Slik kan vi få ned sykefraværet i Norge

Det er ofte snakk om hvordan vi kan få ned det stadig økende sykefraværet i Norge, mens jeg sjelden ser noen som egentlig har en enkel [og god] løsning på problemet. For i mine øyne er det nemlig bare én måte å virkelig fikse det på…

Les mer på: Corneliselander.com

Du må trene mer, og spise sunnere! 
Så hva bør gjøres, spør mange seg. Vel, det har de siste årene vært mang en debatt om emnet uten at det [i mine øyne] ser ut til å ha gitt noen nevnverdig effekt på problemet. For det er nemlig noe folk flest ikke vil snakke om, eller eksperten vil nevne, og det er det som virkelig vil gi resultater; du må spise sunnere og trene mer! Ja, for når jeg i sommer nevnte den usunne maten folk flest bør styre unna så fikk jeg også så øra flagret og fikk beskjed om at jeg oppfordret folk til å “leve kjedelig” og innta “for ekstrem mat”… Kritikerne er gjerne de samme som samtidig liker å anbefale folk flest å kose seg burgere, pølser, og bøtte nedpå med brus og øl, men det er visst ok for; “man må jo leve også!”. Klart, og jeg (og alle de andre i Norge som spiser sånn “kjedelig” mat) lever da også, men man prøver, og bør vel også, ta litt eget ansvar for kropp og helse? For det å trene regelmessig og spise sunt/sunnere har helt klart også likhetstegn med å få ned sykefraværet!

sykefravc3a6r-4kv-2010-regioner

Én hake…
Så veldig enkelt er svaret å få flere aktive nordmenn som også spiser sunnere.. Fjern momsen på frukt&grønt, og trening, så bør vi komme i mål. Egentlig ikke så vanskelig! Og flere studier stemmer i med meg om at regelmessig mosjon og trening + et sunt og godt kosthold fører til sunnere, mer opplagte [og ikke minst arbeidsføre] innbyggere. Likevel er det én hake.. En studie gjennomført i Holland viste nemlig at hard trening minst tre ganger i uken kunne redusere sykefraværet, mens trening med moderat til lav intensitet hadde svært liten [om ingen] effekt på dette. Dette taler igjen for min vanlige regle om du bør; trene hardt, kort, hyppig, og riktig… 

Personlig mener jeg dog at litt trening, uansett om det vil være utslagsgivende med tanke på sykefraværet eller ei, er viktig å få til. Så stå på! 
PF profil bilde
Hilsen fra trener´n din i Hollywood!
Cornelis

#Nettavisen #trening #iform #meninger #Norge #bilder #Side3 #trene #treningsbloggen #CornelisElander 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg