La oss være ærlige – dette er janteloven på sitt beste!

“Var for lettkledd på treningssenteret – ble bedt om å kle på seg”, lyder overskriften på Side2, mens enkelte trenere sier det har med “hygiene” å gjøre. Personlig mener jeg vi bør være ærlige, og innrømme at dette rett og slett har med janteloven å gjøre..

90% av oss går på treningssenteret for å se og å føle oss bedre (ingen offisiell måling, men baserte på mine egne inntrykk), og at enkelte da skulle ønske å kle seg litt mer lettkledd enn andre bør da ALLE få lov til! Og please; ikke bruk den unnskyldningen om hygiene og svette for vi bør/skal/vil svette alle mann og kvinner, og en treningsøkt uten litt utskilles av væske er heller ingen ordenlig økt, Og nei du legger ikke nødvendigvis igjen noe mindre svette igjen etter deg på sykkelen eller apparatet om du benytter en t-skjorte – ofte heller det stikk motsatte.. Og skulle du legge igjen noen svettedråper, uansett hva du måtte ha på deg av klær, så tørk det enkelt og greit bare opp etter deg! 

Følg meg også gjerne på Facebook!

I fjor sommer var jeg selv på et treningsstudio i Oslo med min amerikanske samboer, Amanda, som ikke er kjent med enkelte av disse lokale “dresskodene” vi har i Norge. Vi går inn på senteret og begynner vår [harde] økt, jeg med en treningskompis, hun alene. Amanda har på seg shorts og en topp som viser litt mage. Så skjer det som |tydeligvis] har blitt vanligere og vanligere i Norge; en av instruktørene kommer bort til henne (mens min samboer er midt i et dips/chins sett..), og ber henne om å “ta på seg mer tøy”… Vel, la oss bare si det slik at min samboer, som er fra Brooklyn, ikke lar seg pille på nesen, og at den “stakkars” instruktøren derfor fikk levert en skyllebøtte og noen [veldig] kjappe amerikanske repliker hun nok ikke hadde forventet seg… Men, som Amanda poengterte, “hvorfor har dere problemer med mitt antrekk når dere selger samme outfit nede i reseptsjonen, og de brukes i markedsføringsbildene deres?”… Ja, godt spørsmål. 

Poenget er nemlig, som i saken med Lene, at dette avhenger av hvem som har det på seg, og hvordan han eller hun måtte se ut i antrekket.. Klart fitnessutøveren får tyn når hun går “lettkledd” rundt nettopp fordi hun er fit, og kan gjøre andre “ubekvemme”.. Men la oss nå i hvert fall være ærlige med oss selv, og kalle en spade for en spade. For dette har nemlig ingenting med hygiene å gjøre… 

Cornelis

#trening #helse #iform #trener #treningsbloggen #meninger #blogg #blogginnlegg #treningsstudio #mandag #bilder 

23 kommentarer
    1. Er så enig! At de bruker hygiene som årsak er helt utrolig. Det finnes ingenting mer naturlig enn å svette under fysisk aktivitet. Som du nevnte, det er ikke verre enn å tørke opp etter seg!:)
      Flott innlegg!

    2. Har det falt deg inn at ikke alle er så interessert i å se andres kropp så nært på seg når de er svette og ekle? Der jeg trener er det en dame som tydeligvis selv syntes hun er dritdeilig. Bretter opp t-skjorten så den blir kort, og løper som et vaggende esel mens tightsen fra H&M sklir lenger og lenger ned. Mulig du syntes det er flott, men jeg er ikke interessert i å se på dette. Man trenger ikke pakke seg inn fra topp til tå, men å vise rumpeballer og mage bør være unødvendig. Det er en grunn til at det kalles sports BH, disse korte tingene. De er ment å ha UNDER en topp.

    3. hvorfor ikke trene nakne liksom?
      vi er jo “født nakne”, sier hippiene.
      Kleskodeks på treningsstudioer har det vært i 30 år.
      At folk får syte i media er derimot et nytt fenomen.

    4. Nå har det seg en gang slik at det ikke plent er janteloven som styrer dette. Men det faktum at man går på treningssenter for å trene, ikke for å vise seg fram.
      Vil du vise deg fram, gå på stranda.
      At din bedre halvdel har baller nok til å være rappkjefta tilbake, i ett land hun ikke har snøring på hvordan vi oppfører oss, burde bare være flaut.
      Da det er to forskjellige verdener vi lever i, i USA er det greit, og akseptert å gå halvnaken og trene, i Norge, så vil vi gjerne trene, og holde fokuset på treningen.
      Jeg for min del ser helst at jenter er påkledd, sånn jeg kan fokusere på mitt program. Ei heller ønsker jeg å se mer av gutter som står foran speilet halvnakne og tror de er verdens deiligste. Dette gjelder forøvrig jenter også.
      Da det er nok av de holdningene allerede med vår kleskode, så kan en tenke seg til hvordan det ville blitt om de fikk lov å se seg mer nakne i speilet. Det ville nok ikke vært mulighet for oss andre å bruke speilet til det det skal brukes til, nemlig å se holdning osv, grunnet folk som står og nyter seg selv, og tar selfies.
      Nei, hold dere til kleskodene her i landet, og gjør hva dere enn vil i USA. Be også din bedre halvdel om å lære seg regler 🙂

    5. Ha ha @Kristian nei, hun var ikke rappkjfta, men svarte bra og konsist fra seg med litt kjappere setningsoppbygging enn instruktøren klarte å tolke.. Hvem som manglet manerer i dette tilfellet kom også ganske tydelig fram der den ansatte burde ha visst at man aldri forstyrrer noen som er midt i et sett – og de farer dette i verstefall kan medføre [kunden]. Det var heller ikke noe “viktig” hun hadde å fortelle min samboer, og man burde, når man arbeider på et senter vite bedre. At det samme senteret også selger og benytter de samme klærne i sine kampanjer, men hadde et problem med at hun brukte dem til å tren i, vitner også bare om hvor mye sjalusi som enkelte ganger kan ligge i luften..
      Cornelis 🙂

    6. dette med kleskodeks har vært et tilbakevendende tema for treningssentrene i årtier. Det nye er at kvinner kaster seg inn i debatten og tematikken. For til nå har menn vært underlagt strenge restriksjoner, under dekke av “hygiene”, men som egentlig er en fordekning av det faktum at de viktigste inntektsbærerne, altså middelaldrende kvinner, i sentrene finner muskuløse “halvnakne” menn ganske å ubehagelig å se på. Mens altså kvinner har kunnet iføre seg både singlets, korte topper, hotpants og bare mager.
      Nå har enkelte sentre begynt med noe så unikt som kjønnslikhet i praksis. Dvs at samme argumentasjon og alibi, samme begrunnelse og reglement skal gjelde for menn som for kvinner. Hurra for 8.mars osv osv…. Da tenker jeg kvinnene bør holde kjeften sin godt igjen og akseptere regleverket som faktisk har eksistert der omtrent siden Arnold tok på seg de første joggeskoa.
      Eller så får man ta et kjønnsnøytralt oppgjør med logikken og de EGENTLIGE begrunnelsene for regelverket og eventuelt få regelen fjernet for ALLE grupper på senteret og fritt frem for alle å iføre seg hva man vil, så mye og så lite man vil. Ja i bare undertøyet for den del…. (for en skap-nudist er jo det som julekvelden og masse kjerringer på en gang… )

    7. Det er igrunn utrolig enkelt: SATS/Elixia har kleskode. Hvis det er et problem for deg så tren et annet sted.

    8. Kanskje et enkelt og naivt spørsmål, men hva er problemer med å ha på seg vanlige klær som dekker det som trengs?
      Jeg tror ikke det er janteloven som gjør at jeg setter pris på at folk har på seg klær, da jeg beundrer de som har jobbet seg opp til en bra kropp. Jeg har bare ikke noe ønske om å se det til enhver tid. Kanskje det er den norske bluferdigheten som dukker opp hos meg?
      Man er i et treningsfellesskap med andre og da kan man jo ta hensyn. Hvem som skal ta hensyn til hvem blir jo neste spørsmål, men jeg tror en del kan bli skremt bort av for mye “nakenhet”. Det er et lite inkluderende fellesskap. Samtidig tror jeg ikke de som er påkledd skremmer bort de som er mindre påkledd. Konklusjon: Vil man være på et senter som ikke har kleskode, så får man velge seg et slikt senter. Da blir vel alle fornøyde?
      Og igjen: hva er så fælt med å ha på seg en t-skjorte/singlet?

    9. Jeg er ikke så opptatt av hva andre har på seg på treningssenteret, jeg syns faktisk ikke det spiller noen rolle. Jeg liker ihvertfall å trene i stramme klær, så ikke klærne er i veien. Blir fort mye surr av det. Om hun eller han ved siden av trener i minishorts er faktisk revnende likegyldig. Men nå har nå jeg et litt mer avslappet forhold til dette med kropp… Folk er jo hysteriske. Ser også i andre kommetarfelt under sånne saker, at folk bruker argument som “men TENK på de overvektige som da ikke føler seg vel på treningssenteret FORDI de veltrente trener i magetopper og shorts”. VEL. Ta det fra en som har veid litt mer enn i dag: Det er ikke det at man nødvendigvis sammenligner seg med veltrente folk i lite klær, det er mer det at det er andre folk der PUNKTUM. For man ser jo klart og tydelig om folk er tynne og veltrent om de har på seg t-skjorte eller magetopp. Nei, da få man heller jobbe med seg selv.

    10. Jeg syns det er greit at noen senter har kleskoder. For min egen del plages jeg ikke av å se mageruter og blodårer, men jeg kan _forstå_ at det kan gjøre dørstokkmila ekstra lang for en utrent/overvektig person som kjemper meg seg selv for å komme seg på trening. Kan ikke folk som ønsker å trene i trusa bare få seg avtale på et gym hvor dette e normen type Harald’s Gym?

    11. Det er da ren anstendighet å ikke gå rundt i treningsbh på treningssenter. Personlig har jeg ikke lyst å være omringet av halvnakne damer. Menn derimot….Neida. Ikke menn heller.

    12. Hei,
      Kan godt tenkes at det er litt “sjalusi” eller “jantelov” som kom frem i hendelsen du nevner. Men det finnes vel overalt? I USA også, bare at der tar man det på en litt annen måte. (Jeg har bodd der i 4 år).
      En ting er vel at etter fremveksten av treningssenter i Norge så har det også kommet klesregler. I og med at treningssenterne ønsker å være mainstreame så ønsker de sikkert også å forebygge at mannen i gata ikke føler seg velkommen. Kanskje ikke så mye med jantelov å gjøre det. Senterne/ enkeltstående treningslokaler tillater nok mer enn de mainstreame. Så det finnes jo sikkert noe i Oslo som tillater det du referer til av klesplagg.
      Det er klart at
      Hvis episoden du sikter til og den involverte er sponset eller har kommersielle interesse for å trene der, så er det jo litt merklig at
      hun velger det senteret.Nå vet jeg ikke om det stemmer, men det er vel tilfeller av dette blant “kjendiser”. (Sponsing etc.)
      En annen ting. Er det greit å rope etter janteloven hver gang man blir irretesatt,
      Får kommentarer på sosial medier, i aviser og annet? Ikke vet jeg. Jeg er ikke kjent. Har heller aldri vært opptatt av å bli det. Er det jantelov og gjøre jobben sin som hun ansatte på Sats? Er det hun som har laget regelen tenker du? Lite argumentasjon nevner du. Ja, men ta det med de ansvarlige i kjeden da.
      Det kunne vært artig å fulgt med på.

    13. Jeg bryr meg ikke om hvordan folk er kledd når de trener. Når jeg er på treningsstudio så er det for å trene og ikke glo på folk. Og litt svette har aldri drept noen, så om treningsstudioet vasker utstyret innimellom så har jeg ingen problemer med noe av det.

    14. Who the fuck cares. Gå naken om du vil. Spesielt ute om vinteren med støvler og lue. Drit fett. Oi, avsporing 😀

    15. Man trener ikke i bare sport-bh, det må være likt for begge kjønn og en kar i sport-bh vil jeg ikke se på gymmet der jeg trener. Og hva er stresset med en t-shirt?

    16. Jeg ser helt ærlig ikke bakgrunnen for at man ønsker å trene kun iført sports bh (eller liten topp som du skriver Cornelis). At man selv ønsker å føle seg bra og vise seg fram er en ting, men man kan vel ta på seg en singlet så vil det i utgangspunktet få samme effekt. Trene i sportsbh kan man gjøre hjemme eller på stranda. Respekter de reglene som er satt på ulike treningssentre og følg de. Senterne har ulike grunner for hvorfor de har de reglene de har. Av respekt for andre kulturer blant annet. Samtidig vil jeg nevne det at nordmenn i seg selv kan være noe blyge og flere vil ikke være tilpass med å trene rundt lettkledde. Det er forresten ganske usaklig å si man svetter mindre ved å trene med sports-bh kontra singlet. Det er ikke noe argument.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg