Slik kan vi få ned sykefraværet i Norge

Det har i den siste tiden vært mye snakk om det stadig økende sykefraværet i Norge, og hva som bør gjøres. Min mening er at det i prinsippet er veldig enkelt.. 

Følg meg også gjerne på Facebook!

Hva bør gjøres?
Det er mange debatter og forslag til hva som må [eller bør] gjøres for å få ned sykefraværet, og der noen [i mine øyne] er gode er det andre igjen som mener vi kun trenger mer penger til forskning for å få resultater [jamfør blant annet noen av de siste tweetene på min twitter konto]. Er dette egentlig nødvendig? Trenger vi virkelig å studere videre hva som skal til for å få ned sykefraværet, eller ligger løsningen rett foran øynene våre? Personlig mener jeg det sistnevnte. Og som jeg skrev på facebook i går, da debatten om sykefraværet haglet som verst på sosiale medier; “Hvordan få ned sykefraværet? Veldig enkelt; få flere aktive nordmenn som spiser sunnere.. Fjern momsen på frukt&grønt + trening.. Egentlig ikke så vanskelig dere”.. 

Og flere studier stemmer i med meg om at regelmessig mosjon og trening + et sunt og godt kosthold, fører til sunnere, mer opplagte og ikke minst arbeidsføre innbyggere. Likevel er det én hake.. 

Les mer på: Corneliselander.com

Tren hardt!
En studie gjennomført i Holland viste nemlig at hard trening minst tre ganger i uken kunne redusere sykefraværet, mens trening med moderat til lav intensitet hadde svært liten [om ingen] effekt på dette – noe som også taler for min vanlige regle om du bør; trene hardt, kort, hyppig, og riktig

Personlig mener jeg dog at litt trening, enten det består av lav eller moderat intensitet noen få ganger i uka er bedre enn ingenting – uansett om dette vil gi seg utslagsgivende med tanke på sykefraværet eller ei… 

God fredag og helg fra trener´n i Hollywood
Cornelis 

#trening #helse #helg #Norge #fredag #syefraværet #debatt #debatten #NRK #Nettavisen #CornelisElander  

6 kommentarer
    1. Hei! Vi er en gruppe ungdommer på 5 stk som har laget en blogg i samarbeid med Leger Uten Grenser og vi er med i en konkurranse som går ut på å få flest treff på bloggen. Så i den forbindelse lurte vi på om du/dere kunne ta en titt på bloggen vår og gjerne legg igjen en kommentar, det ville vi satt veldig stor pris på! Vi vet at det er litt upassende å skrive om det hær, men vi vil så gjerne vinne konkurransen 🙂

    2. Jeg etterlyser forskning, men da i form av penger til forskning på medisin som vi vet har hatt god effekt, men som ikke er ferdigforsket ennå.
      Er mye som kan gjøres for å redusere sykefraværet, deriblant trening og sunt kosthold, som du nevner. Så tenker jeg at trening er så mangt. Viktig å ikke formidle at det bare er én treningsform som duger, er redd det kan heve terskelen så høyt at folk fortsetter et ikke-aktivt liv.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg