Barbie blir feit[ere], mens gutta blir glemt


Barbie blir tykkere, og gutta blir glemt… Komiker, Amy Schumer, er visstnok aktuell i rollen som ‘Barbie’… Synes du det i så fall er et riktig valg?

Les også mer på: Corneliselander.com


Amy Schumer, som lovte å flytte til Canada om Trump ble valgt [men som foreløpig ikke har flyttet] blir visstnok nå den neste “virkelige” Barbie. Disney og Mattel, som er produsenten av Barbiedukkene] går nemlig nå for en politisk korrekt versjon når de nå skal lage en filmversjon av dukken. Dette er imidlertid noe jeg personlig har lite til overs for, og grunnen er denne:

Komikeren Amy Schumer skal ifølge The Hollywood Reporter være i samtaler med Sony om å spille Barbie på det store lerretet, når Mattel nå prøver å adressere ‘issues of self-image’, som artikkelen så fint kaller det. Dette er i mine øyne helt feil valg på alle mulige måter, og særlig imaget hennes stemmer ikke overens med hva jeg mener en Barbiedukke bør symbolisere. Uansett er hun i hvert fall not my Barbie.

Les også: Cornelis treningsprogram for rå styrke

Grunnen til at jeg mener hun ikke er noe godt Barbie-materiale er ikke fordi hun er litt “fyldigere” enn originalen, men fordi hun i mine øyne verken oppfører seg som, eller ser ut som, noen Barbiedukke. Imaget hennes med ganske mange skandaler under beltestedet passer nemlig rett og slett ikke for rollen om å være noe forbilde for små jenter, og i tillegg er hun verken “unik” å se på eller for den saks skyld nevneverdig overvektig [siden det liksom skulle være mye av målet med å velge nettopp henne]. Så valget av Amy Schumer for rollen som den nye, mer “frodige” Barbie doll faller da på sin egen urimelighet.

Hun ser ikke ut som noen Barbiedukke
OK, så jeg snakker altså ikke om at hun ikke er like [sykelig] tynn som originalen, men at hun ikke har den klassiske, vakre looken som Barbie i generasjoner har prøvd å gjengi. Jeg snakker altså ikke om vekt, men at mye av det “uoppnåelige” ved å velge henne nettopp faller bort. Jeg har for eksempel det siste året sett utrolig mange vakre såkalte “plus size” modeller som imidlertid hadde passet helt perfekt i rollen. Så igjen dette handler ikke om hennes vekt, men min mening er at hun rett og slett ser alt for vanlig ut! For skal ikke en Barbiedukke nettopp være litt spesiell, og ha noe eksepsjonelt over seg? For hvis “Barbie” skal se ut som alle andre, er ikke da vitsen med hele konseptet borte?

I tillegg mener jeg det også er interessant hvordan media og filmbransjen er veldig fokuserte på å jobbe med anti-kroppspress rettet mot jenter, mens man ser ut til å være helt uforstående [les uinteressert] når det kommer til gutta. Ukentlig mottar jeg nemlig titalls emails fra særlig frustrerte unge gutter som sliter med kroppspress og jaget etter det å se “perfekt ut”. Og som mange skriver til meg føler de at det jobbes aktivt med å rette søkelyset om [det såkalte] kroppspresset rettet mot unge jenter, mens ingen ser ut til å bry seg når samme problemstilling kommer opp med gutta…

Så Barbie blir tykkere, og får et veldig vanlig utseende. Men når kommer den første, lett-overvektige Superman?

– Cornelis

HVA MENER DU? ER AMY SCHUMER ET RIKTIG ELLER FEIL VALG?  

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #fitness #hverdag #iform #kosthold #blogg #blogginnlegg #meninger #jul #trene #treningsbloggen #trener #CornelisElander

2 kommentarer
    1. Jeg begynner generelt å bli lei av at de skal velge å være politisk korrekte fremfor å faktisk følge opprinnelig manus. Barbie er høy, vakker OG tynn. Period.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg