– Kjønnssegregering har startet på norske treningssentre!


– NEI til jentegym!

Hva ville du sagt om jeg sa at ditt lokale treningsstudio skulle få en egen avdeling der bare sterke, muskuløse menn fikk lov til å trene? Vel, jeg er sikker på at du ikke ville vært helt ok med det, og jeg tror det også hadde blitt litt ramaskrik i pressen – og trolig ville det hele blitt stoppet av myndighetene på grunn av brudd på likestillingslovgivningen. Vel, et par sentre i Oslo har allerede gjort dette, men eneste forskjellen er at det gjelder egne avdelinger for jenter. Altså såkalte “jentegym”…

Les også mer på: Corneliselander.com

Først og fremst må jeg ærlig innrømme at jeg ikke trodde helt på denne historien da jeg først så overskriften her på Nettavisen for noen dager siden. “Jentegym”? Kødder du med meg eller? “Jentegym”, altså noe mer antifeministisk og håpløst skal en lete lenge etter, og det neste blir vel at disse treningssentrene begynner å lære jentene/damene hvordan å lage mat også?


Faksimile Nettavisen


Sentrene mener selv at de stort sett bare har fått positive tilbakemeldinger på tilbudet, men det er ikke hva jeg selv har fått inntrykk av etter å ha luftet historien på mine sosiale mediekanaler de siste dagene. Der har folk vært RASENDE, og det [i mine øyne] med god grunn! For jeg trodde liksom at Norge hadde kommet videre. Jeg trodde også at vi tronet helt øverst oppe på topp på verdensbasis hva gjelder likestilling og kvinners/menns rettigheter. Jeg har også fått inntrykk av at stadig flere og flere jenter og kvinner trener hardere, tøffere, og mine personlige erfaringer er at damene i Norge i dag nesten trener hardere enn mange av gutta – noe jeg synes er HERLIG å se! For kvinner burde trene styrke, og dette er noe jeg blant annet selv har kjempet veldig hardt for å promotere overfor mine kvinnelige følgere og lesere de siste 8-10 årene.

Nå har altså imidlertid et par treningssentre i Norge ødelagt mye av dette, og laget sine egne “kvinnehjørner”/avdelinger, der de nær sagt kan stue damene bort. For som innehaver og grunnlegger av Fitness Xpress i Oslo, Hasse Hoftvedt, skal ha svart på spørsmål om de kommer til å opprettet en egen gutteavdeling:

– Vel resten er jo på en måte en gutteavdeling…

WOW, bare WOW. Og jeg stiller gladelig til debatt mot både Hoftvedt og resten av disse som mener at dette liksom er greit. For i mine øyne er dette helt sinnsykt at det er mulig å si/mene i 2017. Og det hele gir meg regelrett frysninger!

SÅ HVA MENER DU? LEGG IGJEN EN KOMMENTAR UNDER!


– CORNELIS

#NeiTilJentegym

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #fitness #gym #debatt #trene #iform #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander

19 kommentarer
    1. Ja det hørtes ut som et historisk blaff fra 1960 tallet en gang, lenge før like stilling ble noe som ble seriøst vurdert og da jenter skulle bli tekkelige husmødre og måtte gå med ertepose på hode for å kunne gå vakkert, ikke for å drive med idrett, fotballen den tok guttene seg av.
      Æ e helt klart mot jentegym;)

    2. Litt underlig med de gale venstreradikale feministene. Dem skriker om å ha felles (kjønnsnøytrale) toalett. Men så hyler de samme gale venstreradikale feministene at vi må ha adskilt treningsstudio, klasserom eller svømmetimer. Fordi det er skadelig å være kjønnsnøytrale.
      Er det virkelig noen som tar disse seriøst?

    3. Handler jo ikke om likestlling og bla bla bla dette. Syns det høres veldig praktisk ut, gutter vil ofte trene med helt andre vekter. I tillegg slipper man slitsomme “alfahanner” som skal tøffe seg for jenter. Det er vel det beste med dette 🙂

    4. En del jenter/kvinner/damer har en kropp de ikke gjerne vil vise frem for gutta på et fitness-senter, og disse er veldig glade for at det finnes en jenteavdeling! Har ikke noe med diskriminering å gjøre.

    5. Du ser på saken med tunnelsyn. Handler mer om at mange jenter er mer komfortable med en roligere avdeling uten alle gutta som skal løfte tungt og brøle. Er jo mange jenter som ikke ville trent styrke hadde det ikke vært for mulighet med en egen jenteavdeling!

    6. Bare en ting å si: idioti! Tenkte verden gikk framover, og ikke skulle reverseres til middelalderen

    7. Hva med oss spinkle mannfolk som blir stirret i senk av hånlige blikk der vi prøver febrilsk å utvikle muskler vi ikke trodde var tilstedeværende? Skal ikke vi få egen avdeling? Vi ville følt oss mye mer komfortabel. Skal noen få eget, burde alle. Hva med egne rom for alle individer?

    8. Som kvinne opplever jeg ofte seksuell trakassering på treningssenter. Synes derfor det er ganske deilig med et sted hvor jeg bare behøver å bry med om meg selv.

    9. I denne saken er jeg både for og imot. HELT i mot når det gjelder kjønnsfordelingen, det er 2017. Men, det er et men. Jeg har opplevd å bli stirret på, menn som bruker sykkelen/mølla RETT BAK, selv om alt annet er ledig, blitt plystret på (!!), og dette er ekkelt. Det hele har endt med, etter å ha vært innom 3 sentre (seriøse sentre) at jeg har sluttet. Jeg har heller bestilt meg utstyr hjem, for å trene på senter ble altfor ubehagelig for meg, og da lå det jo være sånn for andre å?

    10. Har vell også noe med at kvinner som bruker religiøse plagg slipper å bruke dette under trening, siden det kun er kvinner der…

    11. Enig i at dette er kjipt, men nesten hver gang jeg trener er det noen menn som kommenterer rumpa mi, skal “hjelpe” meg med å løfte vekter (og presser underlivet sitt mot meg), plystrer, står over meg og slikker seg om munnen, sier noe dust om hvordan de “mye heller vil pumpe meg”, eller bare klår. Jeg skulle ønske at norske menn kunne oppføre seg, men når de ikke klarer det, så får vi heller ta til takke med jentegym. Da får vi i hvert fall trene i fred.

    12. Kaisa, hvor er det du trener? Har trent på treningstudio i over 10 år. Har hørt om noe av det du nevner her, men det er veldig sjeldent. Har heller ikke hørt at dette er et stort problem for noen andre. Har forresten trent de siste 5 årene på sentret nevnt i artikelen.

    13. Er selv en fyr som lett ser på jentene. Gjør min del med å ha faste rutiner ved tredemølla og andre apparater, Men når du ser rumpa forran deg så kan det være vanskelig å vri seg vekk. Da fortjener disse jentene kansje muligheten til å kunne få trene med noen øvelser i fred.er nok imot rene Jente gutte gymer.

    14. Men på gata og på stranda nå om sommeren klarer du lett å vri hodet bort? Eller burde kanskje jentene hatt egne strand områder også?

    15. Det burde være unødvendig, men jeg ser absolutt behovet for mannefri soner. Det er så ubehagelig å bli seksuelt trakassert når alt man vil er å være i fred og gjøre sin egen greie.
      Soner fri for de få som ødelegger for mange? Ja takk!

    16. Er selv jente, og synes et slikt tiltak egentlig er litt nedlatende mot kvinner, og litt hyklersk hvis feminister støtter dette – for det er jo ikke feministisk! Skal menn og kvinner bli likestilt, må kvinner selv tøffe seg opp, og ikke være “redde” for å trene blant menn, og ikke klage på at de puster, peser og bråker, for det er ikke der problemet ligger.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg