hits

Vet de egentlig hva de snakker om?

Cornelis tar bladet fra munnen:
Vet de egentlig hva de snakker om?

Nylig hadde TV2 programmet "Matkontrollen" en sak om at "Proteinpulver kan gjre deg feit", og i etterkant har jeg ftt mange henvendelser og sprsml fra mange av dere som lurer p hva jeg mtte mene om utsagnet og saken. S her er alts min mening om saken.

Les mer p: Corneliselander.com

Jeg mener nemlig at det er slike innslag og saker som gjr at vi nordmenn stadig bare blir tykkere og tykkere, og at vi generelt sliter med f i oss ordentlig nring og tilfrsel av de viktige byggesteinene vi alle trenger for bygge en sunn og sterk kropp. Det er udiskutabelt at man trenger protein for bygge muskulatur (og hva jeg personlig vil mene en sunn og sterk kropp), og nr da slike tendensise innslag kommer med slike pstander om proteinpulver er det klart det blir vanskelig for den vanlige mann og kvinne i gata vite hva man egentlig skal gjre. Faktisk mener jeg programmet kan vre med p ke faren for at vi opplever flere overvektige nordmenn!

"Faktisk mener jeg at dette programmet kan vre med p ke faren for at vi opplever flere overvektige nordmenn!"

Det er ogs litt interessant at man stadig presenterer proteinpulver og norsk, trket myseprotein som noe "syntetisk, sub-optimalt substitutt" som omtrent ikke kommer fra naturens side, nr dette i prinsippet er like mye "vanlig, norsk mat" som alt det andre de nevner og skryter opp i skyene - bare at det i realiteten bestr av mindre fett og karbohydrater, og kommer i pulverform. Og fr argumentet skulle komme; hvis det da ikke skulle bli sett p som "mat" hvorfor i huleste har da MATkontrollen testet det ut?...

La oss n likevel for argumentets skyld si at det ikke er mat i ordets vanlige forstand, men at det er nring. Proteinfabrikken (som i saken er de eneste som blir trukket fram og intervjuet [jeg finner det ogs litt merkelig at man bare gr etter n aktr for presentere en hel bransje..?]) sier da heller ikke at de selger mat, men at de selger tilskudd. Alts kosttilskudd og (for mange et viktig) supplement til vanlig mat, og noe mange kan ha godt av (vre seg de som sliter med g opp i vekt, eller de som har et strre proteinbehov enn hva man lett kan f gjennom vanlig mat og drikke). I tillegg er det mange som bruker dette som sunn, enkel snacks hverdagen igjennom.

I saken vises det ogs til et bord full opp av sunne, flotte produkter som jeg er sikker p at mange av dere hadde elsket hatt tid til preparere og kokkelere hverdagen igjennom. Det er dessverre ikke realiteten for mange av oss. Vi har skole, jobb, mter, og hektiske dager, og det blir stadig vanligere spise mer ute og p restaurant og kaf. I gamledager hadde man gjerne med seg sunne (om ikke akkurat proteinrike..) matpakker p jobb, og man lagde ellers maten fra bunnen av og spiste mer hjemme. I dag plukker vi opp usunne baguetter p bensinstasjonen, eller dytter i oss n plse eller to p vei til eller fra jobb og skole.

Tisses ut?
ta 20 ordinre studenter (nei, dette var ikke toppen av treningseliten, slik professoren omtrent omtaler dem som), gi dem en standarddiett i balanse, og s plusse p 30-50 gram protein (mens man mler endring i nitrogenbalansen) er et svrt spesielt og lite korrekt forsk vise til. kningen man ser i nitrogenutsondringen viser bare at kroppen fr mer protein enn tidligere, og slike mlinger har ogs store svakheter der en av dem er at man ved enhver kning i inntak vil se/oppleve at kroppen bruker litt tid p tilpasse utsondringen uansett. S ethvert resultat er like verdifullt som en blodsukkermling etter en sjokoladeplate. Hey! Jeg spiste en sjokolade og blodsukkeret steg! WOW!

La oss n for diskusjonens skyld likevel se bort fra svakhetene ved metoden, forutsetningen og tesen... La oss si at den kte nitrogenutsondringen betd at disse ikke trengte proteinet de inntok. Hvem er det da som bestemmer at det er proteinpulveret som m stemmes ut? Ingen TRENGER kylling, ingen TRENGER proteinpulver, og ingen TRENGER brdskive. Det er snakk om hva man velger, og hva man finner praktisk. Ingen av de serise aktrene sier likevel at proteinpulver skal erstatte maten, men at det kan vre et tilskudd - nettopp fordi vi opplever at "den vanlig, norske maten" blir mer og mer proteinfattig.

Det vises ogs i saken til Norges Idrettshgskole, der man helt korrekt trekker fram at toppidrettsutvere har godt av, og trenger, restitusjonsmltider og protein. Og nr nordmenn da ogs stadig blir flinkere og flinkere til trene hardt og mlrettet (der vi lper over fjellet p ski, og slenger oss med p klasser som crossfit og lignende) br man da ogs flge opp og srge for at man faktisk fr i seg nok av de riktig byggesteinene for oppretthold eller bygge ny muskelmasse.

For nr det trenes mer (noe vi iflge helsemyndighetene trenger gjre [enda] mer av) skapes det ogs et behov for et hyere inntak av protein og riktig nring - noe jeg personlig i hvert fall opplever at det blir vanskeligere og vanskeligere finne i matvarebutikken, eller p alle landets spisesteder. Og da mener jeg en enkel proteinshake eller -bar for mange kan vre hensiktmessig og gunstig.

Men selv om Matkontrollen ser ut til ha et problem med sunt, norsk proteinpulver, ser de imidlertid ikke ut til ha et problem med anbefale folk junkfood.. For samme uke som de mener at "Proteinpulver kan gjre deg feit" gr de ogs ut og anbefaler hvilken rett i koppen kakao og plser du br velge ha med deg i pskesekken. Og som de selv sier i saken; "vi har kun ett kriterie; hva smaker best"... Personlig mener jeg nemlig at det er et slikt budskap som gjr at vi i dag har rundt 1.000.000 overvektige nordmenn, og hva som kan gjre deg feit. Ikke proteinpulver.

Hilsen sinna Cornelis :)


#Nettavisen #trening #treningsbloggen #Side3 #Side2trening #trener #helse #kosthold #protein #iform #CornelisElander

14 kommentarer

Ikke glemt det viktigste: Hva proteinpulveret erstatter.

Jeg er ikke noe fanatisk nr det gjelder 30 minutts regelen etter trening eller mle opp riktig dosering i forhold til kroppsvekten. Allikevel har jeg brukt proteinpulver i flere r og det har hatt stor innvirkning p fettprosenten. Hvorfor? Fordi det erstatter en cola eller en sjokolade mot slutten av arbeidsdagen.

For nr kl. blir 1500 p kontoret og en merker at et eple ikke vil holde helt til en er ferdig med trening kl. 1700, er det fristende leite frem noe "magefyll". En skal tross alt trene senere, s da forbrenner en vel fastfooden eller snopet? Nei. Jeg gikk fra 105 kg til 135 kg over en 5 rs periode fordi jeg dyttet sukker i kjeften for dempe sultflelsen. Ved g over til proteinpulver er jeg n nede i 120 kg og fettprosenten er p samme niv som da jeg var 105 kg. Samtidig som jeg yter bedre p trening fordi proteinpulveret sitter bedre i magen og jeg fr i meg vske fr jeg gr p tredemllen.

S hvis en bruker proteinpulver i stedet for fastfood og annet sppel, er det bare positivt for kroppen. Men forutsetningen er at det erstatter et mellommltid. En kan f en ekstrem vektkning hvis en tar det som et tillegg til et allerede usunt kosthold. Da er det livsfarlig. S hvis en har et "hemmelig" ndlager med sjokolade, br en fjerne dette fr en begynner med proteinpulver. :)

Jeg har den senere tiden brukt mye kosttilskudd fordi prver viser at jeg ikke fr i meg nok nring gjennom mat og at jeg over lang tid har spist for mye sukker og fet mat.

Jeg har n det siste ret endret diet, og fjernet s mye sukker, melk og hvete jeg kan fra min diet og erstattet dette med kosttilskudd blant annet proteinpulver. For meg en mann i 40 rene har dette pulveret og andre tilskudd hjulpet meg med klare trene mer, bli mer energisk og f lyst til holde meg sunn ved hjelp av trening og kosthold/tilskudd. Jeg har jevnlig ogs tatt blodprver og alle prvene viser framgang i perioden jeg har tatt ansvar i livet mitt og gjort noe bra for meg selv. S jeg vil si at nok ikke alle protein pulver er like bra, s finnes det organiske, GMO og iso sertifiserte proteinpulver f tak i som har hjulpet meg stort. Det er n nesten helt slutt med fastfood og kroppen er i bedre form enn p mange r p grunn av kosttilskudd som proteinpulver. Hilsen Mann i 40 rs krise:)

Har ikke brukt proteinpulver p mange r og klarer fint bygge muskler. Det er fullt mulig f all protein, karbohydrater, fett, nringsmidler fra et naturlig kosthold. Hvis du fler du trenger en mltidserstatter s burde du kanskje g inn i deg selv og rette opp i prioriteringene dine da trene for bygge muskler ikke slutter etter du har forlatt vektene/treningssenteret. Flere burde vre flinkere til spise mer jevnlig (mellommltider) da de fleste som trener har en hyere forbrenning enn normalt (daglig inntak p 3200-3600), det kan vre et triks orientere seg med en kaloriforbrenningsapp p mobilen eller helsetracker armbnd. Hvis du kun tar proteinpulver s vil ikke magen tilpasse mengden naturlig mat som egentlig trengs og man vil ikke fle den sulten man egentlig skulle hatt, men man vil over tid bygge et nringsunderskudd som vil tre p motivasjonsnivet.

Hei! Jeg har et sprsml angende hvor mange repitisjoner man burde ta. Kan du skrive et utfyllende innlegg om hvor mange reps man burde ta i forhold til hva man vil oppn? Slik som dette: http://stina.blogg.no/1427629577_slik_velger_du_antall.html#comment

Hadde vrt fint hre fra deg, fler at du har litt med informasjon og kunnskap i forhold til bloggeren over.

Utrolig bra blogg forresten, keep it up:)

Fyfaen, her m jeg nesten pst at du dreper *matkontrollens* logikk med disse argumentene du fremstiller over her. Helt fantastisk alts ! :D st p.

Det virker da ihvertfall p meg at de jeg ser som faktisk har klart komme i bra form (men ikke bare prater og synser om det) alltid har et hyere proteininntak enn resten av befolkningen uavhengig om det er pulver eller mat (i det hele tatt; nring). De som har et hyt sukkerinntak og er tpisk kakao og plse-mennesker pleier derimot ikke ha en imponerende kropp. Det holder for meg. Jeg har aldri ftt noe bra fremgang i perioder jeg har ftt i meg lite protein. Nr jeg spiser mye protein blir jeg slankere, sterkere og mer muskuls. Alt p en gang (ja, det gr an det ogs om utgangspunktet er drlig)

Hilsen en tidligere innehaver av 52cm armer som ALDRI hadde ndd dit uten proteiner. For meg var en kombinasjon av pulver og mat tingen, men jeg tror at folk med stor appetitt kan gjre det med vanlig proteinrik mat alene, men ikke p brdskiver til frokost og kvelds med en pizza til middag.

Fantastisk artikkel! St p Cornelis :D

Fr kroppen i seg for mye protein lagres dette som fett. Etter en beinhard trening trenger kroppen frs fremst energi s protein. Fr den protein s omdannes dette som fett som er en kjempefin energikilde.s f i seg noen kjtt mltider om dagen s er pulver bare gimikk. Da er det bedre hive innp noen aminosyrer (ferdig spaltet protein) etter en har kt i sammen med noen bananer.

Linda Landmark

Linda Landmark

Overvekten i norge og andre velstandsland ser desverre ut til ha kommet for bli.Her er noe jeg mener er med til bidra til dette. Min datter og jeg drar av og til i helgene p badeland, lekeland o.a tilbud rettet mot barn/familier. Siden jeg vet hvordan "dette fungerer" har jeg alltid med "matpakke" som kan best av alt fra fruktsalat til kyllingwrap.I lpet av dagen kommer det alltid en eller annen "vakt" bort til meg for "minne meg" p regelen om at medbrakt mat er forbudt.Mitt svar er alltid det samme......"den dagen dere kan tilby noe annet fra menyen enn frityrstekt pommes frites,plser og burger, slush, is og sjokolade, ja da skal jeg handle her. Men inntil det skjer kommer vi til fortsette spise medbrakt...p det tidspungtet snur vakten(e) og gr. Ikke rart bde voksne og barn stadig blir tjukkere med menyer som dette rundt hvert gatehjrne. God Pske til deg og tine @cornelis

Tusen takk for alle de hyggelige tilbakemeldingene!! Jeg setter stor pris p det!

Cornelis :)

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding og hilsen @NoraKarlson og ja dette kommer veldig snart - s stay tuned!

Mvh

Cornelis

Veldig bra @Linda du er tydelig en god mamma og forbilde for barna! Gleder meg til se flere av dine flotte #CornelisUtfordring bilder og meninger - st p!

Mvh

Cornelis

Endelig noen som har skjnt det.

Skriv en ny kommentar

Hollywoodtreneren

Promote Your Page Too Norske blogger