– Nei, barna dine trenger ikke lekerom og iPad!

Den siste ukene har flere overskrifter i media, og ikke minst tilbakemeldinger fra foreldre og lærere skremt meg veldig. For etter at jeg dro fram en artikkel fra NRK, om at skoler nå lar barn få se på TV for å komme seg igjennom lunsjen, begynte foreldre å svare meg med at det å se på TV og ipads var fine verktøy for å få barna til å sitte stille… Og ingen reagerer, eller lurer på hvorfor så mange sliter med stress, uro og ikke klarer seg uten sosiale medier eller å sitte stille?!?

Kontakt meg direkte

Nei, dine barna trenger ikke iPads, lekerom [som noen påstå], eller å se på TV for å komme seg igjennom et måltid eller lunsjen på skolen. I hvert fall BURDE det ikke være slik. Og hvis dette er tilfelle, og du som foreldre tillater dette eller ikke klarer å snakke med barna noen minutter og roe dem ned – så er det DU som har feilet. Ikke barna dine… Jeg har regelrett fått høre de siste dagene at jeg IKKE vet hva jeg snakker om, fordi jeg ikke har barn, og at det visstnok IKKE GÅR AN å komme seg igjennom et måltid med barn i dag på restaurant, uten at de underholdes av lekerom, teknologi, og ting som fanger deres oppmerksomhet. DETTE ER SKREMMENDE FOLKENS!! Og når det gjeler argumentet om at jeg ikke kan sette meg inn i situasjonen fordi jeg ikke har barn har jeg kun dette å si; Jeg er heller ikke milliarder, men jeg kan likevel skjønne at det må være rimelig ok å ha litt ekstra penger 😉

HVA MENER DU?
Bør det være slik at en ikke bør forvente at barn og unge i dag ikke skal kunne sitte stille noen minutter under en lunsj eller middag på kafé eller restaurant, eller at skoler bør bruke TV sendinger som verktøy for å få dem til å sitte stille og spise??

Følg meg også @CORNELISELANDER


3 kommentarer
    1. Jeg er enig med DEG. Har heller ikke barn, men mener man kan noe om barn likevel. Jeg er lærer. Det går an å snakke sammen. Det BURDE være poenget med å møtes rundt et måltid. I skoleklasser er det også mulig å snakke sammen. Og har de problemer med det så er å lese høyt for dem en mulighet også. Hvis man må ROES….Jeg husker lærere som gjorde det for oss, og JØSS så koselig det var. Men i et hjem hvor det er to voksne, eller en for den saks skyld, og noen barn, så burde det være mulig å snakke sammen. Hvis ikke er det litt skummelt ja..

    2. Så enig med deg, og jeg har både egne voksne barn, og fosterbarn. den gang mine vokste opp var det jo ikke så mye teknologi, men de klarte da sitte rolig mens de spiste, både hjemme, på restaurant, og på skolen. Og det gjør igrunn 12 åringen jeg har nå også. Men….det er et problem på skolen i lunsjen, forsi de har ikke noen fast spisetid. Når timen er ferdig skal de da spise, og da er det fri flyt av en eller annen grunn, de får rase rundt, og da blir det jo ikke mye ro til å spise, jeg skjønner det ikke, fordi det er bare i denne klassen! Vi foreldre er jo ikke veldig intressert i at det skal være slik da, men ikke lett å forandre visstnok. Foreslo en lærer/voksen kunne lest for de mens de spiste, men det hørtes ut som de mente jeg var gal! Er jeg så gammaldags? Jeg er ikke mer enn 55 altså, og jeg mener det må kunne gå an å sitte i ro mens man spiser!

    3. Så enig i det du skriver her, og jeg har barn i barneskolealder. Vi voksne, og samfunnet, bidrar til å innføre stress som en del av hverdagen fra barna er ganske så små. En skremmende utvikling som må snus. Barn får aldri muligheten til å kjede seg lenger! Det er ikke farlig å kjede seg. Snarere tvert imot! Det bidrar til å stimulerer fantasien og kreativiteten. Og det er viktig i en verden der så mange inntrykk serveres gjennom en skjerm og aktiviteter skreddersys av voksne. Men det er behagelig for oss voksne å tilrettelegge og sette barna med en skjerm for da slipper vi mas….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg