10 ting du aldri bør spise eller drikke

Iform med Cornelis:

Her er 10 ting jeg mener du aldri bør spise eller drikke!

Les mer på: Corneliselander.com

10 ting du aldri bør spise eller drikke
Ok, så før noen setter i gang å angripe meg; dette er ti ting jeg altså personlig ikke ville kjørt i meg, og som jeg mener heller ikke du bør drikke eller spise. Du må gjerne være uenig, men dette er altså drikkevarene og maten som jeg selv mener man bør hoppe over…

1. Pommes frites
Om det er én ting jeg virkelig er stor motstander av så er det pommes frites, eller “french fries”. Dette er HELT uten næring, og noe du så absolutt bare bør styre unna! 

Neste på listen er også noe jeg mener du ALDRI bør kjøre i deg; 

2. Potetgull… 
Bare dropp det – vær så snill! 

3. Burger og pølser… 
Jo da, om du lager burgeren hjemme selv, og du har rent kjøtt, litt salat og for eksempel en skive med agurk eller tomat så kjør på! Dessverre lager/spiser nær sagt ingen av de som spiser burger den på denne måte, og når det kommer til pølser har jeg bare én ting å si; NEI! 

5. Alkohol
Ja da, det er sommer, det er sol, det er varmt i været, det er fest, osv. Det finnes alltids en grunn for å drikke, men i mine øyne også alltid noen veldig gode grunner for å la være… Alkohol er som jeg har sagt i en årrekke “ren gift for kroppen”, og skal du i tillegg prøve å holde en viss kroppsform er dette IKKE veien å gå. Ikke bare kan det være rent skadelig for lever og helsa forøvrig, men det vil i tillegg sette deg mange hakk bak og stoppe muskelutviklingen som vi vel alle så hardt prøver å oppnå ved å trene [?]… 

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook 

6. Brus
Soda eller brus hører i mine øyne ikke noe sted hjemme i et hus der fokuset er på tøff trening og et godt kosthold. Skal man komme iform, eller opprettholde kroppsformen, bør du etter min mening aldri kjøpe inn eller ha dette i heimen! 

7. Ikke erstatt vann med saft! 
Jo da, det finnes sukkerfri alternativer, men likevel er jeg stort sett en motstander av dette. Og jeg vil ikke anbefale noen å erstatte vann med saft! Gjør det heller ikke til en vane at barna få “morsomt vann” for at det skal gå ned – da dette gjerne bare er første steget mot videre å bli avhengig av søte drikker ([es brus]… 

8. Bensinstasjonsboller… 
Jeg mener altså ikke at du aldri skal kunne få kose deg med nylagde boller hjemme, eller for eksempel stikke innom bakeren og kose deg med et skolebrød av og til (selv ELSKER jeg sistnevnte, og er en av de tingene jeg savner mest fra Norge!)… MEN; de fæle, uttørkede du finner på din lokale bensinstasjon bør du imidlertid droppe…

Les også: Kom i superform! 

9. “Sjokoladebarer”
Om det ikke står protein foran mener jeg du bør styre unna de såkalte “sjokoladebarene”. Dette betyr ikke det samme som at jeg aldri mener du skal kan få kunne unne deg en sjokoladebit, og en av de få, søte kveldssnackene jeg anbefaler er nettopp en liten bit mørksjokolade av og til. Imidlertid er dette ment som litt lovlig kos på slutten av en lang dag, og det å derimot gå rundt og “gomle” i seg sjokolade for eksempel i lunsjpausen, eller på vei til eller fra trening, er jeg imidlertid sterkt imot! 

10. Riskaker
En annen ting mange har hatt som tradisjon å kjøre i seg er de såkalt “sunne” riskakene. De eneste (i mine øyne) som kan ha godt av dette er atleter, eller de som trener ekstremt hardt, og som kan ha behov for mat med ekstremt høy GI [glykemisk indeks]. For “vanlig folk”, eller de som ønsker å stramme opp eller gå ned i vekt, er dette noe man bør hoppe glatt over! 

HAR DU NOE DU VIL LEGGE TIL PÅ LISTEN? 

Og som alltid; DEL GJERNE!! 
Cornelis

#Nettavisen #trening #iform #sk2015 #bilder #blogg #trene #sommer #sol #ferie #fri #kost #mat #innlegg #mat #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

53 kommentarer
    1. Vinaigrette – den såkalt sunne varianten av dressing
      Ofte mer kcal enn den tradisjonelle dressingen, men fordi at den ikke er basert på rømme eller majones blir den sett på sunnere..
      1 ss olje = 100kcal
      Vinaigrette lages ved å blande olje, eddik, sukker og en form for smak.. you see?

    2. 10 ting man aldri bør spise:
      1. Grønnsaker
      2. Frukt
      3. Grønnsaker
      4. Frukt
      5. Grønnsaker
      6. Frukt
      7. Grønnsaker
      8. Frukt
      9. Grønnsaker
      10.Frukt

    3. Det hadde vært om du begrunnet hvorfor du ikke vil spise dette. Generelt skeptisk til slike lister som utelukker enkelte matvarer. Det handler om moderasjon og mengder.

    4. Spiser og drikker alt dette iblant, og er allikevel slank, sunn, frisk og veltrent. Alt med måte som det heter, og det er fullt mulig å kombinere en normal sunn livsstil med det å slå ut håret iblant og kose seg med det man måtte ønske. Å ha fokus på kosthold og helse er viktig, men Elander og likesinnede blir for meg fanatikere, noe som ikke er positivt uavhengi av agenda.

    5. spis med måte så går det bra. dette er overdrevet har selv frisk og veltent kropp, koser meg likevel av og til dette e bare teit

    6. Her ble jeg faktisk positivt overrasket. Kostholdet mitt kunne med fordel vært bedre, noe jeg er godt klar over selv, og regnet derfor med å kjenne meg igjen i flere av punktene her. Men nei, da!
      Av alt det som er listet opp her, spiser jeg kun 3 av dem:
      1) brus
      2) burger
      3) sjokolade.
      MEN!
      Brusen er lettbrus (pepsi max). Det er kanskje ikke noen brukbar unnskyldning, i og med at lettbrus visstnok skal være djevelen i brusverden (etter det man leser i mediene), men jeg liker å tro det er sunnere å tylle i seg pepsi max enn cola, i alle fall. Sistnevnte smaker sukkerlake, så ingen problemer med å holde meg unna DEN iaf. Ugh.
      Burgerne er vegetariske. Sunne kan de vel kanskje ikke sies å være likevel, men jeg tror heller ikke de er særlig usunne.
      Sjokoladen… Vel, den har jeg faktisk ingen unnskyldning på ;p

    7. Syns litt synd på mennesker som nesten bare spiser mat fordi det er sunt, jeg. Jeg spiser såkalt “søppelmat” når jeg vil og ganske ofte. Spiser jeg sunn mat er 90% av grunnen fordi jeg liker det, ikke fordi det er sunt. Jeg er tynn og veltrent jeg, men kan også legge til at jeg elsker å løpe og løper flere ganger i uka. Så lenge jeg holder kroppen i den formen jeg har nå så fortsetter jeg med det “ille” kostholdet mitt og spiser både burgere og pommes frites med god samvittighet😉

    8. Nr 4 skal man ikke ha i seg. Så derfor tok han ikke med nr 4. Behøver ikke ha det med når man ikke skal ha det i seg.

    9. Dette blir for dumt, han vet jo ikke hva han snakker, man kan jo ikke leve på vann. Må ha kalorier for leve det er det i saft.. det er jo 90 prosent vann i saft, Har spist alle det farlige du skriver om hele livet, viktig å kose seg

    10. Kostholdet skal bestå av:
      15 % proteiner rent kjøtt er selvsagt best (EGG,kjøtt okse (Q10 30 mg ikke mer det), fjærkre , Fisk )
      55 % Karbohydrater grove ikke raske
      30 % fett 10% flerumettet,10 % enumettet, Og 10 % mettet.
      Bruk bare produktene fra protein fabrikken dersom dere har trent i hardt i 1 time da tregner kroppen å erstatte veske og elektrolytter.
      Drikk ca 1,2 liter til 1,5 liter. . mere hvis dere driver med hard trening i tropevarme.7,5 dl av veske inntaket kommer fra maten.
      menn 2500 kcal kvinner 2000 kcal. Proffesjonelle idrettsutøvere trenger litt mere næring.
      ikke spis mer en totalt 5 gram salt. Begrens intaket av rødt kjøtt litt, spis mer fjærkre og fisk.

    11. Man kan kose seg med hva man vil, men med moderasjon. Det viktigste er at basiskosten er sunn, og at man har god variasjon. Ikke glem å kose dere!

    12. Helt enig Cornelis 🙂
      folk tror øl smaker godt, da har dem ikke smakt “mutant BCAA 9.7 Watermelon”
      så mange som skriver negative ting, folk skjønner ikke hvor morsomt det sunne treningslivet er.

    13. Assistent skriver som han er lege, tydligvis ikke menn skal ha 3000kcal damer 2500kcal, ikke tør han stå frem med eget navn, Jeg skjønner at han ikk tør stå frem.. toppIdrettsutøvere kan trenge opp til det dobbelte.

    14. Meeeget trist og egentli ganske sykt innlegg.
      Ting som dette er med på å gjøre folk syke og utvikle spiseforstyrrelser. Tenk over hva du skriver!!! Er bare tull alt det som står her, det er ingen som har vondt av å spise NOE av det som står på listen din, så lenge det ikke blir for mye.
      Jeg angriper deg ikke, du må for all del bare holde deg unna alt du har på listen, men når du i din posisjon skriver noe som dette blir det bare trist.
      Hvor mange jenter tror du nå sitter med dårlig samvittighet etter å ha lest dette?

    15. Ting du aldri bør spise? Gift, sagblader, kubæsj osv… Ikke bruk tid på den bloggen her. Det han sier er enkelt og greit : Ikke lev. Drikk vann og tygg gress akkurat som ei ku… Jeg spiser både pf og potetgull, drikker brus og røyker. Merkelig at jeg e i toppform. Hvorfor? Fordi jeg jobber fysisk, altså ekte trening.

    16. Heller alt over en,
      Frostveske,
      Rottegift,
      Luthalm,
      Silo,
      Maling,
      Tånegler,
      Fluesopp,
      Kebab,
      Lsd,
      Salmiak…..

    17. God liste 🙂 Som jeg forstår er det en liste over ting man skal unngå for best resultater, ikke hva man aldri skal spise 24/7/365. Er man aktiv så kan man godt unne seg litt av alt det her iblant. Hvis man mener skribenten er satan sjøl fordi han påpeker at pommes frites er tomme kalorier uten næring så er det nok enda lurere å unngå ting på listen 🙂 Trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at feit mat og alkohol ikke bidrar noe som helst til bedre form, så er synd at folk blir irritert av at noen med kunnskap på området vil hjelpe til å informere om det.

    18. Ja det stemmer nok sikkert det Kjell, men det er ikke slik han fremstiller det. Synd at en tulling som dette får spalteplass på Nettavisen…

    19. Hei Cornelius. Hva løfter du egentlig i benkpress, knebøy og markpress? Hvorfor se stor ut når man egentlig ikke er sterk? Body building er ut … Power lifting er for riktige menn!

    20. Nå må dere være litt greie her da, folkens! Han skriver jo helt til å begynne med at dette er noe han personlig ikke ville ha kjørt i seg, og det er vel ikke noe galt i at han råder folk til å gjøre det samme?
      Selv er jeg mest enig med det Jølle skriver:
      “Man kan kose seg med hva man vil, men med moderasjon. Det viktigste er at basiskosten er sunn, og at man har god variasjon. Ikke glem å kose dere!”
      Alt med måte, er det noe som heter.
      Uansett, synes jeg mat- og drikkevarene Cornelis trekker frem absolutt er noen av verstingene, så listen hans er god, den.
      Dere bør også forstå at denne listen er rettet mot folk som ønsker å få mest mulig ut av treningen sin, og ikke mot folk som bryr seg filla om dette. Hvis man har et ønske å komme mest mulig i form, få markerte muskler osv., nytter det ikke å stappe i seg potetchips og sjokolade hver eneste kveld. Dette er tross alt en treningsblogg og ikke en matnytelsesblogg!
      Legger med litt tillegginformasjon om hvorfor jeg tror Cornelis er negativ til akkurat disse mat- og drikkevarene:
      1. POMMES FRITES: Friteres i vegetabilsk olje på høy temperatur som gjør at oljen omdannes til transfett. I tillegg bruker trolig gatekjøkken, restauranter og andre den samme oljen om igjen for å spare penger. På toppen av dette, blir stivelsen i poteten omdannet til akrylamid når den blir utsatt for en temperatur høyere enn 120 grader. Akrylamid hevdes å være kreftfremkallende ved inntak av store mengder. Sist, men ikke minst, benyttes det vanligvis store mengder salt sammen med pommes frites – som selvsagt ikke er bra.
      Her er et par gode artikler for de som trenger dokumentasjon:
      http://www.fedon.no/Transfett+%E2%80%93+hva+er+det+og+hvor+finnes+det%3F.9UFRrU1M.ips
      http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6496&Main_6157=6263:0:25,6269&MainContent_6263=6496:0:25,6277&Content_6496=6178:88076:25,6277:0:6562:19:::0:0
      2. POTETCHIPS: Samme som med pommes frites, bare at potetchips er enda verre. Potetchipsen varmebehandles enda hardere + at det vanligvis tilsettes mer olje og salt pr. gram vare.
      3. Som Cornelis skriver, er det ikke noe i veien for å lage en hjemmelaget burger av sunne ingredisenser. Nå er det blitt vanlig med kjøttdeig uten tilsatt salt også, så det burde være en smal sak å få til dette. Problemet med de burgerene man kjøper på utestedene er at de ofte inneholder dårlig fett, stivelse, sukker og mye salt. I tillegg dynker man dem ofte med usunne dressinger.
      Feilen med burgerene og pølsene man kjøper er at de er bearbeidet på en måte som gjør dem usunne. De er tilsatt mye salt, røkt eller konservert med natriumnitritt (tilsetningsstoffet E250) og natriumnitrat (tilsettningsstoffet E251).
      Les mer om bearbeidede kjøttprodukter her:
      https://erdetsunt.wordpress.com/kjott-og-helse/hva-er-bearbeidet-kjott/
      En måte å gjøre pølsene sunnere på (egen erfaring), er å kutte dem opp i små biter og koke dem i en kjele med vann for å redusere mengden av skadelige stoffer. På denne måten vil mye av saltet og de andre stoffene forsvinne ut i kokevannet.
      4/5. ALKOHOL: Dette er vi nok ikke skapt til å få i oss, nei. Helt enig med Cornelis her, selv om jeg forstår at det kan være vanskelig å holde seg unna for noen.
      6. BRUS: Dette er ikke noe vi behøver å få i oss. Er ikke annet enn vann tilsatt smakstilsetninger, mye sukker og/eller søtningsstoffer. Gjør man det til en vane å drikke vann, så mister man etterhvert lysten på brus.
      7. Saft bør ikke erstatte vann som tørstedrikk. Helt enig. Hvis man skal drikke saft, bør man holde seg til lettvariantene helt uten tilsatt sukker, og bruke små andeler saft og blande ut i mye vann.
      8. BENSINSTASJONSBOLLER/KJØPEBOLLER: Disse tilfører vel ikke kroppen stort annet enn tomme kalorier og skyhøy blodsukkerstigning. Veldig mye sukker i industriboller! Lag heller egne boller hjemme uten sukker. Erstatt også det raffinerte hvetemelet med speltmel eller andre sunnere meltyper hvis mulig.
      9. SJOKOLADEBARER: Ikke noe i veien med dette punktet heller. Her mener han slik som jeg forstår det at man ikke bør erstatte ordentlige måltider med sjokoladebarer og sjokolade. Dette er jo riktig. Sjokolade og sjokoladebarer inneholder som oftest store mengder sukker og fett, og dette er den verst tenkelige kombinasjonen hvis man ønsker å holde vekta, dessuten fungerer denne kombinasjonen også slik at man får lyst til å spise mer:
      http://www.dailymail.co.uk/health/article-2546975/One-twin-gave-sugar-gave-fat-Their-experiment-change-YOUR-life.html
      http://www.dietdoctor.com/sugar-vs-fat-on-bbc-which-is-worse
      10. RISKAKER: Har ingenting å tilføye på dette punktet. Helt enig med Cornelis her!

    21. Hvorfor er det så mange som kommer med negative, usakelige kommentarer? Han opplyser faktisk bare om hvilken type mat som er fullstendig bortkastet og lite godt for kroppen. Det betyr faktisk ikke at en aldri kan røre noen av disse matvarene. Men, for å være ærlig lever jeg utrolig godt uten..

    22. Farlig å blande sundhed og det å få en fin kropp. Ikke sunt med cola light, men hvis du vil drikke brus og unngå for mange kcal så er light bedre enn cola. Hvem trodde at Pommes Frites bare har 130 kcal pr 100g? Skulle likt å høre noen som har en bra utdannelse innenfor faget gå igjennom alle disse fitness produktene. Fint å unngå alkohol, men så kan du se deg selv i speilet og være stolt av din kropp når de fleste andre slapper av og nyter et godt selskap med et par glass vin. Savner og fokuset på at folk stresser seg til fitness lokalet og vaser rundt i bakterier. Hva med en runde golf med noe god mat og drikke etterpå – hva er det beste valget for kropp og sjel?

    23. Cornelis har rett, helt rett. Det er ikke vanskeligere enn som så om man vil holde seg forholdsvis slang og smidig. Jeg følger de samme levereglene, og føler meg vel. Men. I tillegg må man selvsagt vær fysisk aktiv, med måte. Trim er mitt valgspråk. Trim og myke bevegelser. Litt fysisk aktivitet hver dag med hus og hagearbeid feks. En gå og joggetur i skogen/naturen minst et par ganger pr uke. Et par joggesko. Det er ikke værre. Treningsstudioer kan man bare holde seg unna. Gymnastiske øvelser på stuegulvet holder masse. Sit ups, pushups osv. Tøy og bøy. Kom igjen folkens. Og til slutt. Ikke vær redd havets delikatesser. Det gir både proteiner og påfyll for muskler og ledd. Lykke til.

    24. Ting man ikke bør spise/gjøre:
      1) Anabole sterioder
      2) Dropp sprøytene med testosteron
      3)Oppfør deg som folk, ikke en tulling som formaner hva andre ikke skal
      4)Ha det morro, lev som folk
      5) dropp alt dopet ditt, du dør før oss som spiser en burger i blandt.
      6)Hold deg unna botox, du ser bare ut som en kjempesterk jente.

    25. Imponerende hvor mange folk som går rett i forsvarsfella i kommentarfeltet her.
      Han skriver “Jeg mener”. Ikke “Jeg beordrer/formaner”.
      Samtidig, så er alt han lister opp relativt godt kjente varer vi kjenner veldig godt til før, og som vi VET innerst inne at vi ikke skal spise.
      Så joda. Bra jobba dere som reagerer og kaster dritt, dere har både lest innlegget og tatt til dere det innlegget sier, ikke så mye mellom huene på dere, eller?

    26. Må le av dere som tydeligvis føler dere truffet og slenger med leppa tilbake. Det går fint an å spise disse varene og holde seg slank/trent, men hva med innsiden? Ikke bare din, men fremtidige generasjoner som vil lide pga. alt du putter i kroppen. Det du spiser nå høster du om 10-20-50 år, handler om å tenke langsiktig. Hvorfor har livsstilsykdommer som kreft og så videre eksplodert de siste tiårene? På grunn av at mannen i gata er ignorant og uvitende og lar seg for lett friste av matvarekjedene, reklamer osv. For all del, bare vær en egoist og putt i deg hva du vil fordi det ikke plager deg akkurat nå, men synes synd på deres fremtidige generasjoner. Ikke bare fordi de arver hva du har puttet i deg, men sannsynligvis holdningen din også.

    27. Folk må roe seg ned. Dere oppfører dere som han sier dere ikke får LOV til å spise/drikke dette. Å hvis folk ikke allerede har forstått at ingen av disse tingene er ekstremt usunt, så bør dere heller ta tak i dere selv. Spis og kos dere for all del, men han skriver bare sannheten. Ingen grunn til å hyle og skrike over sannheten:)

    28. Ok, jeg skal ikke henge meg opp i synsing og folks meninger om hva man bør spise, men jeg tar meg likevel tid til å rette en direkte faktafeil:
      Pommes “helt uten næring”?
      http://www.matvaretabellen.no/pommes-frites-gatekjoekken-06.738
      16% fett (derav hovedandelen umettet)
      “Fat provides the main fuel source for long duration, low to moderate intensity exercise (endurance sports such as marathons, and ultra marathons)” http://sportsmedicine.about.com/od/sportsnutrition/a/Fat.htm
      40% karbohydrat
      “jeg kjører høykarbodiett” -Petter Northug
      http://www.nettavisen.no/sport/3275704.html
      3% protein, mer enn i for eksempel ris.
      Nå skal jeg ikke oppfordre folk til å starte bare-chips-diett, men det er faktisk en utrolig god kilde til energi dersom du skal bruke musklene hardt over tid, i forbindelse med trening eller arbeid.

    29. Herregud det er sjokkerende å lese kommentarene over her.. D var veldig mange bitre gutter ser jeg! Det han skriver stemmer jo og det handler om hva man putter i seg.. Noen har interesse av det, andre ikke.. Dersom ikke skjønner jeg egentlig ikke hvorfor dere leser bloggen i utgangspunktet..den handler jo om det.

    30. Herregud, Cornelius har jo rett. Dette er ting en aldri BØR få i seg. Er ikke dermed sagt at man kan leve greit med å spise det med måte, men en BØR fortsatt ikke stappe det i seg – som skaper mange dårlige vaner.
      Videre tragisk å se hvordan folk mener han har et kjedelig liv og kosthold, noe som er trist. Sunn mat er minst like godt som junk, det handler bare om å lage maten ordentlig etter hva man liker. Han setter det selvfølgelig på spissen, men nå er han jo en som vier store deler av livet sitt til trening, og da har de små, dårlige vanene mye å si.
      Det er uansett snakk om dårlige vaner. Drikker du nærmest bare vann i en lengre periode, vil du merke at suget etter brus synker, og når du først drikker, holder det med mindre enn før.. Ikke vær bitter bare fordi du har dårlig selvkontroll

    31. Hei Cornelius 🙂
      Hva med søtnings tilsetninger som suketter? Min PT ba meg slutte med det. Selv drikker jeg kun vann og kaffe.

    32. Hei @Smithy Nå har jeg ingen direkte kjennskap til han eller hva han lager, men så at det inneholdt en del sukker (som selvsagt ikke er direkte “bra”), men ellers sikkert helt fine de. I hvert fall smaker de sikkert MYE bedre enn hva jeg selv ville ha klart å lage 😉
      Mvh
      Cornelis

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg