Den største feilen mange gjør før jul og nyttår


Den største feilen veldig mange gjør er å være såkalte “periodetrenere”, og som jeg alltid pleier å skrive og snakke om her på bloggen er dette kanskje den største grunnen til at folk flest IKKE oppnår resultater og den kroppen/formen de ønsker. I tillegg pleier mange å slappe av og drikke/feste veldig mye i disse dager, for så å planlegge å starte opp [veldig hardt og gærent] rett på nyåret. Og dette er kanskje noe av det verste og mest ødeleggende du kan gjøre for kroppen din!

 

– Skal starte opp på nyåret, er for meg en velkjent og ofte overhørt setning og noe av det jeg mener er den største grunnen til at så mange sliter med å komme i form. Skal du oppnå sunn helse og en bra trent kropp må du nemlig trene jevn og trutt hele året igjennom. Og noe av det mest skadelige du kan gjøre er nettopp å ta lange pauser, for så å starte opp veldig hardt rett etter jul og nyttår.

“Tren hardt, kort, hyppig og riktig” er en regle jeg ofte har operert med, og som det nå ser ut til at både forskningen og andre nå kommer etter og er enig med meg i 🙂 .  En studie fra 2018 viser nemlig at 13 minutter tre ganger i uka gir gode resultater, og at det er like mye framgang i styrkeøkningen som om man skulle trent i 40 eller 70 minutter. Det som likevel er enda viktigere i min setning enn at øktene bør være korte og harde er imidlertid nøkkelordet “hyppig”. Skal du oppnå best mulig effekt vil det nemlig IKKE lønne seg å trene veldig hardt kun i [kortere] perioder av året, men HELE ÅRET igjennom.

Hvor mye og hvor ofte?
Jeg får veldig ofte i sosiale medier eller på DM/email spørsmål om hvor ofte og mye man faktisk bør trene, og mitt generelle svar er dette; du bør trene styrke minst 3 ganger i uka, og gjerne opp mot 4-5. Og hver og en av øktene bør ikke nødvendigvis vare noe særlig mer enn rundt 30-45min av gangen hver. Men som sagt; ikke tren slik kun i kortere perioder av året, og skal du virkelig se og merke effekt bør du altså opprettholde denne treningsmengden HELE ÅRET igjennom.

Spørsmål om kosthold eller trening? Send meg gjerne en direkte email!

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg