Slik får du sommerkroppen


Vi er nå ca. to måneder fra hva som av mange blir sett på som sommeren, og jeg har derfor her listet noen av mine beste råd og tips for “sommerkroppen”:

Les mer på: Corneliselander.com

Hva den såkalte “sommerkroppen” måtte være er selvsagt veldig forskjellig fra person til person, og der noen kanskje har lyst på store armer og/eller sixpack er det andre igjen som “bare” ønsker seg en litt strammere kropp eller å passe inn i badetøyet… På bakgrunn av dette skreddersyr jeg også alltid individuelle opplegg for mine klienter, og ikke noe treningsprogram eller oppsett vil selvsagt kunne passe for absolutt alle. Likevel er det en del regler som gjelder for de fleste av oss, og som jeg i dag skal prøve å ta en enkel gjennomgang av:



Tren hardt, kort, hyppig, og riktig
Først og fremst er det én setning jeg vil at du skal ha i bakhodet når du nå setter i gang, og det er at du generelt bør trene hardt, kort, hyppig og riktig, og for de fleste av oss vil nettopp den setningen gjøre at man kommer langt på vei. Mitt personlig råd er at du blant annet aldri trener mer enn rundt 45min. styrke av gangen, og trenger du å trene noe mer enn dette har du trolig ikke trent de første 45 hardt nok!

Les også: – Dette er de beste øvelsene for muskelvekst!

Antall reps og sett

Her om dagen fikk jeg en kommentar fra en av dere som lurte på om jeg ikke kunne skrive litt om antall reps og sett man bør ligge på utifra ens mål og ønske. Nå er det gjerne en generell tommelfingerregel at alt under 5-6 reps vil “bygge” styrke, mens 8-12 reps vil bygge volum, og at alt over dette igjen hovedsakelig vil jobbe med utholdenheten. Nå er dette påstander jeg imidlertid er litt uenige i av forskjellige grunner, og hvis du har fulgt med på mine treningsserier de siste årene har du gjerne sett at mine oppsett varierer veldig fra øvelse til øvelse, og ikke minst økt til økt. Sist nå i “Årets Råeste Treningsprogram” serie som jeg hadde gående her på Side3 introduserte jeg også min “Progressiv trening Cornelis style” metode som nettopp baserer seg på en variabel hviletid mellom sett, og at man ikke minst varier mengden reps og sett under én og samme økt. Dette er gjerne veldig forskjellig fra hva de fleste andre treningsprogram du vil finner der ute vil fortelle deg, og her er en enkel forklaring av min metode (og hvorfor den vil fungere best):

Progressiv trening Cornelis style 
Man starter med de tyngste baseøvelsene først der du i begynnelsen av en treningsøkt trener tyngre sett, men stort sett med færre repetisjoner. Repetisjons- antallet økes så gradvis utover i økten, samtidig som tyngden på vektene og antallet sett parallelt går ned. 

Forskjellige øvelser vil nemlig virke mest optimalt basert på forskjellig mengde reps og sett, og det vil også spille en stor rolle hvor i økten du måtte befinne deg. For eksempel vil du få mest igjen av å trene med de tyngste baseøvelsene [med litt færre reps] først, og så heller utføre flere reps (med eventuelt litt letter vekter) mot slutten av en økt, for å gi den siste lille gnisten du måtte ha igjen. Selv mener jeg at det også ikke er noe som heter å jobbe seg opp mot enten styrke eller størrelse, men at dette stort sett er noe som [naturlig] vil henge sammen. Derfor vil også det å følge et slavisk system for hvor mange reps man “må” trene med på hver øvelser ikke fungere optimalt, og at det å enten trene for det ene eller det andre dø i sin egen urimelighet.

For en mest mulig atletisk kropp med naturlig, ren styrke, og ikke minst flott symmetri og muskel harmoni bør man nemlig gjerne trene så tungt som mulig og eventuelt med litt færre reps på de gode baseøvelsene først (som både vil kunne jobbe med å bygge muskulatur, styrke, og ikke minst stramme opp og gi deg “beach looken”), for så eksempelvist å trene med mer isolasjonsøvelser for definisjon (og som nevnt over å gi det siste lille man måtte ha av krefter) mot slutten av økten. 


Spis deg sunn og fit med protein!
Nå er det mange som vil argumentere for at et riktig kosthold er minst like viktig som selve treningen i seg selv (om ikke enda viktigere), og i prinsippet er jeg der ganske enig. Imidlertid har det den siste tiden vært trukket fram nær sagt rene usannheter om for eksempel proteinpulver i media, og jeg er rimelig uenig med mange også her når det kommer til hva som egentlig er sunt og riktig. For eksempel trekkes det gjerne fram at typisk “sunn, norsk mat” er en god pekepinn på hva man bør spise for å oppnå en sunn og stram kropp, men hva er egentlig det i dagens samfunn der vi blir dyttet på usunn mat i alle kanter? Selv mener jeg vi både bør spise [mer] proteinrikt, og at mange kan dra nytte av å visse former for kosttilskudd. Her i USA har nå helsemyndighetene blant annet revurdert sitt syn på hva som er sunt eller ei, og kanskje det er på tide at vi gjør noe av det samme i Norge?

Enkel sjekkliste for å sørge for at du får i deg det du trenger for å bygge muskler:
– Ha et høyt nok inntak av protein i kosten din gjennom gode proteinkilder som egg, kylling og fisk, og supplementer eventuelt med en proteinshake eller barer, om du ikke får i deg nok protein i maten. 

- Få i deg nok riktig fett! 
– Styr unna sukker (og alkohol) så godt det lar seg gjøre!
– Spis regelmessig ca. hver tredje time.
– Drikk nok vann!

Husk også å laste opp dine sporty bilder på Instagram med hashtag #CornelisUtfordring – så kommer jeg med råd og tilbakemeldinger på dine bilder!

Cornelis Elander´s råeste treningsprogram:
(Viktig! Start hver økt med å varme opp nettopp den muskulaturen eller de muskelgruppene du faktisk skal trene, og ikke bare ved å benytte den sedvanlige tredemølle-oppvarmingen!). Der det står P1 kan hvilepausen mellom settene for øvrig være på 1 minutt eller mer, mens der det står P2 bør den være på under 1 minutt. 
 

Økt 1: Bein og mage
Varm godt opp, og start så med:
– Knebøy med stang (4-5 sett med mellom 6-8 repetisjoner) P1
– Markløft med stang (4-5 sett med mellom 6-8 repetisjoner) P1
– V ups (på benk) 1 sett med så mange repetisjoner du klarer.
– Leg extension(3-4 sett med mellom 8-10 repetisjoner) P1
– Leg curl (3 sett med mellom 8-12 repetisjoner) P2

Avslutt med:
– Benhev (2 sett med så mange repetisjoner du klarer på hver) P2

Øvelsen knebøy med stang demonstrert

Økt 2: Bryst og biceps 
Varm godt opp, og start så med:
– Benkpress med stang (4 sett med mellom 5-8 repetisjoner) P1
– Skråbenk med manualer (4 sett med mellom 6-8 repetisjoner) P1
– Flyes med manualer [på skråbenk] (3 sett med mellom 6-8 repetisjoner) P1
– Stående bicepscurl med EZ stang (3 sett med mellom 6-8 repetisjoner) P1
– Bicepscurl med kort stang i kabelapparatet (3 sett med mellom 6-8 repetisjoner) P1

Avslutt med:
– Dips P1
Tre sett med så mange repetisjoner du klarer på hver. Klarer du her lett over 15 reps. kan du avansere med et vektbelte.

Dips demonstrert

**Ta her i hvert fall én hviledag i mellom**

Økt 3: Skuldre og kardio 
Varm godt opp, og start så med:
– Skulderpress med stang (4 sett med mellom 6-8 repetisjoner) P1
– Sidehev med manualer (3-4 sett med mellom 8-10 repetisjoner) P2
– Fronthev med vektplate (2-3 sett med mellom 8-12 repetisjoner) P2
– Foroverbøyd sidehev med manualer eller i kabelapparatet (2-3 sett med mellom 8-12 repetisjoner) P2

Avslutt så med geriljakardio, eller annet høyintensivt arbeid på tredemølle eller sykkel.

Geriljakardio på tredemølle

Økt 4: Rygg og triceps 
Varm godt opp, og start så med:
– Pullups eventuelt med vektbelte (3-4 sett med så mange repetisjoner du klarer på hver, men klarer du lett over 15 kan du her avansere med et vektbelte) P1
– Enarms roing med manual (3 sett med mellom 8-10 repetisjoner) P1
– Stående roing med stang (3 sett med mellom 8-10 repetisjoner) P1
– Franskpress med EZ stang (3 sett med mellom 8-10 repetisjoner) P1
– Triceps pushdown i kabelapparatet (2 sett med mellom 8-10 repetisjoner) P1
– Rygghev (2 sett med så mange repetisjoner du klarer på hver) P2

Øvelsen pullups demonstrert
—————

God påske fra trener´n deres i Hollywood!
Cornelis

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #Side3 #Side2trening #trening #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

19 kommentarer
    1. Hei Cornelis!
      Har bare et kjapt spørsmål jeg.. Ser du setter opp bryst & biceps, og rygg & triceps sammen. Jeg har hele tiden både hørt og fått beskjed om at det er lurest å slå sammen bryst med triceps og rygg med biceps.. Hva er mest gunstig?

    2. Hva mener du med p1 og p2 etter øvelsene? Skal prøve ut programmet. Begynt å trene hyppig, men har ikke hatt noe bra treningsprogram. Så gir dette en sjangse!

    3. @ErlendDeanUnhammer det skulle stå; “Der det står P1 kan hvilepausen mellom settene for øvrig være på 1 minutt eller mer, mens der det står P2 bør den være på under 1 minutt.” i saken, og dette er nå lagt til. Takk for at du sa ifra!
      Mvh
      Cornelis

    4. Hei @Sindre!
      Dette er mer gunstig, og her er hvorfor; ved å trene feks bryst og triceps sammen vil du lett kunne overtrene en og samme muskelgruppe, mens det også gjerne vil gå for lenge mellom hver gang samme muskel blir aktivisert uka igjennom. Ved å benytte deg av mitt opplegg vil feks biceps både bli aktivisert direkte når du trener bryst, og indirekte når du trener rygg, og slik vil du altså ikke overtrene den på en og samme dag – samtidig som du får inn minst to økter i uka på dette.
      Stå på!
      Mvh
      Cornelis

    5. Hei.
      Jeg er godt i gang med treningsprogrammet ditt, og øker stadig i vekter. Jeg ser at du anbefaler flere rep for å bygge muskler, derfor lurer jeg nå på om programmet du har over vil være med å bygge muskler eller bare gjøre meg sterkere?
      Jeg trener mandag, tirsdag, onsdag er FRIDAG og torsdag og fredag er det trening igjen. Innimellom har jeg løpetrening i helgene. Høres dette bra ut eller vil du anbefale en annen vri?
      Takk for alt du deler!👍
      Mvh
      Linda Kristiansen

    6. Jeg trener rygg-ben, bryst-triceps og skuldre-biceps, og gjør dette to ganger i uka med en fridag i uka… Høres dette oppsettet greit ut? Eller blir noe feil?

    7. God kveld. Jeg lurte bare på om hvor mye kalorier du får i deg daglig? Kunne du også legge ut en eksempel på en mulig kostholdsplan, for å gå opp i vekt?

    8. Hei @LindaKristiansen!
      Som sagt mener jeg dette er ting som henger godt sammen, og man blir sjelden bare sterkere uten at også muskelmassen og volumet følger med (og vice versa..). Som du ser skriver jeg altså at man likevel mener et reps antall under 5-6 reps hovedsakelig vil jobbe med styrken, mens et i størrelsesordenen 8-12 gjerne vil jobbe med volumet og muskelmassen – noe som også er hva jeg stort sett har satt opp på de fleste økter og øvelser her. Så ja, dette vil både kunne være en god vei for å oppnå en sterkere kropp, men hovedsakelig også med større muskelvolum/muskelmasse.
      Ellers høres jo ukesoppsett ditt veldig bra ut!
      Stå på!
      Cornelis

    9. Høres flott ut dette @Olav selv om jeg personlig vil anbefale deg å ikke kjøre triceps med byrst (da dette lett kan resultere i overtrening av samme muskulatur).
      Stå på!
      Mvh
      Cornelis

    10. Men siden jeg trener de 2 ganger i uka, så føler jeg at de ødelegger for hverandre hvis jeg trener bryst en dag før triceps eller triceps en dag før bryst.
      Og alt det styret med proteinpulver som
      Har vært i media i det siste.. Har jeg skjønt det rett hvis jeg sier at ordentlig mat er det beste, men at dette fort kan ta for mye tid eller penger, og at proteinpulver da er et bra tilskudd i kosten, og at man ikke burde erstatte mat med proteiner men heller ha det som et ekstra måltid? Og med mat mener jeg riktig mat da, protein- og næringsrik mat. F.eks kylling med salat og søtpotet.

    11. Hei @Knudsen!
      Hvis du ønsker å gå ned i vekt, eller stramme opp, er det gjerne smart og nødvendig å ha et høyt nok inntak av protein for å kunne bygge nye (eller opprettholde) muskelmasse. Med en høyere prosentandel muskelmasse i kroppen vil du nemlig også kunne forbrenne mer (selv i hvilemodus), og for å oppnå dette kan det da altså for de fleste være hensiktmessig med et enkelt og sunt proteintilskudd, da feks ved hjelp av en proteinshake eller proteinbar.
      Stå på, og takk for at du klikker innom bloggen!
      Cornelis

    12. Hei igjen @Olav!
      Du kan da fint trene på denne måten, selv om jeg selv ville rådet deg til å dele øktene mer opp, og lagt opp til et litt mer hensiktmessig program med flere individuelle økter. Når det gjelder dette med proteinpulver kan du jo se hva jeg feks svarte i rett over, og det har ellers den siste tiden vært ganske så mye misvisende propaganda i norsk media angående dette… (og noe du jo også kan lese dette innlegget fra meg om; http://elander.blogg.no/1427599281_vet_de_egentlig_hva_d.html )
      Proteinpulver og annet kosttilskudd er ikke ment å erstatte mat, men å være et sunt (og for mange nyttig) supplement, slik at du får i deg viktige byggesteiner for å bygge en sunn og sterk kropp.
      Stå på!
      Cornelis

    13. hei! jeg lurte på dersom man har trent styrketrening før, hatt opphold en god stund, så begynt på igjen, burde man trene fullkroppsprogram da? leste et sted at man burde trene fullkropp i ca et halvt års tid. har du evt noe forslag til hvordan en uke burde se ut med tanke på muskelgrupper. ca 3-4 økter i uken

    14. Hvordan vil du anbefale at man deler opp disse 4 øktene med tanke på en uke f.eks. Kan man ta 2 økter på en dag osv?
      Mvh
      Anders

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg