Hvorfor feirer du Valentines Day?

Feirer DU Valentines Day, eller synes du det er en litt tåpelig dag kun skapt av handelstanden for å selge flere roser og sjokolade? 🙂

Vel, her er litt info fra Wiki:
Valentinsdagenogså kalt alle hjerters dag oppstod først på slutten av 1500-tallet, med opphav i folkelig tro på at fuglene begynte å pare seg på denne dagen. Et annet mulig opphav er som en overlevering av de romerske Lupercalia-festlighetene.[1] Tidligere var dagen en festdag for to martyrer med navn Valentinus.[1]

Valentinsdagen feires i engelsktalende kulturer og i Frankrike, men har i senere år også spredt seg til Skandinavia. I Norge ble det i 2015 omsatt valentinsdagsprodukter for anslagsvis 255 millioner kroner. Dagen markeres ved kjøp av gaver og sending av kjærlighetsbrev eller -kort, ofte anonymt, og har således fått et kommersielt preg. I Ghana har turistmyndighetene omdøpt dagen til «den nasjonale sjokoladedagen» for å gi dagen et bedre rykte, og øke etterspørselen etter ghanesisk sjokolade.

Så hva mener du? En dag å feire, eller bare enda en fin dag å kose seg med litt sjokolade? 😉 

5 kommentarer
    1. Nei, jeg feirer den ikke. Den eksisterte ikke i Norge da jeg var ung. Jeg synes det er noe pjatt, men det er greit at mange synes den er fantastisk. De må gjerne feire for min del, bare jeg slipper. 🙂

    2. Hei! Jeg jobber i blomsterbutikk og det er ett rotterace hvert eneste år. MEN så det er sagt, det er utrolig hyggelig å snakke med alle den dagen! De gleder seg til å overraske, de gleder seg til å gjøre kjæresten glad!! Og det synes jeg er veldig hyggelig. Men det som er mye bedre i hjertet er de menneskene som kjøper blomster ofte for å gjøre sitt livs kjærlighet litt mer glad hver ukentlig. Jeg har ikke antall på hvor mange stamkunder jeg har som kjøper blomster til kjæresten hver uke. OG det varmer hjertet. Hverdagsromantikk.

      Men ja, jeg feirer valentines. Men spiser ikke sjokolade. Her i huset gir vi hverandre blomster, vi setter av kvelden for prat, kos, massasje, samtaler og fremtidsplanlegging. Uten tv og mobil. Synes det er digg å ha en kjærlighetsdag! Bare være med hverandre er bedre enn all sjokolade i verden. Og hvis du verdsetter sjokoladen på valentines mer enn samværet med din kjære, da bør man kanskje revurdere. Hehe

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg