10 ting du må gjøre for å få en topptrent kropp

Her om dagen ble jeg intervjuet av TV2 om noen av mine beste råd og tips for en slankere midje før 17.mai, der jeg blant annet kom med en kort oversikt over min “ja” og “nei” mat. I dag skal jeg imidlertid gi deg mine ti på topp, og hva du er nødt til å gjøre, for å oppnå en virkelig stram kropp og mage. Du er ikke nødt til å ha dette som mål, eller nødvendigvis høre på meg, men hvis du virkelig vil ha de beste rådene bør du imidlertid fortsatte å lese… 

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook 

1. Tren styrke! 
Det overrasker meg fortsatt at så mange [som ønsker å stramme opp, og/eller å gå ned i vekt] fortsatt tror at den eneste veien til en slankere kropp er kardio og kondisjonstrening. Det er å trene styrke dere bør gjøre folkens, og minst tre ganger i uka [aller helst fem]. Så slutt med å bare løpe! 

2. Og tren maks 45min – 1 time av gangen!
Er du nødt til å trene noe lenger enn dette så har du ikke trent hardt nok de første minuttene!! 

3. Maten du ikke kan spise
Denne listen kan bli lang, men jeg skal imidlertid fatte meg i korthet og nevne noe av det du absolutt ikke må spise; alt av hurtigmat og ferdigprodukter, burgere, pølser, pommes frites, iskrem, smågodt, potetgull [aldri!], og forøvrig “typisk norsk mat” med fete sauser og et lass av poteter… 

4. Maten du MÅ spise  
Hvis du ønsker å gå ned i vekt, eller å oppnå en størrelsesreduksjon [som nok er hva de fleste egentlig ønsker seg] ligger hemmeligheten hovedsakelig i å innta et proteinrikt kosthold + nok [riktig] fett. For å stramme opp må imidlertid også energiinntaket komme under det reelle dagsforbruket, mens kostholdet bør bestå av ting som egg, kylling, fisk, og grønnsaker. 

5. Og benytt kosttilskudd! 
Det har den siste tiden vært mye propaganda ute og gått i norsk media rundt dette med kosttilskudd, mens realiteten er at de aller fleste av oss faktisk kan dra nytte av og ha godt av å benytte seg av visse former for kosttilskudd for å nå sine mål! Vi nordmenn får nemlig ikke så lett i oss nok med protein og de viktige byggesteinene vi alle trenger for å bygge en sunn og sterk kropp via det som stort sett serveres rundt omkring på norske kaféer og restauranter, og da kan enkle, smarte tilskudd som en proteinbar eller shake for mange være et smart og enkelt valg å benytte seg av hverdagen igjennom! 

6. Glem “mage-øvelsene”…
Glem typiske “mage-øvelser” som situps, crunches, og alle “abdominal maskiner” som aldri gir noen effekt… 

og tren heller;

7. Tunge knebøy og andre gode baseøvelser!

8. Men glem ikke gode isolasjonsøvelser!
Jeg er altså fan av de gode baseøvelser, og mener blant annet at tunge knebøy kanskje er den beste veien til en stram mage, men glem likevel ikke de viktige isolasjonsøvelsene som vil sørge for at du ikke bare oppnår optimal muskelsymmetri, men også muskelharmoni. 

Les også: Slik får du sommerkroppen

9. Drikk nok vann! (enten du skulle ønske å gå opp eller ned i vekt..) 

10. Så følg alle punktene over, og jeg kan love deg at du vil oppnå en strammere kropp og mage før sommeren! 

Så da er det bare å løpe til treningssenteret og sette igang folkens! God søndag, og husk å laste opp et #CornelisUtfordring bilde og tagg meg på Instagram så kommer jeg med råd og tips og mange tomler opp! 

– Cornelis 


WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #Side3 #Side2trening #trene #søndag #iform #mage #helse #kosthold #mat #trening #trener #CornelisElander 

18 kommentarer
    1. Veldig enig med baseøvelsene 🙂 knebøy er gøy! Også fan av utfall, mye fordi øvelsen gir litt annerledes deilig stølhet i beina når det er lenge siden forrige gang 🙂

    2. Når man skal ned i vekt og trener ca tre ganger pr uke, kan det være lønnsomt å investere i proteinpulver og for eks ha ned i yoghurt/skyr og lignende? Eller brukes proteinpulver kun for å bygge muskler? 🙂

    3. Punkt fem er korrekt, men begrunnelsen er latterlig. Tilskuddene folk bør ta for optimale resultater og helse er;
      * Økologisk grønnskaksjuice
      * D-vitamin
      * Kokosolje
      * Sheafrø

    4. Haha: begrunnelsen er ikke latterlig. Veier man 80 kg og trener tungt må man ha 120 – 150 gram protein..HVET DAG! Derfor er det en enkel løsning å kjøpe et godt prptein isolat. Det kan være dager da man ikke får i seg nok protein rett og slett. Du har derimot kommet med påstander uten å begrunne det.

    5. “Vi nordmenn får nemlig ikke så lett i oss nok med protein og de viktige byggesteinene vi alle trenger for å bygge en sunn og sterk kropp via det som stort sett serveres rundt omkring på norske kaféer og restauranter, og da kan enkle, smarte tilskudd som en proteinbar eller shake for mange være et smart og enkelt valg å benytte seg av hverdagen igjennom.” Dette var vel en heller tung og svært dårlig setning. Det generelle matgrunnlaget for nordmenn kommer vel strengt tatt ikke fra kaféer og restauranter.

    6. Vet at knebøy er en veldig bra baseøvelse, men taper man mye på å bytte ut denne med benpress i stedet?
      Super artikkel forresten!

    7. Hei,
      hvilke isolasjonsøvelser er det du mener? Jeg trener ALDRI biceps, synes dette er skrekkelig kjedelig… Er det domt av meg?

    8. Hei! Jeg har lest på mange nettsider at man ikke vil få noen effekt av styrketreningen dersom man er i kaloriunderskudd, derfor skjønner jeg ikke hvordan dette kan være det beste formen for trening når man ønsker å gå ned i vekt. Kunne du skrevet et innlegg om dette? Ville hjulpet meg mye! 🙂

    9. Kan jeg spørre hva du syns om opplegget “Starting Strength” med relativt få men tunge baseøvelser?
      Vurderer å starte med dette sånn cirka nå.

    10. Hei, jeg er en jente på 16 år. Har hørt jeg ikke burde ta tunge knebøyd med fare for at jeg kommer til å se liten og kompakt ut…?

    11. Hei @Lillian Det kommer jo veldig an på hva målet og grunnlaget ditt er, men hvis du feks ønsker deg store, sterke armer så MÅ du trene enkelte isolasjonsøvelser som feks bicepscurl med EZ stang. Så igjen; det kommer selvsagt an på hva du ønsker å oppnå med treningen, men enkelte isolasjonsøvelser er også viktige!
      Stå på!
      Cornelis

    12. Hei @Arnold ! Som en god baseøvelse (som treffer så å si hele kroppen) er knebøy helt genial og trolig det beste du kan trene/utføre. Likevel er jeg ikke “imot” benpress, og særlig som et godt alternativ av og til som bare treffer litt mer isolert på beina (så denne kan derfor være et godt alternativ for de som feks har litt ryggproblemer).
      Stå på, og la meg vite om det er noe annet du skulle lure på!
      Cornelis

    13. @Synne Elise
      Korrekt mengde/utført styrketrening VIL være det mest optimale, uansett om man ønsker å gå ned i vekt eller ei, og selv om du trener på såkalt “kaloriunderskudd” vil du likevel ha effekt – problemstillingen er heller om du klarer å utføre øktene eller ei. Jeg er derfor ikke en fan av å konsenterere seg om verken vekten eller nedvendigvis å ligge på kaloriunderskudd over tid, nettopp fordi det er en “størrelsesreduksjon” de fleste nok faktisk er ute etter, og at man kan oppfattes/se “tynnere” ut selv om du fortsetter å få i deg nok kalorier og du ikke nødvendigvis går ned i vekt. Derimot kan enkelte, som feks sliter med mye overvekt og fedme, ha behov for å ligge på et kaloriunderskudd i perioder, men fortsatt trene hardt og riktig.
      Stå på!
      Cornelis

    14. Hei Cornelis!
      Hvilke kosttilskudd benytter du deg av? Er det noe du mener man bør bruke og noe man bør styre unna?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg