– Sukkersjokk på Gardermoen!


Tuller dere med meg eller @Oslolufthavn ? Her har jeg akkurat landet i hovedstaden for å ta del i en større debatt om kroppspress og helse, og så er dette synet som møter meg på Norges største flyplass??!? 

Les mer på: Corneliselander.com


Etter å ha fløyet timevis for å ta del i en større debatt under Arendalsuka, og virkelig kunne trengt noe sunt å kaste inn i kroppen, var jeg nemlig så dum at jeg tok turen innom tax-free sjappa på Gardermoen i går. Vel, tenkte jeg til meg selv, klart de ikke har så mange sunne valgene her, men synet som møtte meg var faktisk langt forbi mine verste antagelser. Hele stedet så ut som det hadde blitt bombardert av REMA 1000s overskuddslager fra påsken og jula i fjor, og det var smågodt og sjokoladeesker så store at selv den feiteste amerikaner ville blitt imponert… 

Hva skjedde med størrelsen på godteriet i Norge?!? (og jeg har forresten store hender [believe me]…

BXyVqRUl0uW

Ja, faktisk har jeg aldri i mine mange år i USA sett noe lignende, og dette var rett og slett et sjokke å komme hjem til. Så hva har skjedd med oss? Er vi virkelig blitt så blendet for hvor sprøtt dette er – så lenge bare prislappen er lav nok?!? Jeg er faktisk litt i sjokk her jeg sitter på hotellrommet mitt i Oslo for å gjøre meg klar til dagens debatt om “kroppspress” i Arendal. Jeg begynner faktisk (og særlig etter hva jeg så i går) å lure på om det faktisk er et kroppspress folk føler, eller om det kanskje er en naturlig og viktig reaksjon på den faretruende utviklingen vi i dag ser. For om dette er hva folk flest mener er “normalen”, ja da er det kanskje nødvendig med et litt økt “kroppspress”…

HVA MENER DU? LA MEG VITE I KOMMENTARFELTET UNDER! 

– Cornelis

Spørsmål og/eller forespørsler? Send meg gjerne en direkte email!

Eller følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

#Nettavisen #trening #fitness #sommer #trene #Arendal #Oslo #morgen #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

24 kommentarer
    1. 1. Om du tar deg en tur på Walmart eller lignende ser du mye verre tilstander.
      2. Slutt å lev i din egen lille verden hvor det kun er USA’s sunnhetshovedstad du tar med i beregningen når du snakker om USA som helhet.

    2. Hei.
      Det er skremmende men en tendens som har utviklet seg over tid. Jeg husker når jeg var liten på 70 tallet. Da var porsjonene mye mindre. Og vi syklet 3-4km til/fra fotball trening og null FIFA spilling. Ut og leke etterpå.I tillegg så er det en massiv underholdning på netflix / hbo osv som gjør sofaen enda mer attraktiv nå. Nå er det mye vanskeligere å holde seg i ok shape. Ok shape betyr etter min standard innenfor bmi/fettprosent anbefalinger. Når det gjelder ASd sin kommentar så er du nok i din sunne “boble” men vi trenger jammen referanser derfra også. Stå på !

    3. Til ASd: jeg snakker ikke om Norge vs USA (som helhet), men en kjapp rapport fra flyplassen i det som skulle/burde være verdens sunneste nasjon. OG jeg har faktisk aldri sett maken til dumping av smågodt og usunnheter, uansett hvilken flyplass du skulle sammenligne det med!
      Til “Gretten Gabbel Gubbe”: takk for hyggelig tilbakemelding!
      Cornelis

    4. I norge skal det ikke være lett å leve sunt. Finne noe sunn fastfood på en bensinstasjon er heller ikke enkelt.

    5. Jeg er veldig enig det som du skriver. Rett og slett. Og det er synd at det skal være. Jeg sier som Karl over her, neste umulig å finne sunn mat på bensinstasjonen er ikke det enkleste

    6. Hvorfor blir man sett på som fantastisk om man velger det beste for kroppen….og “normal” om man dytter i seg søppel for kroppen?!🤔

    7. Du kommer inn fra landet på en taxfree butikk. De har ikke ferskvarer eller grønt der, de har større kvanter av det som selger. Både for å unngå å måtte skifte det ut hele tiden og for å holde salget høyt. Ergo tobakk, alkohol, snacks og snop blir satt fram på de beste plassene ettersom det er det som ofte er billig iforhold til butikk pris.
      Om du vil ha et salatblad så passer vel det best å gå ut fra butikken. Derimot er jeg enig i at en obligatorisk gjennomgang av taxfree’en ikke burde være nødvendig. Det frister mer om en må gå forbi uten intensjon om å handle, og det kan oppleves som flaut og misstenkelig å gå gjennom kassa uten å handle.
      Er litt den samme klagingen som vegi folk gir når de må forbi kjøtt disken. Om du ikke liker det så kjøper en vel heller ikke noe. At andre setter pris på at nytelsene er billigere bør ikke gå ut over din samvittighet for folket. De tar valgene selv.
      Snopet er heller ikke det jeg bekymrer meg for i taxfree butikken. Alkohol annonseringen derimot er det jeg anser som et problem ettersom det fokuserer veldig på normalisering og at det er klasse over spriten som blir solt. Å normalisere et rusmiddel som tradisjon og klasse er langt fra greit i mitt syn.

    8. Jeg kom hjem etter å ha vært i Florida i ett par uker. Der var det mye enklere å være sunn! 2 proteinshaker for 3 dollar, ferdig oppskåret frukt i STORE mengder (perfekt til frokost med en svart kopp kaffe. Trenger ikke så mye mat når jeg bare slapper av) Fruktavdelingen på publix var vel like stor som en vanlig dagligvarebutikk her i Norge.
      Jeg har selv kuttet ut godteri, potetgull og alkohol til fordel for frukt (meloner i store mengder, særlig honningmelon) og ble bokstavelig talt kvalm av at jeg ble tvunget inn på taxfree da jeg var ferdig med turen til utlandet. Maken til press? Slitne foreldre med slitne barn orker ikke mer mas og kjøper masse godteri.
      Det er kvalmt og det er uetisk. Noen burde tas i nakken her og endre det. Jeg har etter hvert som jeg har blitt eldre blitt mer obs over samfunnsansvaret vi alle har. Det er faktisk på tide at private aktører er sitt samfunnsansvar bevisst. Det handler ikke om å være verken “helsefreak” eller “miljøfreak”, men å tenke litt på alle sykdommene, fedmen og de livslange dårlige vanene som blir lagd på bakgrunn av usunnheter som alkohol og godteri på taxfree.
      All den fråtsingen som skjer ved å kjøpe godteri på taxfree. Hvis du tror du sparer penger på å kjøpe godteri på taxfree tar du feil. Vedder på at 90% av det som blir kjøpt der ikke varer en måned en gang.
      Hva med å selge 12-pack proteinshake? Tror egentlig alle har godt av en liten shake etter 8 timer på fly med minimalt med protein i flymaten…
      Takk for meg folkens!

    9. Legger til at mine kostholdsendringer og gode treningsvaner har fått vekten min ned fra 83 kilo til 70. 23% kroppsfett til 11% kroppsfett. Jeg har ikke spist godteri eller potetgull på over ett år, men tar meg gjerne ett kakestykke hvis jeg er i bursdag. Det er mye enklere enn man tror.

    10. Jeg synes det er minst like ille når du vil ha noe raskt i forbifarten. Jeg har mest lyst på noe med proteiner og sunt fett. Blomkål i kryddermariade og kikerter, eller lignende, men ender opp med baguett eller wraps. Det er jo det bensinstasjoner og kiosk har. Bare deli di luca som har ok salat

    11. Hva klager folk over? Det får da vitterlig stå på folks egen viljestyrke når det kommer til om folk vil handle denne dritten eller ikke. Både på avgang og ankomst finnes det veier utenom taxfree’n, hvis man bare åpner øynene sine littegrann. Jeg har inget problem med å ikke handle noe i taxfree’n. Nettopp fordi ingenting der inne er av interesse. Slutt å skylde på alt og alle rundt dere når man står fritt til å velge selv. Voksne mennesker tross alt. Om man ikke klarer stå imot at unga maser om seigmenn, kan man virkelig kalles en slapp forelder.

    12. Jeg kjøper aldri noe, noensinne på taxfree, og grunnen er at jeg også har reagert på at det nesten bare tilbys usunne og -for meg – uinteressante alternativer. Jeg er overlykkelig over at jeg vokste opp i en tid da vi lekte i skauen, klatret i trærne, hang etter beina med huet ned på greiner, balanserte på gjerder, gikk på ski og skøyter og ringte på hos naboene og stakk fort som f***. Slikkeri kun lørdager eller når vi greide å knabbe 25 øre fra frakkelomma til bestefar. Det ga grunnlaget for en sunn og atletisk kropp som jeg lever på rentene av i dag. Hilsen gamla.

    13. Har slitt med fedme i hele mitt voksne liv da jeg i oppveksten dessverre brukte fritiden på lekser og bøker fremfor epleslang og klatring i trær !

    14. Sukker er som et hvilket som helst annet narkotikum, har man blitt hekta så må man bare ha det virker det som. Men det er ikke så ille i Norge kontra USA, jeg er regelmessig på sørøst kysten over there og jeg kan med hånden på hjertet si at det alt er større i USA, btw jeg gjorde leksene mine jeg også, kan ikke si at jeg ble så feit av det akkurat.

    15. Tror ikke vi trenger med kroppspress. De som har lavt selvbilde, vil føle seg mer dårlig. Og de som skulle ha følt presset, gjemmer seg mer fra den “perfekte” verden.
      Det vi trenger å lære/føle treningsglede allerede i skolen eller tidligere.. Ikke hat til trening og aktivitet. Dette hatet sitter i resten av livet. Har det så mye bedre i sofaen. Har hatt mange timer med pt. Når de er ferdig. Så er jeg tilbake som støttemedlem på senteret.
      Vi trenger å lære mer om mat, så tidlig som mulig. Og se på innhold i maten vår. Virking av alle e-stoffene. Vi er for fokusert på pris for å lage alt. Vi akspterer for mye, bare det er billig nok.

    16. Enig i at det er drøye mengder godterier på Gardermoen på tilbud. Men hvorfor legge sånn vekt på raffinert sukker? Hva med alle disse som propper i seg energibarer fulle av dadler? Eller juicer dagen lang? De tror de har en sunn livsstil. Men det skjuler seg enorme mengder sukker i disse energibarene og i juice. Enkelte tror de kan frotse i dette (ja, det er sunnere, men ikke sunt i så store mengder). Hvorfor ikke da spise litt godteri (som vi vét ikke er sunt) istede for å spise/drikke juice/kaker/barer fulle av erstatning og “kamuflerte” (for frukt er så sunt) mengder sukker?

    17. Helt enig. Kom hjem fra ferie sist uke og reagerte selv. Ser ikke ut som en innbydende butikk lenger men ligner mer på “Godtebiten” på Nordbysenteret. Helt forkastelig hva man kan gjøre for å tjene penger..

    18. En i familien sa at det er helt håpløst i LA…må lese kaloriinnholdet på alt fordi det stappes så mye ekstra fett og sukker i varene. Pluss rare tilsetningsmidler alle kanskje ikke ønsker. Man tror det er sunt, og så oppdager man fort at det er tusen kalorier i det du tror er et lite mellommåltid, sa vedkommende. Så ikke klag på godteriet på taxfree. 🙂 Kan også trøste med at Rema sin smågodthylle får stå i fred for meg og sikkert mange andre. Sjokoladen der er blitt hvitaktig og dermed ikke fersk.
      Og hvorfor er bloggen din blitt helt håpløs på ipad..king size fonter..alt er for stort. Den var ikke sånn tidligere. Ingen andre av bloggene er sånn, så det er ikke ipaden min…

    19. Det er egentlig ikke så rart. På Tax Free har det kun lov til å selge; nettopp varer som er avgiftsbelagt til vanlig. En av de avgiftene er sukker, derfor kjører de på med billige sukkerprodukter. De har faktisk ikke lov til å selge varer det ikke er avgift på, og siden “usunn mat” blir straffet med avgifter og sunn mat belønnet med å slippe, så er det på ingen måte rart at det er det du finner på tax free. De får ikke engang lov til å selge nøtter!

    20. Er vel ingen kjøpeplikt på taxfree?! Ellers finnes det ingen unnskyldnng for å være feit idag. Nå vet alle at det er styrketrening og sunn proteinrik mat som gjelder!!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg