Slutt for et lite stykke norsk historie :(

NEI!!! Du hadde kanskje ikke forventet å lese/høre at jeg tar til orde for en sjokolade, men at Freia nå velger å slutte å lage den klassiske “Lohengrin” er bare så vanvittig trist!

Les mer på: Corneliselander.com

Du kan sikkert si mye om smaken, de fleste i disse dager liker den kanskje ikke, men den er liksom blitt et lite stykke norsk historie. Den er faktisk den eneste sjokoladen som er blitt designet av en arkitekt, og sjokoladen ble først solgt eksklusivt i Nationaltheatret fra 1911, i forbindelse med premieren av operaen Lohengrin. Først et par år senere ble den solgt i vanlig butikk, og er siden liksom blitt en del av hva en forventer å se i norske kiosker og sjokoladehyller. Du hadde altså kanskje ikke hadde forventet å høre dette fra meg, men at Freie nå har valgt å avslutte produksjonen er i mine øyne bare så ufattelig trist!!

Man har ikke så fryktelig mye historie og gamle ting i Norge, og dette var liksom et bittelite stykke av vår norske historie…

LIKER DU DENNE, OG KOMMER DU TIL Å SAVNE DEN??

5 kommentarer
    1. Jeg synes den er god, og det syntes jeg i barndommen også. Men må innrømme det er lenge siden jeg har kjøpt den, mest fordi jeg ikke ser den i butikkene lenger.
      Jeg synes det er rart Freia ikke fjerner Mandelstang, for det er dårlige greier. Sjokoladen og mandler ok, men det fyllet inni minner om altfor tykk melisglasur. Vemmelig!

        1. Nå skal jeg være småslem, så glemmer du Mandelstanga 😏 Mandelstang var min bestemors favorittsjokolade. Når hun kjøpte en sånn, pleide hun alltid å brekke den i to før hun skulle spise. Heldigvis for henne! For en gang så dukket en feit, liten, hvit mark frem, sikkert en som likte mandler. Vel, hun hylte, og “dett var dett.” Aldri mer Mandelstang på henne. For den fete marken glemte hun aldri.

    2. Elendig av Freia å kun tenke penger og ikke være seg sitt sjokoladekulturhistoriske ansvar bevisst.
      «Lohengrin» er forøvrig en severdig opera for den som ønsker et blikk inn i Wagners absurde verden, med kjempende riddere, gode og onde adelsdamer samt Den Hellige Gral spøkende i bakgrunnen. For ikke å glemme verdens kanskje mest berømte bryllupsmelodi!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg