Vet de egentlig hva de snakker om?

0
0
1
10
57
Brawerman Elementary School
1
1
66
14.0

Normal
0

false
false
false

EN-US
JA
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Table Normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt;
mso-para-margin:0in;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:Cambria;}

Cornelis tar bladet fra munnen:
Vet de egentlig hva de snakker om?

Nylig hadde TV2 programmet “Matkontrollen” en sak om at “Proteinpulver kan gjøre deg feit”, og i etterkant har jeg fått mange henvendelser og spørsmål fra mange av dere som lurer på hva jeg måtte mene om utsagnet og saken. Så her er altså min mening om saken. 

Les mer på: Corneliselander.com

Jeg mener nemlig at det er slike innslag og saker som gjør at vi nordmenn stadig bare blir tykkere og tykkere, og at vi generelt sliter med å få i oss ordentlig næring og tilførsel av de viktige byggesteinene vi alle trenger for å bygge en sunn og sterk kropp. Det er udiskutabelt at man trenger protein for å bygge muskulatur (og hva jeg personlig vil mene en sunn og sterk kropp), og når da slike tendensiøse innslag kommer med slike påstander om proteinpulver er det klart det blir vanskelig for den vanlige mann og kvinne i gata å vite hva man egentlig skal gjøre. Faktisk mener jeg programmet kan være med på å øke faren for at vi opplever flere overvektige nordmenn! 

“Faktisk mener jeg at dette programmet kan være med på å øke faren for at vi opplever flere overvektige nordmenn!”

Det er også litt interessant at man stadig presenterer proteinpulver og norsk, tørket myseprotein som noe “syntetisk, sub-optimalt substitutt” som omtrent ikke kommer fra naturens side, når dette i prinsippet er like mye “vanlig, norsk mat” som alt det andre de nevner og skryter opp i skyene – bare at det i realiteten består av mindre fett og karbohydrater, og kommer i pulverform. Og før argumentet skulle komme; hvis det da ikke skulle bli sett på som “mat” hvorfor i huleste har da MATkontrollen testet det ut?… 

La oss nå likevel for argumentets skyld si at det ikke er mat i ordets vanlige forstand, men at det er næring. Proteinfabrikken (som i saken er de eneste som blir trukket fram og intervjuet [jeg finner det også litt merkelig at man bare går etter én aktør for å presentere en hel bransje..?]) sier da heller ikke at de selger mat, men at de selger tilskudd. Altså kosttilskudd og (for mange et viktig) supplement til vanlig mat, og noe mange kan ha godt av (være seg de som sliter med å gå opp i vekt, eller de som har et større proteinbehov enn hva man lett kan få gjennom vanlig mat og drikke). I tillegg er det mange som bruker dette som sunn, enkel snacks hverdagen igjennom. 

I saken vises det også til et bord full opp av sunne, flotte produkter som jeg er sikker på at mange av dere hadde elsket å hatt tid til å preparere og kokkelere hverdagen igjennom. Det er dessverre ikke realiteten for mange av oss. Vi har skole, jobb, møter, og hektiske dager, og det blir stadig vanligere å spise mer ute og på restaurant og kafé. I gamledager hadde man gjerne med seg sunne (om ikke akkurat proteinrike..) matpakker på jobb, og man lagde ellers maten fra bunnen av og spiste mer hjemme. I dag plukker vi opp usunne baguetter på bensinstasjonen, eller dytter i oss én pølse eller to på vei til eller fra jobb og skole.

Tisses ut? 
Å ta 20 ordinære studenter (nei, dette var ikke toppen av treningseliten, slik professoren omtrent omtaler dem som), gi dem en standarddiett i balanse, og så plusse på 30-50 gram protein (mens man måler endring i nitrogenbalansen) er et svært spesielt og lite korrekt forsøk å vise til. Økningen man ser i nitrogenutsondringen viser bare at kroppen får mer protein enn tidligere, og slike målinger har også store svakheter der en av dem er at man ved enhver økning i inntak vil se/oppleve at kroppen bruker litt tid på å tilpasse utsondringen uansett. Så ethvert resultat er like verdifullt som en blodsukkermåling etter en sjokoladeplate. «Hey! Jeg spiste en sjokolade og blodsukkeret steg! WOW!»

La oss nå for diskusjonens skyld likevel se bort fra svakhetene ved metoden, forutsetningen og tesen… La oss si at den økte nitrogenutsondringen betød at disse ikke trengte proteinet de inntok. Hvem er det da som bestemmer at det er proteinpulveret som må stemmes ut? Ingen TRENGER kylling, ingen TRENGER proteinpulver, og ingen TRENGER brødskive. Det er snakk om hva man velger, og hva man finner praktisk. Ingen av de seriøse aktørene sier likevel at proteinpulver skal erstatte maten, men at det kan være et tilskudd – nettopp fordi vi opplever at “den vanlig, norske maten” blir mer og mer proteinfattig. 

Det vises også i saken til Norges Idrettshøgskole, der man helt korrekt trekker fram at toppidrettsutøvere har godt av, og trenger, restitusjonsmåltider og protein. Og når nordmenn da også stadig blir flinkere og flinkere til å trene hardt og målrettet (der vi løper over fjellet på ski, og slenger oss med på klasser som crossfit og lignende) bør man da også følge opp og sørge for at man faktisk får i seg nok av de riktig byggesteinene for å oppretthold eller bygge ny muskelmasse. 

For når det trenes mer (noe vi ifølge helsemyndighetene trenger å gjøre [enda] mer av) skapes det også et behov for et høyere inntak av protein og riktig næring – noe jeg personlig i hvert fall opplever at det blir vanskeligere og vanskeligere å finne i matvarebutikken, eller på alle landets spisesteder. Og da mener jeg en enkel proteinshake eller -bar for mange kan være hensiktmessig og gunstig. 

Men selv om Matkontrollen ser ut til å ha et problem med sunt, norsk proteinpulver, ser de imidlertid ikke ut til å ha et problem med å anbefale folk junkfood.. For samme uke som de mener at “Proteinpulver kan gjøre deg feit” går de også ut og anbefaler hvilken rett i koppen kakao og pølser du bør velge å ha med deg i påskesekken. Og som de selv sier i saken; “vi har kun ett kriterie; hva smaker best”… Personlig mener jeg nemlig at det er et slikt budskap som gjør at vi i dag har rundt 1.000.000 overvektige nordmenn, og hva som kan gjøre deg feit. Ikke proteinpulver. 

Hilsen sinna Cornelis 🙂  

#Nettavisen #trening #treningsbloggen #Side3 #Side2trening #trener #helse #kosthold #protein #iform #CornelisElander  

15 kommentarer
    1. Ikke glemt det viktigste: Hva proteinpulveret erstatter.
      Jeg er ikke noe fanatisk når det gjelder 30 minutts regelen etter trening eller å måle opp riktig dosering i forhold til kroppsvekten. Allikevel har jeg brukt proteinpulver i flere år og det har hatt stor innvirkning på fettprosenten. Hvorfor? Fordi det erstatter en cola eller en sjokolade mot slutten av arbeidsdagen.
      For når kl. blir 1500 på kontoret og en merker at et eple ikke vil holde helt til en er ferdig med trening kl. 1700, er det fristende å leite frem noe “magefyll”. En skal tross alt trene senere, så da forbrenner en vel fastfooden eller snopet? Nei. Jeg gikk fra 105 kg til 135 kg over en 5 års periode fordi jeg dyttet sukker i kjeften for å dempe sultfølelsen. Ved å gå over til proteinpulver er jeg nå nede i 120 kg og fettprosenten er på samme nivå som da jeg var 105 kg. Samtidig som jeg yter bedre på trening fordi proteinpulveret sitter bedre i magen og jeg får i meg væske før jeg går på tredemøllen.
      Så hvis en bruker proteinpulver i stedet for fastfood og annet søppel, er det bare positivt for kroppen. Men forutsetningen er at det erstatter et mellommåltid. En kan få en ekstrem vektøkning hvis en tar det som et tillegg til et allerede usunt kosthold. Da er det livsfarlig. Så hvis en har et “hemmelig” nødlager med sjokolade, bør en fjerne dette før en begynner med proteinpulver. 🙂

    2. Jeg har den senere tiden brukt mye kosttilskudd fordi prøver viser at jeg ikke får i meg nok næring gjennom mat og at jeg over lang tid har spist for mye sukker og fet mat.
      Jeg har nå det siste året endret diet, og fjernet så mye sukker, melk og hvete jeg kan fra min diet og erstattet dette med kosttilskudd blant annet proteinpulver. For meg en mann i 40 årene har dette pulveret og andre tilskudd hjulpet meg med å klare å trene mer, bli mer energisk og få lyst til å holde meg sunn ved hjelp av trening og kosthold/tilskudd. Jeg har jevnlig også tatt blodprøver og alle prøvene viser framgang i perioden jeg har tatt ansvar i livet mitt og gjort noe bra for meg selv. Så jeg vil si at nok ikke alle protein pulver er like bra, så finnes det organiske, GMO og iso sertifiserte proteinpulver å få tak i som har hjulpet meg stort. Det er nå nesten helt slutt med fastfood og kroppen er i bedre form enn på mange år på grunn av kosttilskudd som proteinpulver. Hilsen Mann i 40 års krise:)

    3. Har ikke brukt proteinpulver på mange år og klarer fint å bygge muskler. Det er fullt mulig å få all protein, karbohydrater, fett, næringsmidler fra et naturlig kosthold. Hvis du føler du trenger en måltidserstatter så burde du kanskje gå inn i deg selv og rette opp i prioriteringene dine da å trene for å bygge muskler ikke slutter etter du har forlatt vektene/treningssenteret. Flere burde være flinkere til å spise mer jevnlig (mellommåltider) da de fleste som trener har en høyere forbrenning enn normalt (daglig inntak på 3200-3600), det kan være et triks å orientere seg med en kaloriforbrenningsapp på mobilen eller helsetracker armbånd. Hvis du kun tar proteinpulver så vil ikke magen tilpasse mengden naturlig mat som egentlig trengs og man vil ikke føle den sulten man egentlig skulle hatt, men man vil over tid bygge et næringsunderskudd som vil tære på motivasjonsnivået.

    4. Fyfaen, her må jeg nesten påstå at du dreper *matkontrollens* logikk med disse argumentene du fremstiller over her. Helt fantastisk altså ! 😀 stå på.

    5. Det virker da ihvertfall på meg at de jeg ser som faktisk har klart å komme i bra form (men ikke bare prater og synser om det) alltid har et høyere proteininntak enn resten av befolkningen uavhengig om det er pulver eller mat (i det hele tatt; næring). De som har et høyt sukkerinntak og er tpisk kakao og pølse-mennesker pleier derimot ikke ha en imponerende kropp. Det holder for meg. Jeg har aldri fått noe bra fremgang i perioder jeg har fått i meg lite protein. Når jeg spiser mye protein blir jeg slankere, sterkere og mer muskuløs. Alt på en gang (ja, det går an det også om utgangspunktet er dårlig)
      Hilsen en tidligere innehaver av 52cm armer som ALDRI hadde nådd dit uten proteiner. For meg var en kombinasjon av pulver og mat tingen, men jeg tror at folk med stor appetitt kan gjøre det med vanlig proteinrik mat alene, men ikke på brødskiver til frokost og kvelds med en pizza til middag.

    6. Får kroppen i seg for mye protein lagres dette som fett. Etter en beinhard trening trenger kroppen førs å fremst energi å så protein. Får den protein så omdannes dette som fett som er en kjempefin energikilde.så å få i seg noen kjøtt måltider om dagen så er pulver bare gimikk. Da er det bedre å hive innpå noen aminosyrer (ferdig spaltet protein) etter en har økt i sammen med noen bananer.

    7. Overvekten i norge og andre velstandsland ser desverre ut til å ha kommet for å bli.Her er noe jeg mener er med til å bidra til dette. Min datter og jeg drar av og til i helgene på badeland, lekeland o.a tilbud rettet mot barn/familier. Siden jeg vet hvordan “dette fungerer” har jeg alltid med “matpakke” som kan bestå av alt fra fruktsalat til kyllingwrap.I løpet av dagen kommer det alltid en eller annen “vakt” bort til meg for å “minne meg” på regelen om at medbrakt mat er forbudt.Mitt svar er alltid det samme……”den dagen dere kan tilby noe annet fra menyen enn frityrstekt pommes frites,pølser og burger, slush, is og sjokolade, ja da skal jeg handle her. Men inntil det skjer kommer vi til å fortsette å spise medbrakt…på det tidspungtet snur vakten(e) og går. Ikke rart både voksne og barn stadig blir tjukkere med menyer som dette rundt hvert gatehjørne. God Påske til deg og tine @cornelis

    8. Veldig bra @Linda du er tydelig en god mamma og forbilde for barna! Gleder meg til å se flere av dine flotte #CornelisUtfordring bilder og meninger – stå på!
      Mvh
      Cornelis

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg