Ti tips for en trent kropp

15.11.2016 - 19:31 Én kommentar


Ti ting du bør gjøre for å oppnå en trent kropp


Les mer på: Corneliselander.com

Det er klart for mine "ti på topp for en stram kropp", og hvordan du på enklest mulig måte kan oppnå din drømmekropp.

bestill_treningsprogram

1. Drikk nok [vann]! 
Dette er faktisk noe de fleste jeg snakker med og hjelper er overraskende flinke til, men vet du likevel hvor mye som er nok? Les mer om dette her

2. Nok protein?
Hvor mye protein du trenger å få i deg er faktisk veldig individuelt, og avhenger av faktorer som treningsmengde, aktivitetsnivå [hverdagen igjennom], og ikke minst hva du faktisk ønsker å oppnå. Likevel er de fleste offisielle proteinanbefalinger mye høyere enn hva mange har en tendens til å få i seg, og nei du får stort sett ikke i deg nok protein kun gjennom "vanlig, norsk kost" [som stadig oftere består av boller, brus, burger og pommes frites]...


3. Tren minst tre [3!] ganger i uken! 

4. Men ikke tren mer enn én time av gangen

Igjen; dette er en generell anbefaling, og det er selvsagt også de som kan ha behov for å trene mer (se for eksempel topptrente atleter og idrettsfolk). For den jevne nordmann er dog rundt 60 minutter av gangen nok, og hyppighet [altså hvor ofte du trener] er i mine øyne MYE viktigere enn at du strengt tatt trener så mye hver gang. Selv 10-15minutter på stuegulvet hjemme foran tv´en kan gjøre underverker . mer om nettopp det her.

5. Tren med en venn! 
Tren med noen som kan pushe deg til nye høyder, og ikke minst sørge for at du faktisk kommer deg på trening! Dette vil kunne gi deg både motivasjonsboost og hjelp, og om dette er en PT, venn, kollega, kjæreste, eller familiemedlem er egentlig helt uviktig så lenge det bare er en som kan gi deg en liten dytt når du trenger det som mest.

6. Ikke overdriv nå for så å dropp det senere... 
Et punkt jeg alltid prøver å fokusere på er at folk som starter opp med å trene ikke går i gang for hardt, for så å droppe helt ut av det etter kort tid. Nei, du kan ikke ta igjen treningen du eventuelt ikke har utført, og du vil heller ikke oppnå toppform med en gang selv om du trener aldri så mye. For å komme i mål med dine mål og ønsker bør du heller fokusere på å tillegge deg gode vaner som du kan klare å opprettholde året igjennom. Og det selv når det nå blir kaldere og mørkere ute...


7. Flere måltider
Enten man ønsker å gå opp eller ned i vekt kan faktisk det å innta flere proteinrike, sunne måltider hverdagen igjennom være smart, og de fleste av oss spiser rett og slett ikke [ofte] nok! 

8. Variasjon
Selv om det er lurt å ha et godt treningsprogram i bunn er det også viktig at du bytter på øvelser, rekkefølge, intensitet, vekt, lengden på øktene, ja til og med treningsmetoder. Husker du da du startet opp å trene, og du kjente effekt av alt det du gjorde? Vel, ved å trene på akkurat samme måte hele tiden så vil du miste mye av denne effekten, og det selv om du så skulle benytte "verdens beste treningsprogram".

9. La deg inspirere av andre! 
VI som trener mye kan enkelte ganger bli litt innesluttete, og tenk at det bare finnes én riktig vei å gjøre ting, noe som selvsagt ikke stemmer. Derfor synes jeg det selv er utrolig motiverende å følge alle de flotte nordmennene som for eksempel har kastet seg på min #CornelisUtfordring i sosiale medier, og jeg håper å se dine bidrag her!

10. Litt er MYE bedre enn ingenting! 
Og til slutt et siste punkt på lista; litt er MYE bedre enn ingenting. Ikke alle kan, eller har for den saks skyld kanskje et ønske om å trene masse hele tiden, og til dere vil jeg da igjen poengtere at så lite som 10-15 minutter om dagen kan gjøre underverker! og dette behøver heller ikke å være "rene treningsøkter", men for eksempel noe så enkelt som å gå til jobb, ta trappen framfor å bruke heisen, og ellers prøve å kutte litt ned på søtt og dårlig mat. 

Det er nemlig de enkle triksene i hverdagen som tilsammen gir best effekt, og som vil være en god investering for din egen helse og kropp. Så stå på, gi litt, og bli heller mer og mer gira på å trene mer etter hvert! Jeg er nemlig skråsikker på at også du kommer til å bli bitt av treningsbasillen etter hvert ;)

Spørsmål og/eller forespørsler? Send meg gjerne en direkte email!

Eller følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook


WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #fitness #Side3 #blogg #trene #Norge #iform #nyttår #fit #hverdag #treningsbloggen #trener #CornelisElander

Én kommentar

David

17.11.2016 kl.19:47

På hvilken måte er det bedre å spise ofte?

Skriv en ny kommentar

hits