Greit å sjikanere de som trener – mest


Greit å sjikanere de som trener mest! Ja, slik velger jeg å oppsummere de siste dagers tilbakemeldinger på et par saker jeg har lagt ut her på bloggen og facebook siden. Trener du hardt, stiller i feks fitness, eller ellers bryr deg [litt over gjennomsnittet] om kosthold og trening; ja da må du regne med å få høre det!

Les mer på: Corneliselander.com

Jeg har i mange år fått høre at jeg er kjedelig [fordi jeg ikke drikker, røyker, eller spiser usunn mat], “treningsnarkoman” (fordi jeg trener 5-6 ganger i uka), og at jeg selvsagt ikke bør ha meninger om noe som helst [fordi alt jeg “selvsagt” bryr meg om er størrelsen på overarmene mine, og hvor høy eller lav fettprosenten min til enhver tid måtte være..]. At jeg da blant annet spilte sjakk profesjonelt som liten, har Forrest Gump som min favorittfilm, og ellers liker meg best med en kopp espresso i hånden i små landsbyer i Frankrike og Italia, er da sannheter som kanskje ikke stemmer så godt inn i denne “virkeligheten” og båsen som mange har satt meg i 🙂

Jeg har alltid vært en litt “underdog”, og liker ellers å stå med de som ufortjent får mest kritikk av “massen”. Derfor reagerte jeg også kraftig da jeg her om dagen la ut et formbilde av en fitnessutøver [fra scenen, under en konkurranse], og så de hatmeldingene og kritikken som haglet inn. “Stygt”, “æsj”, og “dette ser IKKE bra ut”, var noen av ordene som tikket inn, og selv om du personlig kanskje ikke har som mål eller ønske om å se slik ut eller “bli så svær” og muskuløs, så mener jeg det både er greit å holde slike kommentarer for seg selv og ikke minst respektere andres ønsker om egen kroppsform.

Sakens kjerne

Selv kritiserer jeg ALDRI noen for hvordan de ser ut, og selv om jeg er en ivrig kjemper for at vi alle bør spise sunnere og trene mer så har jeg også forståelse for at enkelte vil velge å ikke følge mine råd. Og jeg respekterer deg uansett hvordan du måtte se ut, velge å trene, eller hva du måtte like å spise. Ja, og det selv om du skulle være så gal at du spiser potetgull 😉

Så tilbake til åpningen, og hvorfor jeg reagerer så kraftig på dette. Vi nordmenn trener og spiser generelt ikke sunt nok, og fire av fem nordmenn er ifølge en stor norsk undersøkelse utført av Norges idrettshøgskole ikke aktive nok. Og da mener jeg det blir ganske så ironisk at vi velger å komme med regelrett sjikane, og kritisere de som faktisk velger å legge ned en innsats og stå på hardt. I dag er det nemlig slik at våre beste fitnessutøvere blir (både av profiler i media, og samfunnet generelt) hånet og kritisert for “bare å posere”, mens de samme utøverne blir skrytt opp i skyene og får heder og ære i utlandet… Det er ikke en sportsprestasjon, sier enkelte. Nei, i motsetning til de flotte prestasjonene av deltagerne på feks 100 meteren for herrer tidligere i høst er det kanskje ikke det…

– Cornelis

#Nettavisen #trening #trene #iform #fitness #Side3 #treningsbloggen #trener #CornelisElander

17 kommentarer
    1. Kunne ikke vært mer enig!! Å kritisere alle som er for tunge eller late er fullstendig tabu, men løfter du en vekt for mye eller har litt musker, da er du straks manisk, ensporet, litt dum eller bolehue. Og gjerne etterfulgt av Æsj eller Stygt!!
      Helt utrolig unødvendig!!

    2. Du er først og fremst en fagperson, med god kunnskap og kompetanse om trening, helse og kropp. Kritikken du mottar etter innlegg du skriver, kommer kanskje fordi folk flest som er uenig med deg, nettopp ikke innser at du er en fagperson. Kan hende tenker de at du skriver en blogg for bloggens skyld, og oppfatter meningsinnholdet som kontroversielt og at du har en egen agenda.
      Jeg tror mange først og fremst reagerer på prestasjonssamfunnet vi alle er en del av, og føler flere og flere krav i hytt og pine for å anerkjennes og føle at man strekker til. Antageligvis er kritikerne dine av den oppfatning at du er nok en talsperson som mener at alle burde få til å være tynn, men samtidig sterk, være ambisiøs og se bra ut, samtidig som man tar høyere utdannelse, har strålende karriere og attpåtil har det som plommen i egget på privaten/i eget sinn. Jeg forstår derimot at også du reagerer på medienes innflytelse og samfunnsutviklingen. Derfor er det synd at du blir kritisert, når du egentlig forsøker å være på samme lag. Av og til synes jeg du åpner veldig opp for debatt, jfr. “dette bør man aldri spise” og “dette skjer med kroppen din når du drikker alkohol (som egentlig er ren gift)”. Du gjør nok dette for å skape debatt på viktige momenter, og det er sannsynligvis nettopp debatt og refleksjon som skal til for å forstå at man ikke trenger å lykkes på alle arenaer. Har man en noenlunde god helse, er fornøyd med seg selv fysisk og har en hvilken som helst jobb eller utdanning holder det plenty i et av verdens beste land. Når ble det noe negativt å være A4 egentlig?
      Dette ble en avhandling, ikke det som var meningen. Stå på, mye av det du skriver er ett skritt i riktig retning for god helse og selvfølelse for ethvert menneske (dersom man selv ønsker å tolke det du faktisk skriver, og ikke legger ord i tastaturet ditt). Ha en forts. fin dag!

    3. En person som velger å hedre fantastiske prestasjoner som krever år med dedikasjon, hjelpe og veilede de som trenger hjelp og motivasjon til å foreta større og mindre livsendringer blir kalt en selvopptatt idiot Kim Ringstad?
      Synd at kjernen i artikkelen ikke blir forstått, poenget er her at alle har rett til å ta sine egne valg og leve livet slik de ønsker, men at man ikke har rett til å kritisere andre for de valgene de tar basert på at de er andre valg enn de man selv velger å følge:)
      Jeg støtter andre meninger, men respekterer ikke usakelige kommentarer. Bra vinkling på arikkelen Cornelis fortsett å løfte slike prestasjoner opp i lyset slik at vi andre kan motiveres til større ting! Trening eller ej!

    4. Fagperson, nei. Motivator, ja. Og det at du spiser sunn, naturlig mat og ikke røyker er utelukkende positivt, men proteinpulver kommer ikke under “naturlig”.
      Men litt spent på din profesjonelle sjakk-karriere som liten, kan du fortelle om den? Jeg trodde Magnus Carlsen var den eneste vi har hatt der.

    5. Hver gang du kommer med en påstand eller forteller om en undersøkelse eller lignende er det fint med kilde, eller en sak å vise til. “ifølge en norsk undersøkelse av Norges idrettshøgskole”. I 2007, igår eller hva?

    6. Å være ensporet fitnessfreak er kjedelig.
      Å være overvektig og utrent er et folkehelseproblem.
      Elander pirker i såre følelser. Ikke alltid like greit, men uansett bedre enn alternativet.
      Stå på, ikke la noen tie deg.

    7. Dere hauser opp Cornelis eller er det Corny du heter?
      I California kan man kjøpe alt som mega mass, aminosyrer og masse andre ting som er ulovlig i Norge. Bak de musklene dine ser jeg spor av anabole steroider dessverre, så derfor imponerer du ikke meg. Jeg har vært ren hele livet, har ikke like bra kropp som deg, men har i hvertfall god samvitighet. Jeg vet at jeg er ren og pen.

    8. Slapp av Cornelius. Det sitter mange med bleikfeite pappakropper der ute som bare er minsunnelige på at en del av oss har tid, energi, motivasjon og selvdisiplin til å trene og også ser bra ut. De har heller ikke fått med seg helsegevinsten både fysisk og psykisk regelmessig trening gir. Sosiale medier gir i dag i tillegg alle som sitter og egentlig er misfornøyde med seg selv muligheten til å syte, harselere og sparke oppover i et forsøk på å gi seg selv et boost eller trekke andre ned på deres eget nivå. Er nok mye det dette handler om.

    9. Det er greit å sjikanere de som trener mest og samtidig MÅ ta bilder av det hele tiden. Ingen som sjikanerer de som trener, har ett sunt forhold til seg selv og som ikke på død og liv må legge ut ett hard-core treningsbilde gjerne med en kommentar at man synes kroppen ser dårlig ut.

    10. Guro Grøgaard-Mæhlum: Hadde de feite, tunge late menneskene lagt ut bilder hver eneste dag og skrytt av det så tror jeg at de hadde fått høre det de og, tror du ikke?

    11. Folk sjikanerer de overvektige også, og jeg tror det er de samme mekanismene som er i spill ved begge tillfeller. Hvis man trer ut av det forventa kroppsidealet vil samfunnet prøve å regulere deg tilbake til normen. Kankskje fordi samfunnet føler seg truet, hvem vet? Sier vel mer om samfunnsmekanismene enn ytterpunktene i samfunnet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg