Nei “sommerkroppen” er IKKE et skjellsord


Ordet er visst blitt “livsfarlig”, og også grunnen til at jeg nettopp har valgt å kalle min ny tv-serie på YouTube for det; SOMMERKROPPEN. Skal du tro overskriftene i landets mange aviser er nemlig dette snart verre enn å banne i kirka [ja, faktisk trolig hakket verre]…

Les mer på: Corneliselander.com

“Driter i sommerkroppen”, “Sommerkropp-protest”, og “motvekt til perfektjaget” er alle overskrifter du kan lese i mange av landets største aviser, der blant annet tidsskriftet Fett har tatt til orde for en motkampanje av hva de selv ser på som kroppspress og et forferdelig fokus på kropp og helse. Men hvordan kan et ord, som egentlig bare beskriver en tilstand, ønske, mål, eller rett og slett en forenkling av det så mange av oss kanskje prøver å jobbe mot, vekke så mye sinne og frustrasjon? Vel, det har jeg ikke noe ordentlig svar på, men det er i hvert fall tydelig at det vekker harme og irritasjon hos mange.

Likevel er det nettopp dette så mange også søker hjelp om å oppnå, og som de fleste av mine følgere også setter umåtelig stor pris på at jeg tar opp. Nei, vi snakker ikke om at alle har behov for eller nødvendigvis et ønske om å oppnå sixpack, sprettrumpe, og/eller store overarmer. Det vi isteden snakker om er at vi nordmenn faktisk TRENGER å fokusere mer på sunn helse, kost, drikke, og ikke minst det å trene [mer]. I dag sitter den jevne nordmann alt for mye, og spiser ikke minst alt, alt for mye usunn (og ofte farlig) mat. Så burde vi ikke da i realiteten heller snakke MER om “sommerkroppen”, og det å jobbe mot en sunnere, smartere, og mer fysisk aktiv livsstil? Å fronte overvekt, fedme, og usunn mat og drikke er i hvert fall ikke det vi bør fokusere mer på – for det ser det ut som vi allerede har gjort ganske mye av allerede….

Cornelis

8 kommentarer
    1. Du blander kortene her, kropp (utseende) og helse.
      Poenget, som har blitt frontet i media, er vel ikke det at nordmenn ikke trenger å leve sunt. Poenget er at det er et kroppshysteri uten like. Den kroppsfikseringen vi ser i mange sosiale medier og på nett, bidrar på ingen måte til en sunnere folkehelse.
      Selvfølgelig er det en viss sammenheng mellom det å ha god helse og kroppsfasong, men en kan såvisst ha god helse uten å ligne noe som helst på den sommerkroppen som frontes nå om dagen. Takk for meg.

    2. Niks, ikke enig der gitt, og nei jeg blander ikke kortene (les hele innlegget). Jeg snakker nettopp om at alle ikke skal være nødt til å ha/jobbe mot sixpack, sulmende overarmer, etc. men at denne kampanjen fronter (som et motsvar mot “kroppspresset”) at man bare bør beholde kiloene og ikke prøve å jobbe mot en sunnere, bedre helse. Med de overvekts- og fedme tallene vi ser i Norge i dag virker det heller ikke som det er så press/fokus på nettopp å spise sunnere/bedre og å trene mer, og det er nettopp DETTE vi bør fokusere på!
      Cornelis

    3. Lest flere av dine innlegg, og må bare si jeg digger hvor direkte du er! Er ikke nødvendigvis 100% enig i alt, men alt du sier begrunner du godt!

    4. Problemet med sommerkroppen er at man søker etter den perfekte kroppen for 2 måneder av året. Hvorfor ikke heller fokusere på helårskroppen? Hva med å sette fokus på en sunn livsstil, sterk kropp og god helse, hele året? Nei, jeg trener ikke for å få en sommerkropp, jeg trener for å få en sterk kropp som kanskje kan gi meg 15 år ekstra levetid, uten livsstilplager og sykdommer. Nei, sommerkroppen er bare bullshit, og skaper helt feil fokus.

    5. Det har blitt tabu å snakke om sommerkropp. Det skaper kroppspress, slankehysteri, spiseforstyrrelser etc. Jeg vil si at sommerkropp er et mål, akkurat som du sier. Fordi folk begynner å tenke på at de skal gå i mindre klær å har lyst til å føle seg vel og se bra ut?
      Jeg mener helt ærlig at det er bedre å snakke om sunt og usunt kroppsfokus. Hvis fokuset er at du MÅ se sånn eller slik ut, så kan det kanskje bli feil. Likevel, så skjer det noe ekstremt viktig når vi begynner å fokusere på kropp. Folk innser at de har lagt på seg, fått usunne matvaner og en inaktiv livsstil. Dette er ting som overhode ikke er bra for helsa på noen som helst måte. Hvis disse, med sommerkroppen som mål, faktisk begynner å trene og spise sunnere, så oppnår de fantastiske helsefordeler. Fedme og inaktivitet har blitt et helseproblem og et samfunnsproblem.
      Jeg tror ikke sommerkroppen er problemet. Det er derimot en utfordring å få folk til å forstå at de ikke bare skal nå målet, men også opprettholde det når høsten kommer.
      Jeg er en av de som bruker sommeren som motivasjon til å faktisk sparke meg selv i ræva. Det har gjort at jeg spiser sunnere og er mer aktiv. Det er ikke mye negativt i det!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg