hits

Her er hva som skjer om du slutter trene!


Mange tenker at det er viktig trene seg opp rett fr en ferie eller lignende, for s legge fra seg vektene og slappe av s fort man eventuelt har kommet i [bedre] form. Det kan rett og slett vre skadelig, og her er hva som vil skje med kroppen din om du slutter trene!

Les mer p: Corneliselander.com

Selv bare noen f dager eller uker fra treningssenteret kan gi utslag p kropp og muskulatur, og dette er grunnen til at jeg selv trener hele ret igjennom. Uansett hvor i verden jeg mtte befinne meg, og om jeg har tilgang p et treningssenter eller ei, og i dagens innlegg ser vi ogs nrmere p hva som faktisk kan skje om du slutter trene. Og ikke minst hvor fort det hele kan g...

Hjernen din forandrer seg
Alle vet at trening er sunt og bra for helsa og kroppen, men de frreste er klar over at det har effekt p sinnet og humr. En nyere studie skal visstnok ha funnet ut at en kortere pause fra dine vanlige treningsrutiner kan utlse endinger i hjernen, og forskerne fant at testobjektene fikk redusert blodtilfrselen til hippocampus - noe som i hjernen er knyttet til hukommelse og flelser. Og dette allerede etter bare 10 dager med hvile!

Les ogs: Iform med Cornelis

To uker gir markant drligere utholdenhet
hoppe over treninga i s lite som to uker kan faktisk resultere i et kraftig fall i maksimale oksygenopptak [VO2max] med omlag 10%. Og jo mer stillesittende du er, jo verre blir det. Etter en mned kan det falle ytterlige med 15%, eller nesten 20% etter tre mneder. S hvorfor er dette viktig tenke p? Vel, etter en lengre sommerferie kan du for eksempel plutselig ha problemer med n bussen, ta trappene p jobben, eller andre enkle hverdagslige aktiviteter du tidligere var ok med utfre. Og jo mindre fysisk aktiv du er, jo vanskeligere vil det trolig ogs bli komme i gang igjen...Gladmeldingen er dog at selv litt er MYE bedre enn ingenting, og underskelser har vist at de som bare legger inn et par kjappe kter i uka ogs p ferie opplever mye mindre nedgang i styrke og form!

Fire uker uten trening gjr deg svakere
I motsetning til utholdenhet, som stuper relativt raskt, har styrke en tendens til holde seg bedre. Likevel vil du ogs i lpet av normal sommerferie [uten noen form for trening] ogs her merke en dramatisk forskjell. Og de fleste vil merke tydelig svikt i styrken fra mellom to til fire uker med inaktivitet... En studie i Journal of Strength og Conditioning fra 2011 fant imidlertid ut at en gruppe menn som sluttet med styrketrening fortsatt satt igjen med en del av gevinsten fra treningssenteret opptil seks mneder senere.

tte uker=du begynner legge p deg
Du vil alts etter bare noen f uker med inaktivitet begynne merke effekten, og etter tte uker kan det plutselig bli vanskelig f p seg bukser og t-skjorter som tidligere passet lett. De fysiske forandringene i kroppen din kommer nemlig fort, og som Dr.Hameed sier til TIME "Du trenger gjre noen form for aktivitet [hver dag]". Og kroppen din vil takke deg for det!

S budskapet er tydelig; DU BR TRENE, og da kan du jo feks laste ned mitt nye gratis treningsprogram som du finner her.

Cornelis


WWW.CORNELISELANDER.COM



#Nettavisen #trening #fitness #hverdag #trene #iform #Norge #fitness #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Hollywoodtreneren

Promote Your Page Too Norske blogger