Slik trener Hollywood kjendisene:


Her er noen av enkleste, og beste, metodene som mange av mine kjendisklienter i Hollywood sverger til:


Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook 

Trappetrening 
Personlig anbefaler jeg generelt harde, men kortere, kardioøkter, og de fleste av mine klienter benytter seg derfor stort sett av geriljakardio som den eneste/beste veien til “sommerformen”. Ellers er trappetrening en personlig favoritt, der du lett både vil kunne stramme opp, og styrke kroppen, med særlig fokus på rumpe og lår. Santa Monica Stairs er da et av de mest populære stedene å trene her i LA, og her vil du finne trappene fulle av mennesker – enten du kommer hit grytidlig eller sent på kveldstid. 

Hvis du skal utføre trappetrening er mitt råd er da at du går så mange trinn at du til slutt må begynne å løfte beina med armene, og dette vil ikke bare stramme opp bein, lår, og rumpe, men vil også sørge for at du forbrenner av overflødigfett så det griner! I tillegg er trappetrening en av de aller beste veiene til en spretten bakende (noe mange av dere ofte spør meg om råd for). 

Matthew McConaughey under en treningsøkt i Santa Monica Stairs 

Hyppige, men korte økter 
For de av dere som har fulgt meg en stund så kjenner dere sikkert til mottoet mitt om å trene hardt, kort, hyppig, og riktig, og mange har rett og slett en tendens til å trene altfor lenge av gangen med økter som tar så mye som 1,5 – 2 timer av gangen (det er for de fleste av oss alt for lenge!). Det er nemlig bedre med flere korte[re] og intensive økter i uka, enn én eller to kjempelange. Så svi av alt du har i tre eller fire 20-30 minutters økter i uka – så vil jeg garantere at du vil se en forbedring veldig kjapt! God treningseffekt handler nemlig mindre om mengde og mer om hyppighet, og det å trene kjempelenge av gangen gjør også at mange mister mye av motivasjonen og gløden i tillegg til at det stort sett faktisk virker mot sin hensikt. Det er klart det er hardere å komme seg på trening om du tror at du må trene minst 2 timer hver gang du går dit – spesielt om det i tillegg ikke gir maksimalt med effekt… 

Les mer på: Corneliselander.com

Øker fettforbrenningen
Å trene oftere er bedre hvis du har et ønske om å forbrenne fett og øke i muskelmasse, og selv anbefaler jeg stort sett alle mine klienter å prøve å få aktivisert hver og én muskelgruppe minst to ganger i uka, og dette blir selvsagt vanskelig å få til om du kun trener to økter totalt i uka. Noe av det du bør tenke på om du ikke skulle merke en kraftig forbedring på kroppsform etter noen få uker på et nytt treningsprogram er for eksempel; «trener jeg effektivt nok?», «spiser jeg magert og proteinrikt?», og ikke minst «stresser jeg kanskje for mye?» Alle disse tingene har mye å si på sluttresultatet, og hvis du ikke merker en markant forskjell på kroppsformen etter ca.6-8 uker så trener du trolig med et feil treningsprogram utifra dine mål og ønsker! 

Her er forøvrig noen av de øvelsene jeg selv liker å benytte på mine klienter:

1. Dips på kasser/benk
Alt du trenger her er en stol, eller en benk/sofa du har hjemme. Er du på et treningssenter kan du bruke stepkasser eller noen benker, men blir det for hardt kan du starte med beina på bakken til å begynne med. Dette er en av de beste og “enkleste” øvelsene for triceps, og her bør du kjøre minst tre sett med mellom 10-15 repetisjoner på hvert sett! 

2. Stående roing med manualer, stang eller eventuelt to bøtter med vann.
Det er veldig viktig at du ikke har lut holdning i ryggen når du gjør denne øvelsen, og korsryggen skal holdes rett under hele bevegelsen. Ha en lett bøy i kneleddene, litt bredere beinstilling enn hoftebreddes avstand, og løft vekten parallelt med lårene opp mot mageregionen. Denne øvelsen er bra for både rygg, armer, og bakside av skuldre – og en øvelse flere bør bli flinkere til å benytte seg av. 
image
3. Utfall (eventuelt med vektstang)
Her er det viktig at du utfører øvelsen med rett rygg og at det bakre benet nesten berører bakken når du tar steget framover. Det fremre kneet skal ende opp i en cirka 90-graders vinkel, men kneet bør ikke gå over og forbi tærne [sett ovenifra] under bevegelse! 
4. Cornelis planke push-ups på swissball

En av mine signaturøvelser, og både elsket og hatet av kjendisene. Still deg i klassisk plankeposisjon med beina på ballen, og med overkroppen som i en vanlig pushup. Sørg for å stramme kjernen og hold planke posisjonen først så lenge du klarer (for eksempel i 20-30 sekunder, før du så senker overkroppen sakte ned mot underlaget og tar noen pushups for “avveksling”…  Push deg så opp igjen, og tilbake til plankeposisjon og hold igjen så lenge du klarer. Prøv å kjøre minst to runder på denne, og det er veldig viktig at både rygg, midje, mage og hoftene holdes oppe fra underlaget uner utførelse, og med én gang du kjenner at du begynner å «glippe» i kjerne og rygg bør du slutte og ta en pause.
LbU4eBUa4H4 (klikk på bildet for å se video og hvordan du utfører øvelsen)

Dette er en knallbra øvelse for så å si hele kroppen, og tar spesielt godt på mage, rygg og overkropp generelt. Dersom det blir litt vrient på ballen, kan du prøve med en bosuball, for mer stabilitet. 

Kontakt meg også gjerne direkte på email om det er noe du skulle lure på!
Cornelis 


#Nettavisen #trening #Side3 #Side2trening #iform #trener #CornelisElander 

4 kommentarer
    1. Hei! Jeg må spørre om en ting. Jeg har diskutert opp og ned og i mente med venninner og kompiser angående antall repetisjoner i forhold til styrketrening. Jeg ønsker å få ned fettprosenten i tillegg til å få litt markerte muskler(ikke himla mye). Jeg bruker de  vanlige baseøvelsene markløft,knebøy osv, ofte med 10×3. Er dette riktig for mitt mål eller bør jeg trene med mindre repetisjoner, flere serier? Og heller øke antall repetisjoner på isolasjonsøvelser? ? Trener styrke 3-4 dager i uken og 2 kardioøkter i uken.

    2. Hei @Monika! Som du kan se av de programmene jeg har lagt ut her på bloggen tidligere, eller feks gjennom serien jeg har hatt gående for Side3 og Nettavisen i år så vil du se at jeg har et konsept jeg kaller for “Progressiv trening Cornelis style”, der jeg nettopp opererer med forskjellig antall reps og sett fra hver og enkelt øvelse og ikke minst hvor i øktene du måtte være. I korte trekk går det ut på at du starter med de tyngste baseøvelsene først der du i begynnelsen av en treningsøkt trener tyngre sett, men stort sett med færre repetisjoner (i ditt tilfelle vil jeg da si i størrelsesordenen 6-8reps), mens repetisjonsantallet så økes gradvis utover i økten (samtidig som tyngden på vektene og antallet sett parallelt går ned). Da kan du senere i økten øke antallet til rundt 8-12reps på de fleste øvelser, mens du også på enkelte øvelser (som hvis du feks utfører rygghev) fint kan ligge mye over dette helt mot slutten for å virkelig gi alt av de siste kreftene du måtte ha.
      Jeg har også lagt ut noen forslag til oppsett og øvelser her; http://corneliselander.com/2015/02/02/dette-er-de-beste-ovelsene-muskelvekst/
      Stå på, og takk for at du klikket innom bloggen!
      Cornelis

    3. Utrolig inspirerende og flott blogg. Er selv en tre barnsmor og blir derfor veldig glad når jeg leser at korte men effektive økter er det som teller. Til tross for å ha drivet med turn i alle år, er jeg sikker på at jeg er i mitt livs beste form nå ! Så når jeg først trener så må jeg bruke den tiden jeg har. Stå på…jeg kommer til å fortsette å lese dine flotte bloggen ! Håper du gir blaffen i de stygge kommentarene som folk legger ut her, syns det er helt skammelig !

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg