– Vi trenger da fader ikke burger levert direkte på døra!


Snart kan du få burger´n levert direkte på døra i Oslo, men er det egentlig noe du trenger?

Les mer på: Corneliselander.com

I går satt jeg og leste igjennom toppsakene på Nettavisen, da denne fra Side2 favnet min oppmerksomhet. Burgerkjeden Max tilbyr nemlig snart levering av burger, direkte på døra. Eller som artikkelen omtaler det; “en god nyhet til deg som helst ikke løfter rumpa fra senga/sofaen i helgen om du ikke må”… WOW, jeg trodde jeg jeg hadde lest og sett det meste, men dette er VIRKELIG dårlig nytt! 

Les også: Iform med Cornelis

Norge sliter nemlig, og som jeg har uttalt og skrevet om i utallige saker, med et økende vektproblem. Og samtidig med at stadig flere av oss sliter med overvekt og fedme, bruker vi også stadig mer og mer penger på helse og “etterfiksende arbeid”. At vi nå har fått vårt eget helseparti i Norge sier vel egentlig sitt… Men samtidig med at vi altså ser en økning av sykdom, uføre, og generelt dårligere og dårligere helse i vårt land, er det andre igjen som ser muligheter til å tjene på at vi nordmenn har lagt til oss mer usunne vaner – sånn som feks Max, en burgerkjede i Oslo området. Ikke at jeg direkte bebreider jeg dem for å prøve å tjene på at vi jevnt over er blitt latere og spiser dårligere, men jeg ønsker i hvert fall å gjøre mitt for å prøve å stoppe det! 

Det er nemlig et lite paradoks at “sunnhets-landet” Norge nå er omtrent det eneste stedet i verden der de store fastfood kjedene gjøre det bra, mens sunne hjemmelagde middager er blitt erstattet av cola og ferdigpizza. At det nå finnes proteinrike, sunne valg [på samme måte som økt bruk av helsestudioene] veier ikke alene opp for den ellers så usunne, stillesittende hverdagen så mange av oss har i dag. 

Les også: 10 minutters hjemmetrening!

Jeg hører for eksempel ofte utsagnet om at “men alle trener jo så mye om dagen”… Dessverre er det bare slik at et par timer i uka på ditt lokale treningssenter ikke veier opp for de TIMENE du pleide å være aktiv DAGLIG i gamledager… Og når vi da kan komme hjem fra jobb og kaste oss ned på sofaen, og ved hjelp av et tastetrykk eller to ha en feit, usunn burger på fanget, ja da både gremmes jeg over hvordan morgendagen kan komme til å se ut… 

LA MEG HØRE I KOMMENTARFELTET UNDER HVA DU MENER! 

– Cornelis

Spørsmål og/eller forespørsler? Send meg gjerne en direkte email!

Eller følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #fitness #fit #trene #søndag #morgen #politikk #iform #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

16 kommentarer
    1. For det første så er jeg så enig med deg som det går ann. Har vært på det høyeste på BMI skalaen, ikke tenkt meg ditt igjen. Og kan tydelig se at fedme er et stort problem som bare forsetter og vokse. Det er faktisk et problem i mange familier.
      For det andre så er Max kjede butikkene så utrolig skitene at det ikke er mulig. Var innom den på Lier en gang. Det fløt av skitt, søppel og alt vare bare helt jævelig. Kjørt heler sulten hjem den siste timen. Så spiser ikke der igjen.
      Er bra noen sier i fra om dette. For det er skumelt hvor denne verdenen er på vei hende i forhold til helse.

    2. Er absolutt enig i at vi ikke trenger dette. Jeg tviler forøvrig på at det blir en stor suksess. Så langt er det ingen som har klart å konkurrere ut “den store kongen av hjemkjørt junkfood”, som selvsagt er pizza. Hvor mange ekstra kalorier folk får i seg som følge av den enkle tilgangen på hjemkjørt pizza er ikke godt å si, men jeg tror det er store tall…. burger vs pizza…. hva er værst?

    3. Nå trenger vil vel strengt tatt ikke noe levert på døra. Burger i seg selv er vel ikke det farligste her på jord. Det er vel vesentlig hamburgerbrødet med sine karbohydrater som er “boosted” med ekstra gluten som er utfordringen.

    4. Hei!
      Ufattelig at du lar deg provosere av dette. Det blir spennende å se hva som skjer den dagen du får en helse som gjør at du verken kan kjøre bil, rullestol eller andre fremkomstmidler – eller et liv hvor du må prioritere tiden din på en måte som gjør at du faktisk verdsetter at du kan ha et reelt valg mht hvilken mat og hva tjenester du kan få «på døra»?
      Kan man få blomster, paprika, klær, sko og toalettartikler på døra skal man selvsagt også kunne få en burger på døra.
      Noen ganger har du noe fornuftig og inspirerende å komme med. De dagene du ikke har det, bør du unne deg å la være 🙂

    5. For noen virker det rett og slett som om jo mer man pumper jo mindre vett…
      Som med alt – også trening – er “overdoser” ikke bra men for de som er moderate er ikke dette (hjemkjøring av burger) noe problem.
      Rikssynsere som generaliserer er også skadelig!

    6. Det vi fader ikke trenger er en moraliserende pekefinger hva vi trenger og hva vi ikke trenger få levert på døra.

    7. Dette er en ukultur som kommer fra USA.
      Jeg bor i Houston, og i USA så virker det som det er et mål å spise mest mulig usunn mat, med minst mulig kalori-forbuk for å få tak i det…
      Her ser vi folk i 20-30 årene som kjører skam-feite rundt på elektriske rullestoler i butikkene, mens de fyller vognene sine med mat-gift.
      Norge er etter min mening et mye sunnere land enn USA er, men på mat-fronten så gjør vi som på mange andre fronter, vi følger etter USA. Dette er et eksempel på akkurat det.

    8. Hei @Jon Granerud nå kan man fint lage sunne hjemmelagde burgere, men å få usunne, fastfood varianter levert rennende og “lekre” på døra mener jeg vi ikke trenger 😉
      Mvh
      Cornelis

    9. Jeg liker ikke burgere, så det er ikke noe problem. Men jeg synes kanskje folk kan få bestille det de vil og få det på døra. Her sitter jeg og knasker litt usaltet, sunn nøtteblanding. Den har jeg kjøpt selv, labbet til butikken og tilbake. For mange kilo har jeg likevel..hehe. Men jeg rører ihvertfall på meg.

    10. Hei hollywood trener, det finnes langt værre burgere i USA særlig hollywood.
      I norge finnes det kylling burgerlakseburger, kanskje det kunne være noe hvis man ikke er kresen. Typisk USA å tilby middag for 2-3 personer særlig for overvektig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg