Melding til deg som er «feit»

Er du såkalt «feit», stor, og overvektig? Da bør du fortsette å lese her… 


Vi nordmenn blir stadig større og større, og selv jobber jeg daglig for å hjelpe så mange jeg kan med å bygge en sunn kropp og helse. Men er det virkelig sånn at du trenger å være syltynn eller en viss størrelse for å være sunn? Og bør det å gå ned i vekt egentlig være målet i seg selv?

Hvor stor du måtte være har egentlig lite med hvor sunn eller i hvor god form du måtte ha. Jo da, mye fett rundt særlig mageregionen er ikke særlig sunt eller nevneverdig bra, MEN ikke la stresset og maset om å brenne bort fettet stoppe deg fra å leve et godt liv eller faktisk hindre deg fra å oppnå resulter og god helse! Og jo mer du stresser, jo vanskeligere vil det nettopp også bli å oppnå målene –  og det er samtidig også viktig å understreke at det å være tynn og slank ikke automatisk betyr det samme som god helse og en sunn kropp..

Det handler som så mye annet her i livet om balanse, og ikke minst hva som passer for deg. Mange kan også være veldig store, men samtidig ha både god helse og styrke – så hva badevekten til enhver tid måtte vise er i seg selv ikke nødvendigvis der fokuset ditt bør ligge!

Til slutt vil jeg også understreke at det nok er nettopp deg – ja, den du ser i speilet hver morgen – som faktisk er din største fiende og kritiker. Og de rundt deg tenker nok IKKE halvparten så mye negativt om deg som nettopp du gjør – eller forestiller deg at de gjør.

Ja, vi nordmenn blir større og mange litt tykkere, men fokuset bør heller være å innta sunn kost og trene enn å pushe på for å bli minst/tynnest mulig. Mine råd er at du bør prøve å trene minst et par, tre styrkeøkter i uka, og gjerne bevege/bruke kroppen litt hver dag. MEN dette har ikke noe med hvor mange kilo “for mye” du måtte besitte eller ei – eller hva som bør være ditt fokus når du går og trener. Tenk heller positivt og hver glad og fornøyd for den kroppen du har – for det er nettopp det som teller og som faktisk er virkelig skjønnhet ❤️

Hilsen fra trener’n i Hollywood

Cornelis 

 

 

1 kommentar
    1. Dette var faktisk det mest motiverende jeg har hørt, eller lest, ever. Jeg har hatt alle de spiseforstyrrelsene det fins navn på + mange flere. Nå er jeg kjempestor. Fordi jeg har fått skader og sjukdommer og at de plagene de plasserer meg i husarrest mye av tiden. En gang, daj eg var igang med trening, møtte jeg en lege : Jeg skulle få en operasjon i et kne. ( Datt i ei steintrapp.) Han sa at jeg måtte begripe at jeg var for tung og feit. Henvendte seg til meg som jeg var undetmåls. Skal hilse og si at trassen kom frem. Atten års skolegang tøylet ikke en akutt motvilje, da nei. Han unngikk juling kun fordi datra mi var med. Det kjentes ut som han skulle bestemme over kroppen min. Med trass og overbevisning gikk jeg hjem og avsluttet og skrinla treningen de neste tre årene. Ingen eier min kropp. Så fikk jeg avstand på ny, og tegnet abonnement på et lokalt helsestudio. Det gikk fint, helt til instruktøren ville ” smelte av meg fettet, som hun sa. Hun stod der med magre, lange fingre og pekte på min fete kropp. Men kroppen var min, så jeg avsluttet abonnementet. Jeg er den eneste fete overvektige i min familie, men har : gikt, migrene, klusterhodepine, kyfose, nakkeprolapser, alvorlig astma som gjør at jeg ikke kan være ute når det er kaldt, tåke, regner eller snør,..og jeg blir forkjølet fryktelig fort…noe som ikke går over på over en måned pga astmaen.. Da må jeg passe meg for folk flest for det er superlett å få lungebetennelse…. Og i tillegg har jeg kuldeeksem og tåler ikke klor eller sterkt sollys. Nå sist jeg var igang med trening, måtte jeg til legen fordi jeg hadde en slimposebetennelse i ei hoft… Da sa hun at jeg burde gå ned i vekt og ville henvise meg til klinisk ernæringsfysiolog. Da sprakk treninga på ny. Legen min vet utmerket godt at jeg har undervist i mat og helse i mange år, og er over snittet interessert i- og kunnskapsrik- på feltet. Skiftet fastlege, etter å ha plassert et par hatter på henne. … HAR nå lest hva du har skrevet her. I morgen er det meldt oppholdsvær, og jeg skal ta med meg hunden og gå en tur. Fordi JEG har bestemt det. Og vil. Takk for det du har formidlet.. Bra lesning.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg