Vil ikke Bent Høie redde ungdommen?


Helseminister, Bent Høie, går imot et forslag om å forby salg av røyk og tobakk til de som er født etter år 2000. Vil han ikke det beste for de unge?

Les mer på: Corneliselander.com

Helseminister, Bent Høie, sier denne uken at han går imot Den Norske Legeforening ønske om å forby salg av røyk til alle født etter år 2000. Så vil ikke vår helse- og omsorgsminister det beste for den yngste generasjon?

Les også: 12 åring ber om treningshjelp

– Jeg støtter Legeforeningens intensjon om en tobakksfri generasjon, men ikke dette forslaget, sier blant annet Høie til Nettavisen, og følger opp med at han har foreslått å innføre reklamefrie tobakkspakninger ved siden av også å jobbe med en ny tilsynsordning for aldersgrense ved tobakksalg. Så er ikke dette kanskje nok? Bør vi virkelig nekte de yngste å få kjøpe røyk i butikken? Vel, Legeforeningens president, Marit Hermansen, har imidlertid dette å si: – Vi har lenge hatt som politikk at vi vil fase ut røyk innen 2035. Dette er et tiltak for å nå dette målet. Vi ønsker en tobakksfri generasjon, sa Hermansen til Aftenposten tidligere i uken.

Min mening
Så her er imidlertid min mening om temaet: ja, jeg er for at vi bør prøve å begrense tobakksinntaket til nordmenn flest, og vi bør tilrettelegge for å dempe både bruk og antallet personer som begynner å røyke. Om man bør benytte seg av tiltak som forskjellsbehandler, er jeg imidlertid veldig imot, og personlig mener jeg dette blir litt for mye av et kontrollsamfunn. Samtidig mener jeg det også vil være bedre uheldig om slike tiltak gjør at folk ender opp med å smugle inn, eller på andre måter går til anskaffelse av tobakk på en ulovlig måte, og at man slik nettopp mister litt av oversikten og kontrollgrunnlaget som i dag ligger til grunn når det selges lovlig over disk til de yngste. For om junior i huset kjøper røyk på gata er det nemlig ingen som sjekker “legg”, noe man i hvert fall har mulighet til i norske butikker i dag. Og slik nettopp sørge for at de aller yngste i hvert fall ikke får tak i giften…

– Cornelis

WWW.CORNELISELANDER.COM

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

#Nettavisen #trening #tobakk #meninger #tren #Side3 #blogg #blogginnlegg #godmorgen #Norge #trene #treningsbloggen #trener #CornelisElander

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg