– For mye trening kan ødelegge deg!


Ja, det er mulig å komme i dårligere form av å trene for mye, og i dag skal jeg beskrive hvor mye jeg mener er nok og best å trene! 

Les mer på: Corneliselander.com

For mye trening kan ødelegge formen og fremgangen! 
Hva om jeg fortalte deg at du trolig trener for mye i dag, og at du faktisk kunne oppnå bedre resultater av å trene mindre. Ville du likt det? Problemet er nemlig at mange av oss går fra det ene ytterpunktet til det andre, og enten trener man liksom ikke i det hele tatt, eller så overtrener man og risikerer både å bli utbrent og lei. Husk at det å trene egentlig betyr det samme som å “ødelegge” muskulaturen og kroppen, for så forhåpentligvis å bygge den sterkere og større opp igjen. Og som jeg alltid har likt å poengtere er nemlig hyppighet og kontinuitet det viktigste å tenke på, og du trenger faktisk ikke å trene så veldig lenge av gangen om du bare trener ofte nok! Ja, faktisk kommer de fleste i bedre form av å kutte litt ned, og mange av mine kilenter blir positivt overrasket når de hører hvor “lite” man egentlig er nødt til å trene 

Les også: Her er hvordan jeg selv trener

Sterk kropp
For en sunnere og sterkere kropp bør du nemlig bygge muskelmasse, og for å oppnå dette trenger du ikke nødvendigvis å trene
vanvittig lenge og mye av gangen! For optimal muskelvekst er det nemlig viktigere hvor ofte du trigger og trener muskulaturen, og ikke hvor lenge du egentlig holder på hver gang. Ja, en treningsøkt på for eksempel ta så lite som 10-15minutter, og likevel fungere ypperlig for de fleste, og fokuset bør heller ligge i at du gjør dette ofte og at du heller har høyere intensitet og innsats mens du først holder på. 

Les også: Hjemmetrening – slik holder du formen hjemme

For de av oss som liker å trene kan nemlig det å bli for ivrig og gira på å trene ofte bare være med på å holde oss tilbake, eller at man rett og slett sliter ut kroppen mer enn den strengt tatt har godt av. For mest optimal effekt bør imidlertid øktene dine ligge på rundt 30-45minutter, mens intensiteten på øktene er det som strengt tatt vil ha mest å si for hva du vil sitte igjen med av effekt. For de som har fulgt meg en stund vet at jeg pleier å si at om du trenger å trene over 45minutter for å merke effekt – ja, da har du trolig ikke trent de første 45 hardt nok…

Les også: Grunnen til at du ikke får stram mage

Ellers bør du også bruke og bevege kroppen hverdagen igjennom, og helsemyndighetenes anbefalinger om 30minutter fysisk aktivitet om dagen er i mine øyne i minste laget, mens jeg i tillegg mener du bør prøve å få på plass minst tre gode styrkeøkter i uka – og for de fleste ikke mer enn fem.

Cornelis tips for en stram og sterk kropp:
– gå og utfør minst 30 minutter fysisk aktivitet om dagen! 
– tren styrke minst 3 ganger i uken! 
– 30-45 minutter av gangen 
– for optimal muskelvekst og en sterk kropp vil de fleste ha best effekt av å ikke trene mer enn 5 ganger i uken  

Toppidrettsutøver?
En annen ting jeg i dag også ønsker å ta opp er et utsagn som gjerne kommer opp når man snakker om dette med treningsmengde og hvor mye som er for lite eller for mye, og det er utsagnet “men en toppidrettsutøvere kan jo fint trene mer og lengre økter!?”. Så klart, men disse har da også dette som sin fulltidsjobb, og derfor blir dette ganske umulig for deg å sammenligne deg med. Grunnen til at jeg her trekker fram dette punktet er nemlig at jeg ikke har tall på alle de gangene jeg har fått klienter i BEDRE FORM av å kutte NED på treningsmengden, og heller øke intensiteten og hyppigheten på øktene. Problemet er nemlig at slike oppsett veldig sjelden tar høyde for at du IKKE gjør noe annet enn å trene, og er ikke minst svært vanskelig for folk flest å følge over tid. Så tren heller utifra dine mål, ønsker, og ikke minst behov, og ikke sammenlign deg selv med alle andre! 

Spørsmål og/eller forespørsler? Send meg gjerne en direkte email!

Eller følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #hverdag #iform #Norge #kosthold #kardio #fit #fitness #blogg #blogginnlegg #trene #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg