– Er Gjelsvik et godt forbilde?


Fredag kveld var det igjen duket for Vixen Awards I Oslo, der noen av Norges største bloggere og “influensere” entret scenen for å motta premier og levere takketaler. En av disse var tidligere “Paradise” deltager og blogger Kristin Gjelsvik – som igjen brukte anledningen til å angripe Sophie Elise…

Først og fremst vil jeg her poengtere at jeg ikke skal verken kommentere [eller forsvare] Sophie Elises tidligere innlegg eller posts, men at dette heller handler om budskapet – og ikke minst opptreden – til Gjelsvik på scenen. Selv om også jeg mener enkelte norske influensere over tid har lagt ut mye rart og ting som eventuelt også kan være skadelig, har jeg også tidligere advart om farene ved å skulle begynne å begrense hva man skal ha lov til å si eller mene. Så klart det lyder fint og bra å skulle være med på å “bekjempe” kroppspress, men hva om begrensningene kan være med på å gjøre at en usunn livsstil blir normen? Det er mange argumenter både for og imot… Men igjen tilbake til overskriften, og hvorfor jeg reagerer så kraftig på Gjelsviks’ uttalelser sist fredag:

Som toppblogger og såkalt “influencer” bør du nemlig også tenke litt på måten du opptrer på. Det er for eksempel mange små barn og unge som kanskje sitter og ser på slike ting, eller eventuelt ser opp til deg. Og alt handler ikke bare om såkalt “kroppspress”, men også om måten vi som influensere opptrer på. Ja, hva skjedde med kampen mot mobbing? 🤔Forøvrig vet jeg at “Paradise Hotel” og lignende TV serier [dessverre] er blant de mest populære om dagen. Men dannelse og stygg ordbruk har fortsatt mye å si – ikke bare for hvordan vi eventuelt ser ut, eller hvilken livsstil vi velger å følge…

Så å stå på scenen og banne og skjelle ut en kollega er i mine øyne heller ikke greit – eller et nevneverdig godt forbilde.. Ja da, så klart du vil få støtte i at folk ikke bør blogge om ting som kan skape kroppspress hos barn og unge. Men det er en full pakke som i mine øyne burde telle, og det er trist å se hvordan mange av dagens “forbilder” i norsk media oppfører seg. Selv håper jeg også dette er noe vi kan begynne å snakke litt om, og personlig synes jeg ikke at Gjelsvik er noe godt forbilde…


Cornelis

4 kommentarer
    1. Det interessante er at Gjelsvik også er en del av blogger-eliten, Vixen med premiering og hele røkla. Og poenget ang influenserne er vel å dra inn penger via reklame o.l.. Enten det er trening ( hehe) og treningstøy, negler, hår, klær, hudpleie, reiser, blablabla.. Vixen-juryen består ikke av hvemsomhelst.

      Gjelsvik møtte opp hos Vixen og fikk sin utmerkelse. Jeg liker ikke hva Sophie Elise står for, men den andre kunne droppet kjefting på festkvelden. Gjelsvik er en del av samme sirkuset som andre bloggere. En stund drev hun med klær, sitt eget fancy merke. StyleConnection, tror jeg det het. Eller cirka det. Gikk vel konk.
      Forbilde..nei. Men det er heller ikke hun med alle rumpeinngrepene.

    2. Jeg er så enig med deg! Jeg ble helt satt ut da jeg satt å så på det! Det der ligner på mobbing spør du meg! Ufyselig! Blir det helt greit å mobbe nå? også i stooor offentlighet, da! Nei, fyyy! Ikke et forbilde for mine ungdommer!

    3. For meg er ikke Kristin et forbilde. Av den enkle grunn måten hun er begynt å holde på. For det første så legger hun frem dette med vegetarianer greiene som at alle må være vegetarianer eller så er vi et dårlig menneske. Er slik det blir oppfattet hos alvorlig mange. For det andre så snakker hun om at SE har dobbelt moral. Vell, vet ikke helt jeg? Hun sier hun er i mot mobbing, men det hun har gjort nå på scenen i en stappfull sal er faktisk å mobbe. Det er personangrep! Se er et forbilde. Ikke fordi hun har tatt x antall operasjoner, men alt hun har fått til i en alder av 25 år, hun viser gang på gang at hun klarer det hun har som mål.

    4. Det KG gjorde var ikke greit, og uansett hva noen mener om mobbing/personangrep eller ikke, så var det ærekrenkelse
      Søkte opp “ærekrenkelse” (rek. andre til å gjøre det)..det KG utsetter SE for ligner veldig ærekrenkelse…det kan fort bli alvorlig for KG…til fordel SE for å si det sånn
      Just saying….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg