Dette må du ALDRI gjøre på et gym!

Kjapp guide til gym etiquette

Her er en kjapp oversikt over ting du bør, og IKKE bør gjøre på et helsestudio…

Les mer på: Corneliselander.com

– ikke oppta flere apparater på én gang

– det er helt greit å svette når du trener, men tørk det opp etter deg!

– ikke sitt og les i magasiner eller sjekk mobilen din, MENS du sitter og opptar et apparat! Stepp til side, og la andre bruke treningsutstyret!

– Det er helt greit å la folk trene i mellom settene, men la det være opp til den som benytter utstyret om det er greit. Ikke spør en som for eksempel trener tunge knebøy om du kan “work in”, for så å måtte lempe alle vektene av og på. La folk få trene de få settene de trenger i fred, men vær heller ikke den som “holder av” et apparat over lang, lang tid. Skal du trene knebøy, markløft, utfall, osv. og alt i ett og samme apparat – ta en liten pause i mellom øvelsene og la andre slippe til! (om gymmet er veldig opptatt). Er du imidlertid den eneste på gymmet er det bare å kjøre på!

Følg meg også gjerne på Facebook!

– Ikke stå i grupper, og glo på andre. Husk at dette kan være ubehagelig særlig for nye medlemmer, eller folk som kanskje aldri har trent tidligere, så ikke vær den som gjør at folk ikke fortsetter å trene!

– Ikke kast vektene i bakken når du er ferdig (nei, dette får IKKE deg til å se tøff og sterk[ere] ut…

– Sett utstyret tilbake på plass! Jeg husker at Elixia i “gamle dager” pleide å ha et skilt som lød; “å rydde opp etter deg er OGSÅ en del av treningen”.. (Noen som vet om de fortsatt har dette oppe? 🙂 )

Og til slutt; – Aldri, ALDRI, gjør narr av andre

Generelt er det altså akkurat samme normer og regler som fungerer på et gym som hvor som helst ellers i samfunnet. Vær høflig, og oppfør deg overfor andre slik du ønsker at andre skal oppføre seg overfor deg!

Stå på!
Cornelis

#trening #Nettavisen #blogg #søndag #trene #CornelisElander

45 kommentarer
    1. Kunne folk bare la være å stå og glo, og ikke minst slenge ubehagelige kommentarer hadde jeg ennå kanskje hatt mot til å fortsette.
      Jeg har aldri vært noe treningsfyr, jeg tenkte det skulle bli annerledes. Men desverre er det mennesker der ute som driter så langt faen i andre mennesker når de står og sprer sin gugge ut i lokalet at man blir direkte lei seg når man hører sårende kommentarer om utseende.
      Det er ikke enkelt å trene når man føler seg som en hval, og når man i tillegg skal stå å høre på andre mennesker utdyper dette så dreper det deg som person ganske fort, Da mener jeg lysten til å fortsette.

    2. Har nettopp begynt å trene selv og synes det er ubehagelig viss folk ser på meg. Har ikke helt peiling på trening og vil ikke folk ska gjør narr av meg viss jeg gjør feil.

    3. Til de 2 kommentarene ovenfor: Skjønner godt hva dere mener her. Blir veldig overraska over at folk kommer med sårende kommentarer til andre, har selv aldri opplevdd der jeg trener, men det er selvfølgelig helt uakseptabelt. Du bør virkelig si ifra til de som jobber der! Angående gloing, så er det utrolig mange som gjør det faktisk, og det er lett å tenke at alle ser på deg, men de som glor ser faktisk rundt på de fleste som trener, kanskje for å se hvilke øvelser, teknikker de bruker osv.. Det er ihvertfall min erfaring da. Jeg bryr meg ganske lite om folk glor på meg når jeg trener egentlig, er så sykt fokusert akkurat da. Kan til og være positivt hvis det er en fin dame som glor ;p hehe. Men det hadde vært noe helt annet om noen hadde kommet med sårende kommentarer..da hadde jeg blitt forbanna.

    4. Det å slenge hantler i bakken er meningsløst, med når du kjører olympiske løft er du nødt til å lage litt lyd.
      Angående gloing, er det noen ganger ubevisst da man mellom tunge sett ofte må “hente seg litt inn” og stirre litt tomt ut i luften.

    5. Dessverre er det ikke sjelden jeg har hørt kommentarer som
      “Hva faen gjør DU på et treningssenter?”
      “Pell deg hjem i sofaen din feite ku!”
      “Møøøø…”
      Og dette er på et treningssenter med 18-års grense…men tydeligvis er ikke folk voksne allikevel…
      Det er sykt sårende og gjør jo at jeg ikke VIL gå dit…selv om jeg så absolutt vil trene og gå ned i vekt…

    6. Kan dere som får slike kommentarer si hvilke treningssentere dette gjelder? Det er jo uhørt at noen sier sånne ting! Der jeg trene sier vi bare gode ting, og korrigerer på en høflig hvis noen gjør det feil, slik at de unngår skade.

    7. Jeg er så lei av urenslige mannfolk. Det er ikke uvanlig at sterke menn gjør i buksa under anstrengelse. De fleste lar avføringen klaske i gulvet, går videre til neste apparat, som om ingenting skulle ha skjedd. De kunne i det minste tørke opp etter seg.

    8. Diggar skiltet dei har på gymmen der eg er fra: For kvar gong ein lar vere å rydde opp etter seg, blir ein Justin Bieber sang lagt til i spelelista.
      Forøvrig synes eg det er heilt uhøyrt å slenge kommentarar til folk som trenar. Dei som sliter med vekta (som meg), er jo der for å gjere noko med det. Hadde eg fått ein sånn kommentar no har eg heldigvis opparbeida så bra sjølvbilde at eg kan forsvara meg og få vedkommande til å føle seg dum.

    9. Er det nøye om man ser på mobilen eller i taket/på andre i det lille minuttet hvor man holder pause?

    10. Det er alt for mange som glaner på trening, og det er veldig ubehagelig for den som blir “stirra” på.
      Jeg vet om flere som har slutta å trene på treningsenter eller bytta til et annet pga akkurat dette, og jeg er en av de..
      -Nordmenn er ikke alltid så flinke til å hilse på hverandre, men til å stirre ned hverandre, den skal de ha!

    11. Ikke forstyrr/prat til folk som er midt i et sett, hvis de trener seriøst holder de gjerne dyp konsentrasjon på bevegelsene/muskel aktivering.

    12. Øynene trekkes naturlig mot bevegelse. Jeg tar meg i det rett som det er og ser en annen vei. Det er ikke med vilje, og det spiller ingen rolle hvem som står der. Tv’en med sport på hadde vært redningen der.. Stygge kommentarer har jeg aldri hørt. Og har nesten vanskelig for å tro at folk kommer med dem. Står respekt av alle som jobber for å forbedre seg selv.

    13. Forsåvidt enig, bortsett fra det med å ta flere apparater. Jeg har dager der jeg kjører 4 forskjellige øvelser i supersett…

    14. Tusen takk til dere alle for flotte innspill og tilbakemeldinger – setter veldig stor pris på det! Forsett å sende inn hvis det er noe du mener jeg har glemt på lista!
      Cornelis

    15. Jeg trener på Sats Solli Plass, der er det folk i forskjellige aldre og størrelser. Noen med mange muskler og andre som meg, med knapt noen. Alle er hensynsfulle og hyggelige, ingen drittslenging av noen art – snarere tvert om.

    16. @Kristin: Personen(e) som har sagt dette til deg er rett og slett stakkarslige. Faktisk helt utrolig at det går an å være så frekk. Du må(!) si ifra om det til de som jobber der så de forhåpentligvis kan snakke til litt vett i hodet på personen(e), evt utestenge de fra studioet. Ikke la slike folk ødelegge for din trening.

    17. Sier seriøst voksne mennesker slike ting?!?! Jeg er forferdet! Har aldri opplevd noe slikt selv, ei heller vært vitne til, men O M G! Jeg har ei venninne selv som jobber og står på for å gå ned i vekt. Hun var en såkalt sofasliter og smålig ‘gamer’, men trener nå fast 5 dager i uka, og jeg kunne ikke vært mer stolt over henne! Hun sier selv at livet er så mye lettere nå som hun ikke har like mange kilo å bære på og hun har mer energi å bruke på datteren sin.
      Jeg beundrer de menneskene som tør å gå på treningssentre og gjør noe for kroppen sin; om ikke for utseendet, men hvertfall helsa! Stå på alle dere som opplever urettferd og sjikanering på treningssenteret! Dere er ti ganger bedre enn de som er nødt til å slenge dritt for å føle seg på topp!! Heia heia!

    18. Er det ikke love å sniktitte bare litt heller, for å sammenligne kropp altså 😛 Og sette utstyret på plass, om jeg fortsatt har den oppe? Flere apparater på en gang? Kan jeg få tørke opp etter andre da? He he 😉 Du har iallefall digg kropp, grattis!

    19. Til Ola og menn som har samme tankegang som han: nei, det er ikke kult at du stirrer selv om du synes jeg eller jenta ved siden av meg er pen. Jeg trener på Fresh Fitness, og har faktisk sluttet å dra dit alene. Må enten ha med broren min som treningspartner, eller kjæresten. Det er utrolig ubehagelig med stirrende menn (ofte godt voksne), ekstra ubehagelig når de faktisk snakker til en. Jeg er der for å trene, IKKE for å ta del i det ekle kjøttmarkedet dere styrer med.
      Og en ting til som du kan føye på lista; folk (gjerne gutter) som leker PT på treningssenteret, og helst for unge jenter. Jeg kan det jeg driver med, du jobber ikke her; slutt å snakk til meg! Haha..
      Og en siste ting; “når skal du stille da?;)” er et DÅRLIG sjekketriks.
      Over og ut 😛

    20. Og det er helt greit å si fra hvis du ser noen som ikke trener riktig. I alle fall setter jeg pris på det hvis jeg gjør det helt feil! 🙂

    21. Vi har skilt som sier: “Advarsel! Rydding fører til økt muskelvekst!” 😛
      Til de som opplever kommentarer så MÅ det taes med en gang. Ja, det er ubehagelig, men alternativet er verre. Hvis ikke du sier i fra så sier du indirekte at det disse idiotene gjør er greit og dermed vil antageligvis flere få den kommentaren.

    22. Er et senter som har blitt lei av folk som aldri rydder, og har derfor hengt opp lapper med følgende tekst: vi legger til en ny Bieber-låt i spillelista for hver gang du IKKE rydder etter deg. De fleste ønsker nok ikke trene til Bieber-låter. Hihi!
      Men ja, enig i det du skriver. Og fyyy det er mange som tror de eier hele senteret. Møtte en gang en “kul” fyr som hadde satt flaska si på setet til et apparat han ikke brukte. Spurte jo om det var hans, og fikk et ja. Men kunne han fjerne den? Neida, så måtte spørre om han kunne være så snill å flytte den. Fyren mente flaska måtte stå akkurat der, selv om han ikke skulle bruke apparatet. Jeg ville jo trene så jeg satt bare flaska hans ned på gulvet. “Tøffingen” klikka og ropte “Heeeei! Du kan ikke bare drive å ta på flaska til andre folk!”.

    23. Tilbaketråkk: Caco-2 permeability assay
    24. Tilbaketråkk: study of drugs
    25. Tilbaketråkk: DMEM cell culture medium
    26. Tilbaketråkk: noosa electrician
    27. Tilbaketråkk: GVK Biosciences
    28. Tilbaketråkk: GVK Bio company

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg