Matpakke, for eller imot?

Valgkampen er godt i gang i Norge, og en av årets store debatter har med skolemat, niste, eller matpakker å gjøre. Så istedenfor å gjøre som politikerne, som kun synser og mener mye om ting [de egentlig gjerne ikke vet så mye om] ønsker jeg heller å høre fra deg som enten har barn eller selv går på skole:

 

Er DU for skolemat, servert av myndighetene/skolene (som da samfunnet må ta på seg byrden å betale for..Og hva med kvaliteten?)?

 

eller er DU for egen, påsmurt matpakke/niste (som kanskje mange ikke enten har med seg, eller eventuelt kanskje bare kaster i søpla [fordi boller på 7-11 kanskje smaker bedre)?

 

Selv er jeg litt delt i mine meninger, men har likevel en klar mening om hva jeg mener er best 😉 Men ønsker som sagt heller å høre DINE meninger – fra den/de det faktisk angår..

 

Kjør debatt! 

 

1 kommentar
    1. Imot at det offentlige skal stå for det. Det sies at 97% av ungene har med matpakke. Hvorfor skal man da ha enorme utgifter for de resterende 3% ..kan man ikke heller gå inn med behovsprøvde ordninger for disse? Jeg er sikker på at lærerne ser hvem det gjelder.
      Det blir neppe så sunn mat heller, for det skal alltid spinkes og spares. Og hva med alle som må ha diettmat, eller unngå ting pga allergier og intoleranse? Noen skal ikke ha kjøtt, noen ikke fisk, noen kun vegetar, noen skal ha alt kjøtt halalslaktet, og jøder skal ikke ha visse ting blandet sammen i en rett, noen skal ikke ha gluten, etc.
      På mange sykehjem serverer de Fjordland i plast. Jeg har smakt noen av dem. Potetene er helt krise, sausen er dritdårlig, og jeg skal helst ikke ha hvetemel, ikke løk, ikke erter, ikke kål, etc. Oppdrettslaks spiser jeg ikke. Jeg synes det meste er miserable greier , med et par hederlige unntak, men bevares, er man dausulten, går det vel ned.
      Mener man at Fjordland skal stå for skolemat, tro? Eller Toro supper? Tomatsuppe var mye brukt på SFO da en av mine gikk der. Vi betalte for maten, men var det mat?
      Nei, jeg er helt sikker på at det er tusen andre ting å bruke penger på før gratis skolemat ( som ikke er gratis, men betales av folket)
      Jeg synes dagens foreldre er flinke med nistematen til sine barn. Variert innhold i matboksen, både frukt og grønnsaker er gjerne med. Jeg hadde vel knapt frukt med på skolen, kun et par selvsmurte brødskiver med svett ost eller servelatpølse( som jeg egentlig ikke liker). Frukt var ikke hverdagskost før i tiden. I dag har de skolemelk, både med og uten smak. Vi drakk vann fra drikkefontene i skolegården. Der stod vi med matpakka i hånden og spiste også i all slags vær.
      Vet du hva? Vi tok ikke skade av det enkle heller. 😊 Dessuten kunne antall overvektige på skolen telles på fingrene,så få var de, og det var 600 elever.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg