uken, mens det for de fleste kan være smart å ha i bakhodet at øktene ikke behøver å vare så mye mer enn rundt 45min. til maks én time av gangen om de er satt opp riktig for deg og dine behov. Mer om hvordan en en treningsuke og program kan se ut her.

Les også: Slik blir du stor og sterk!

4. Tren riktig utifra DINE mål og ønsker!
Få en treningsveileder, PT eller andre med erfaring og kunnskap til å se over ditt treningsprogram, og oppdag om du faktisk trener riktig utifra dine ønsker og mål (og ikke følg et standardprogram laget for «alle andre»). For å kaste bort tiden din på feil trening som ikke vil gi deg optimalt med treningsresultater og lønn for strevet vil være enveisbillett til å bli umotivert og å slutte å trene… Som jeg alltid sier; om du ikke merker drastisk forskjell i kroppsformen etter 4-5 uker på et nytt treningsprogram så trener du trolig feil utifra dine behov!

5. Gjør noe nytt!
Det å trene med noe som kroppen din overhodet ikke er vant med eller forberedt på er en ypperlig måte å trigge til maksimal muskelvekst og effekt av treningen, og dette er også grunnen til at jeg alltid sier at variasjon er noe av viktigste du bør tenke på. Du bør nemlig alltid sørge for at kroppen din ikke blir «for vant» med noe, for da slutter du nemlig å oppnå maksimal effekt og du kaster i prinsippet bare bort tiden din.

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

6. Dropp å trene om du virkelig ikke har lyst!
Kanskje ikke det smarteste jeg skriver på en søndag når alle ligger fyllesjuke på sofaen [eller?], men før du sier «ja, takk!» så vit at poenget mitt selvsagt ikke er at du skal droppe å trene, men at du heller bør bli hjemme én dag det føles ekstremt tungt og du nær sagt ikke makter å bruke kroppen.  Det er nemlig ingen vits i å dra på treningssenteret for bare å gå rundt og henge, og skal du på treningssenteret skal du også trene! Om du bare drar dit for å være like slapp og daff som du kunne vært på sofaen hjemme, så forbli da heller bare på sofaen! Sprett da en proteinshake, se på noen inspirerende treningsklipp på YouTube, og bli isteden motivert til å gi 100% på neste økt!!

«- Om du bare drar dit for å være like slapp og daff som du kunne vært på sofaen hjemme, så forbli da heller bare på sofaen!»

Ta en treningselfie!
Det å ta såkalte «treningsselfies» er visst ikke alltid like politisk korrekt skal man tro overskriftene i norsk media, mens jeg selv mener dette faktisk kan fungere som et ypperlig motivasjonsverktøy! Det å ta bilder av seg selv, enten før, under, eller rett etter en treningsøkten er nemlig ikke bare en flott måte å dokumentere antall økter og egeninnsats på, men også en ypperlig måte for [over tid] å se egen utvikling og resultatene av all tiden du har lagt ned i treningen. Så knips i vei, bruk #CornelisUtfordring på Instagram, så får du enda noen flere motivasjonstips fra trener´n din i Hollywood :)

Les også: – Tren mer, og ta bilde av det!

Håper disse rådene ga deg noen ideer, og kanskje du også har noen gode forslag å dele med oss? Legg dem i så fall igjen i kommentarfeltet under! Jeg gleder meg til å høre ifra deg!

Cornelis

WWW.CORNELISELANDER.COM


#Nettavisen #godmorgen #trening #Norge #trene #trener #Side3 #iform #kost #mat #kosttilskudd #treningsbloggen #trener #CornelisElander

6 kommentarer

Siste innlegg